ȘTIRI

Zboruri către „nicăieri” și mâncare din avion servită acasă. Cum își alină amatorii de călătorii dorul de ducă în pandemie?

Pandemia de coronavirus a pus stop aproape tuturor călătoriilor cu avionul, mai ales cele în scop exclusiv turistic. Cu industria transportului aerian „în aer” la propriu, pe marginea prăpastiei falimentului, companiile din domeniu s-au adaptat astfel încât să le ofere unele servicii pasionaților de zbor și de călătorit pentru a umple „golul” lăsat de COVID-19. Fie că vorbim despre mâncare de avion servită la domiciliu, aeronave oprite la sol de pandemie și transformate în restaurante sau zboruri către nicăieri, vă invit să vedem cum se adaptează pasionații de călătorit din celălalt colț al lumii la situația actuală.

Deși nu a pășit în afara Australiei din toamna lui 2019, Karyn Thomas le-a povestit celor de la BBC cum a văzut pe viu aurora australă (un fenomen asemănător cu aurora boreală, doar că se petrece în emisfera sudică) la o aruncătură de băț de Antarctica. Acest lucru a fost posibil deoarece Thomas, o călătoare împătimită, s-a urcat la bordul primului zbor Aurora Astralis la începutul acestei luni.

Experiența a fost organizată de compania Chimu Adventures, care a închiriat o aeronavă Qantas Dreamliner pentru a zbura de la Aeroportul din Sydney către… Aeroportul din Sydney. „Să merg seara târziu la aeroport cu bagajele făcute a fost extrem de palpitant”, spune Thomas. „În avion am avut pernele de gât, păturile și punguțele cu snacksuri, ceea ce mi-a amintit de vremurile când călătoream peste tot pe Glob. Toată lumea de la bord se simțea de parcă vom merge într-un loc special”.

O călătorie de zece ore de dragul vremurilor de-altădată

Granițele Australiei au fost închise mai bine de-un an din cauza pandemiei (abia s-au deschis săptămâna trecută, și doar înspre și dinspre Noua Zeelandă), deci călătoria de zece ore a oferit pasagerilor o experiență pe care pur și simplu nu o mai pot avea în aceste vremuri. Când compania Qantas a organizat un zbor către „nicăieri” în Octombrie 2020, care zbura din Sydney, trecea peste Pustiile Australiene și Marea Barieră de Corali înainte să se întoarcă de unde a plecat, toate biletele s-au vândut în 10 minute. Alte companii aeriene au deschis restaurante în incinta aeronavelor, tururi ale centrelor de antrenament piloți dar și servicii de catering cu meniuri destinate pentru avion – toate acestea fiind moduri prin care companiile încearcă să facă rost de bani în timpul celei mai mari crize financiare din domeniu.

Există doritori pentru astfel de experiențe de dinainte de pandemie

Nu pandemia a fost momentul zero pentru companiile din domeniu, experiențele de nișă își au locul pe piață de dinainte de răspândirea COVID-19. În 2017 compania japoneză First Airlines organiza zboruri „false”, în care pasagerii intrau în avioane de recuzită, se așezau în scaune first class și își puneau la ochi ochelari de tip VR (virtual reality) prin intermediul cărora călătoreau în jurul lumii, în timp ce se bucurau de mâncare destinată consumului în avioane „pe bune”. Această zonă nu mai este una atât de nișată, ținând cont că cererea este într-o creștere continuă iar din ce în ce mai multe companii oferă astfel de servicii. Spre exemplu, Royal Brunei Airlines, dar și EVA Air (Taiwan) au oferit zboruri către „nicăieri”. Și Singapore Airlines dorea să organizeze zboruri de genul, însă a renunțat din cauza criticilor privind impactul inutil asupra mediului.

Drept alternativă, Singapore Airlines au deschis un restaurant în cadrul unui avion superjumbo parcat pe Aeroportul Changi. Restaurantul a fost deschis timp de două weekenduri în luna octombrie a anului trecut, iar meniurile servite puteau ajunge la 600 de dolari singaporezi, echivalentul a 450 dolari americani, sau puțin peste 1800 de lei. Momentan, compania oferă meniuri de „avion” în regim home delivery, și au înregistrat aproape 1500 de comenzi (fiecare comandă conține mâncare pentru două persoane) de pe 5 octombrie 2020 încoace.

„Când piața își va reveni, competiția va fi acerbă”

Compania japoneză All Nippon Airways a experimentat într-un mod similar – a organizat zboruri către „nicăieri” în August, a vândut 34.000 de meniuri pe care clienții le-au consumat acasă și a înființat un aeroport într-un Boeing 777 pe aeroportul Haneda din Tokyo, unde un fel de mâncare „first class” poate ajunge la 59.800 de yeni, sau 550 de dolari americani, undeva puțin sub 2250 de lei. Ryu Arashi, corporate communications manager la ANA, spune că aceste activități au oferit companiei „noi oportunități de generare a venitului cu mijloace pe care deja le aveau, și, în același timp, aceste idei au fost un mijloc excelent de comunicare cu clienții”.

Milena Nikolova, autoarea lucrării „Behavioural Economics for Tourism”, vede aceste experiențe drept un mod îndrăzneț și deștept prin care brandurile rămân în viață și active în mintea clienților. „O criză este un prilej bun pentru a gestiona marketingul într-un mod inteligent și pentru a rămâne vizibil”, spune aceasta. „Astfel, companiile pot lucra la identitatea brandului, ceea ce va fi extrem de important când piața își va reveni, deoarece competiția va fi acerbă”. Companiile profită prin aceste experiențe de nostalgia clienților, fapt care „poate fi extrem de inteligent din punct de vedere psihologic”.

„Avioanele reprezintă libertatea de a explora”

Deși companii precum British Airways, Finnair și El Al Israel au încercat servicii de delivery a meniurilor de zbor, acestea nu au avut parte de succesul pe care aceste inițiative l-au avut în Asia și Pacific.

Acest lucru poate fi justificat și de mândria pe care o simt asiaticii pentru companiile naționale de zbor, nu există la fel de mulți operatori precum în Occident, potrivit lui Henry Harteveldt, analist al industriei transportului în cadrul Atmosphere Research Group. Acesta subliniază că „este o mândrie să lucrezi pentru operatorii de top din Asia. Să zbori pe locurile premium este iar o experiență destul de luxoasă, mai ales datorită mâncării care este servită” (unele companii publică chiar cărți de bucate). „Companiile naționale de zbor sunt privite drept o extensie a țării către restul lumii”, spune Harteveldt, ceea ce ar putea explica atracția pe care o au clienții fideli pentru aceste experiențe.

De asemenea există și pasionați de aeronave, care ar da orice să aibă contact cu avioanele după aproape un an de pandemie. „Avioanele reprezintă libertatea de a explora, libertatea de a-ți conduce afacerea și eliberarea de Pământ”, spune Harteveldt.

„Ne-am simțit de parcă am fost departe și am trăit o aventură”

Experții consideră acest trend drept unul apărut din romanțarea zborului propriu-zis, deoarece ne aduce aminte de vremurile când puteam călători. Totuși, este de așteptat ca aceste atracții să dispară încet-încet odată cu revenirea la normal.

Dar momentan, experiențele precum servitul prânzului într-un avion sau mâncatul dintr-o caserolă pe care o consumai odinioară la 10.000 de metri altitudine la tine pe canapea sunt un mod de refugiu pentru cei cărora le lipsește călătoritul. După cum a spus Thomas după zborul ei, „ne-am simțit de parcă am fost departe și am trăit o aventură”.


Recomandarile noastre

Parteneri

Back to top button