ESENTIAL

Vreţi să intraţi în audienţă la primarul de sector? Luaţi-vă gândul!

Reporterii B365.ro au făcut un periplu, pe la toate primăriile de sector din Capitală, în cursul zilei de miercuri, pentru a solicita înscrierea în audienţă la edilul-şef. Pentru a nu fi desconspiraţi, am folosit un nume oarecare, Loredana Popa, şi adrese diferite de domiciliu în fiecare sector.

Rezultatul demersului este dezarmant: Vanghelie a eliminat acest serviciu în folosul cetăţenilor, iar la ceilalţi edili nu am putut ajunge pentru că reporterilor li s-a solicitat să facă sesizare scrisă asupra  problemelor cu care se confruntă. Doar la Sectorul 2 am fost programaţi, oficial, în audienţă pe data de 4 aprilie.

Problemele pe care reporterii au dorit să le aducă în atenţia autorităţilor locale sunt unele dintre cele mai frecvente sesizate de cetăţeni: distrugerea pereţilor interiori de rezistenţă din apartamente şi mizeria din faţa blocurilor din cauza animalelor de companie. Cele două teme de discuţie i-au lăsat însă reci pe majoritatea funcţionarilor din primării care ne-au îndrumat, în cele mai multe dintre cazuri, să facem plângeri scrise la departamentele de specialitate din cadrul instituţiilor publice.

Chermeză la Relaţii Publice Sector 5

Demersul jurnalistic incognito a reporterilor B365.ro a început la Primăria Sectorului 5, condusă de social democratul Marian Vanghelie. După ce ne-a făcut loc printre persoanele aflate la coadă la ajutoare europene, poliţiştii locali ne-au direcţionat către Biroul de relaţii publice de la etajul 3, camera 38. Aici, pe cinci dintre funcţionarii departamentului i-am găsit făcând glume şi gesticulând cu mâinile în aer. „Mai încet acolo, că nu aud ce spune domnişoara”, i-a atenţionat pe colegi, bătând cu palma în masă, singura funcţionară care stătea pe scaun, la primul birou din stânga.

Vanghelie a suspendat audienţele pe termen nelimitat

După ce reporterii i-au expus femeii cele două motive pentru care doresc să se înscrie în audienţă la primar, aceasta a menţionat că astfel de servicii nu mai sunt disponibile pentru cetăţeni. „Deocamdată nu se mai ţin audienţe. Şi nici nu pot să vă spun când se vor mai ţine. Puteţi să faceţi o sesizare scrisă, o depuneţi în plic şi o aduceţi la Registratură la etajul 1. Să scrieţi pe plic că este în atenţia domnului primar şi ea va fi direcţionată către compartimentul de specialitate. Staţi liniştită că dacă se dă drumul la audienţe, eu înscriu pe toată lumea”, ne-a asigurat funcţionara care nu a putut preciza însă când ar putea fi acestea reluate.

Vanghelie a suspendat audienţele publice chiar dacă în mesajul, postat pe unul dintre pliantele din campania electorală, susţinea că „Mă lupt cu sistemul de interese. Pentru că sunt cel mai aproape de oameni”. Între timp, apropierea lui Vanghelie de oameni nu se mai vede şi la primărie.

Fără petiţie nu intraţi la domnul primar!

Ulterior, reporterii B365.ro au încercat să programeze o discuţie cu primarul Sectorului 1 – liberalul Andrei Chiliman. Însă, singurele convorbiri cu care ne-am ales au fost cu angajata de la Biroul de informaţii de la intratea în instituţie şi, doar telefonic, cu cea de la Secretariatul General al Audienţelor. Asta, după ce am aşteptat preţ de zece minute eliberarea liniei telefonice interioare la Secretariat. „În ce problemă doriţi să luaţi legătura cu domnul primar?”, am fost întrebaţi de o voce de femeie de la celălalt capăt al firului. După expunerea motivelor, aceasta ne-a recomandat să facem o plângere scrisă la sediul primăriei. „Astăzi aţi făcut petiţie la noi? Dacă nu, faceţi o petiţie şi o lăsaţi la Registratură. Dacă nu vă mulţumeşte răspunsul primit, putem să încercăm la domnul primar”. Degeaba au tot încercat reporterii să îi spună că au mai fost făcute astfel de sesizări şi în trecut, inclusiv de alţi vecini din bloc, dar că nu s-a schimbat situaţia. „Fără petiţie nu se poate”, a conchis şefa Secretariatului General al Audienţelor din cadrul Primăriei Sectorului 1 care a menţionat că cea mai apropiată programare în audienţă, teoretic, ar fi în luna mai, fără însă a menţiona o dată exactă.

Nu oricine intră la domnul primar!

Ajunşi la Registratura Primăriei Sectorului 4, reporterii B365.ro au fost întâmpinaţi la intrare de o angajată a Poliţiei Locale. „Sunt mai multe condiţii pe care trebuie să le îndepliniţi penru a vă înscrie în audienţă. Citiţi-le, să vedeţi dacă vă încadraţi”, ne-a îndrumat aceasta. „Şi mai multe detalii vă dă colegul care vorbeşte la mobil”. După finalizarea convorbirii telefonice, bărbatul ne-a atras atenţia asupra faptului că, pentru a intra la primarul conservator – Cristian Popescu Piedone, ar trebui să avem la noi buletinul şi o copie după răspunsul la o plângere anterioară, care să nu ne mulţumescă. În schimb, cetăţenii care invocă motive personale nu vor fi primiţi în audienţă, se menţionează pe documentul de pe ghişeu. „Nu oricine poate intra la primar. Mai întâi faceţi petiţie şi apoi veniţi să cereţi audienţă, dacă nu sunteţi mulţumită. Pentru problema cu câinii trebuie să vă adresaţi Direcţiei de Mediu din cadrul Poliţiei Locale de pe str. Cavasna 2-4, iar pentru cea cu pereţii sparţi puteţi să depuneţi o sesizare la Direcţia de Urbanism de la Primărie”, ne-a sfătuit agentul Poliţiei Locale Sector 4. Poliţia Locală este însă instituţie subordonată tot Consiliului Local Sector 4. Chiar dacă pe uşa de la intrare este precizat faptul că primarul acordă audienţe bilunar, vinerea, începând cu ora 8, bărbatul ne-a transmis că prima şedinţă ar urma să se desfăşoare la sfârşitul lunii viitoare.

Doar două probleme maxim de discutat cu primarul Poteraş

La Registratura administraţiei locale Sector 6, patronată de primarul PDL  – Cristian Poteraş, cetăţenii sunt avertizaţi încă de la uşă printr-un anunţ că pentru înscrierea în audienţă la primar este obligatoriu să se precizeze problemele, cu menţiunea că nu pot fi mai mult de două probleme de discutat cu edilul şef. Aici, reporterii B365.ro au fost preluaţi de recepţionera Aviana Popovici, care printre câteva înjurături aruncate, din cauză că nu funcţiona corespunzător imprimanta, ne-a înmânat un bon de ordine către ghişeul E de la etajul I al clădirii. Ajunşi la referentul Monica Manea, şi aceasta ne-a sfătuit, de asemenea, să facem o plângere scrisă. „Inspectorul urmează să verifice dacă este întemeiată şi o să primiţi răspuns acasă. Abia dacă nu vă mulţumeşte răspunsul sau nu îl primiţi în termenul legal, ne putem adresa domnului primar”, a precizat responsabilul ghişeului E de la Registratură în timp ce ne-a înmânat patru coli A4 pentru a întocmi petiţia. Aceasta a adăugat că, cea mai apropiată dată pentru şedinţa de audienţă este peste 2-3 săptămâni.

Numărul de înregistrare de altă dată, la control

Şi la Sectorul 3 al Capitalei, aflat în administrarea democrat-liberalului Liviu Negoiţă, una din condiţiile de bază pentru intrarea în audienţă la primar este existenţa unui plângeri anterioare. „În situaţia în care persoana s-a adresat primăriei cu o cerere scrisă în realizarea unor drepturi, trebuie să prezinte la înscriere şi numărul de înregistrare anterior”, se specifică pe geamul de la ghişeu la Registratură. Aici, reporterii B365.ro au fost descalificaţi la înscrierea în audienţă pentru că nu au avut asupra lor cartea de identitate. „Acum se fac înscrieri pentru audienţele din data de 31 martie 2011. Dacă nu aveţi buletinul, eu de unde să ştiu că sunteţi persoana care pretindeţi?”, ne-a apostrofat angajata de la ghişeul din mijloc de la Registratura Primăriei Sectorului 3.

Singura înscriere oficială în audienţă a fost programată pe 4 aprilie 2011

Cei mai îngăduitori s-au arătat reprezentanţii administraţiei locale Sector 2. Chiar dacă reporterii B365.ro nu au prezentat un document de identitate, funcţionara a fost de acord să se precizeze doar numele, prenumele, CNP-ul şi adresa înainte de a face programarea în audienţă la primarul UNPR – Neculai Onţanu. „Eu o să vă înscriu, ca să nu ziceţi că vă punem barieră, dar asta o să vă pun să faceţi şi atunci (n.r. – plângere despre mizeria din faţa blocului şi pereţi sparţi)”, a menţionat secretarul comisiei de audienţă căruia, imediat, i-am precizat că dorim să avem şi o discuţie personală cu primarul. „Nu există probleme personale. Nu veţi sta de vorbă numai cu domnul primar. Vor participa mai mulţi şefi de direcţii”, a conchis secretarul comisiei de audienţă din cadrul Primăriei Sectorului 2, înmânându-ne în acelaşi timp o hârtie A4 pentru a face şi o sesizare scrisă. După o zi pierdută la toate primăriile de sector din Capitală, reporterii B365.ro s-au ales doar cu o singură programare oficială în audienţă, pe data de 4 aprilie 2011, începând cu ora 11.

Legea nu reglementează regimul audienţelor la primar

Solicitarea funcţionarilor publici din primăriile de sector, ca locuitorii care vor audienţă la primar să facă cerere scrisă înainte, nu este însă reglementată sub forma unei prevederi legislative, aceasta fiind doar o procedură de lucru internă, adoptată de administraţiile locale. Potrivit Legii 554/2004 privind contenciosul administrativ, „orice persoană care se consideră vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim, de către o autoritate publică, printr-un act administrativ sau prin nesoluţionarea în termenul legal a unei cereri, se poate adresa instanţei de contencios administrativ competente, pentru anularea actului, recunoaşterea dreptului pretins sau a interesului legitim şi repararea pagubei ce i-a fost cauzată”, se menţionează în lege. Înainte de a se adresa instanţei de contencios administrativ, persoana care se consideră vătămată trebuie să solicite autorităţii publice, în termen de 30 de zile, revocarea acestuia. „Plângerea se poate adresa în egală măsură organului ierarhic superior, dacă acesta există”, se specifică în document.


Recomandarile noastre


Parteneri

Back to top button