ARHIVA B365

Vodafone și Orange Romania au luat bani pe seama copiilor cu handicap: SMS-ul gratuit care costă

Liviu Leleu a trimis un SMS la numărul de telefon 8844 pentru a dona 2 euro pentru campania „Priveşte întâi copilul!”, iniţiată de UNICEF pentru susţinerea copiilor cu handicap. Ulterior, el şi-a verificat contul de abonat Vodafone şi nu mică i-a fost mirarea când a văzut că a fost taxat cu câte 5 eurocenţi pentru SMS-urile trimise la numărul 8844, deşi mesajele trimise la acest număr erau gratuite, conform campaniei – VEZI AICI FACTURA. Uimit de aceste costuri care i-au apărut pe contul său, bărbatul a sunat la serviciul de relaţii cu clienţii de la Vodafone pentru a afla de ce SMS-urile gratuite din campanie au fost taxate cu 5 eurocenţi fiecare. „Am făcut o donaţie de 2 euro la UNICEF şi am avut supriza să văd că Vodafone îmi facturează ambele SMS-uri şi nu le ia din minutele incluse în abonamentul lunar. Deci un fel de „taxă ascunsă pe donaţie”… Am sunat la Vodafone şi unei doamne de acolo i se pare ok ca SMS-ul să fie taxat. Iniţial am crezut că este o greşeală a soft-ului lor, dar se pare că nu. Cei de la Vodafone mi-au tot făcut mici surprize în factura lunară şi văd că nu se opresc din politica asta de „costuri ascunse”. Mai pe scurt, ei fac bani din donaţii… Nu contează 10 cenţi, dar m-am tot trezit cu costuri suplimentare, ba de la numere de taxi, ba de la la alte numere scurte care nu sunt luate din minute naţionale, ci sunt taxate separat. Companiile mari doar impun, nu şi ascultă, asta m-a deranjat„, a declarat Liviu Leleu, pentru B365.ro.

Iată textul campaniei care asigură faptul că SMS-urile sunt gratuite, așa cum apare pe site-ul UNICEF: „Trimite un SMS gratuit cu textul COPIL la numărul 8844, valabil în rețelele Orange și Vodafone. Vei primi un mesaj de confirmare de la numărul 24400. După primirea acestui mesaj, lunar, vei găsi contravaloarea donației tale de 2 euro, la care nu se percepe TVA, pe factura trimisă de operatorul tău de telefonie mobilă. Dacă ești client pre pay al uneia din cele două rețele, din creditul tău va fi retrasă suma de 1.61 Euro (dat fiind că la reîncărcare ai plătit deja TVA), iar donația ta va ajunge la UNICEF cu suma de 2 Euro.

„Eroare de soft” la Vodafone

În urma acestei sesizări, reporterii B365.ro au făcut la rândul lor donaţii pentru campania UNICEF „Priveşte întâi copilul!”  din conturi de abonaţi Vodafone şi apoi au sunat la serviciul de relaţii cu clienţii de la Vodafone pentru a afla de ce apar costuri suplimentare pentru SMS-urile gratuite trimise la numărul 8844. „Într-adevăr (n.r. – în cazul lui Liviu Leleu) s-a reţinut suma de 2 euro şi 10 cenţi pentru campanie pentru că sunt 2 SMS-uri la 8844 şi mai e un SMS la 24400 – aceasta este donaţia – şi celelalte sunt a câte 5 cenţi. Dacă daţi dumneavoastră SMS (n.r. – cu textul COPIL) la 8844 vi se taxează 5 cenţi, apoi că aţi făcut donaţia vi se trimite mesaj de confirmare prin numărul 24400, apoi dacă aţi trimis mesaj cu textul STOP la 8844 vi se mai iau 5 cenţi. Aşa o să vă apară şi dumneavoastră: 2 euro şi 10 cenţi. 8844 e număr scurt, nu apare ca fiind gratuit. Numărul trebuie să fie de 10 cifre ca să nu fie taxabil, să fie ca un număr normal de Orange, Cosmote, Vodafone. Mesajele trimise la numere scurte se taxează„, ne-a explicat operatorul din call center-ul Vodafone.

Între timp, reporterii B365.ro au trimis şi o solicitare oficială companiei Vodafone pentru a afla de ce SMS-urile trimise de Liviu Leleu la numărul 8844 au fost taxate. În ciuda afirmaţiilor făcute de operatorul Vodafone, care ne informa că şi SMS-urile trimise de pe conturile noastre de abonaţi Vodafone către numărul 8844 vor fi taxate cu câte 5 eurocenţi, compania a schimbat imediat sistemul de taxare şi nu a mai aplicat tariful de 5 eurocenţi pentru fiecare SMS trimis la 8844.

După sesizarea oficială făcută de reporterii B365.ro, operatorii Vodafone l-au contactat pe Liviu Leleu şi i-au spus că totul s-a produs dintr-o eroare de soft. „M-au sunat cei de la Vodafone şi şi-au cerut scuze pentru că mi-au reţinut 10 cenţi pentru SMS-urile trimise la 8844. Ieri (n.r. – marţi) au susţinut că nu e greşeală de soft, azi că este o greşeală de soft. Şi-au cerut scuze şi au spus că au remediat această greşeală de soft. Mi-au spus că o să apară pe factură suma cu minus. Însă eu am vorbit marţi cu doamna de la *222 şi a zis că e ok să fie taxat SMS-ul la 8844 cu 0.05 euro. Tot atunci mi-a zis că nu e greşeală de soft şi că este ok să îmi ia banii şi nu din abonament, ci din extra abonament. A încercat să îmi explice că gratuit înseamnă că nu ia TVA şi că cele 2 SMS-uri „COPIL” şi „STOP” sunt taxate cu 0.05 euro fiecare. M-am enervat şi am închis telefonul. Nu am mai stat să ascult justificările ei cum că e normal să fie taxat un SMS gratuit„, a mai spus Liviu Leleu.

Ulterior, reprezentanţii Vodafone au declarat, pentru B365.ro, că în cazul lui Liviu Leleu a fost vorba de o eroare tehnică şi au spus că acesta este un caz singular. „Campaniile de strângere de fonduri care au în spate numere scurte – prin care utilizatorii sunt invitaţi să doneze pentru anumite cauze umanitare – sunt menite să vină în sprijinul beneficiarilor care au nevoie de sprijinul comunităţii, fie că este vorba despre organizaţii sau persoane individuale. Atât noi, cât şi ceilalţi operatori primim foarte multe solicitări şi de aceea, am pus la punct un procedeu de selecţie foarte bine elaborat – dat fiind că numărul de numere scurte în România este unul limitat – şi folosim un integrator comun. Campania „Priveşte întâi copilul!”, derulată de UNICEF cu sprijinul ARC, Orange România şi Vodafone România, este şi prima campanie de donaţii recurente din România, ţara noastră fiind şi una dintre puţinele ţări în care s-a implementat o astfel de platformă. Campaniile recurente permit donatorilor să susţină cauza aleasă, lunar, atâta timp cât doresc să facă acest lucru. Vorbim, aşadar, despre un sistem aflat la început, pe care operatorii îl încurajează şi îl susţin. În cazul acestei campanii, integratorul social este ARC, respectiv site-ul www.donatie.ro, care asigură unitatea sistemului de donaţie. Cazul particular semnalat de dumneavoastră se datorează unei erori tehnice din sistemul nostru de facturare: situaţia a fost remediată în scurt timp de la sesizarea primită, clientul a fost deja contactat, iar costul i-a fost ajustat în sistem„, au declarat reprezentanţii Vodafone, pentru B365.ro.

În răspunsul furnizat B365.ro, oficialii companiei au mai precizat că îi reasigură pe utilizatorii Vodafone că numărul scurt 8844, comunicat în cadrul campaniei „Priveşte întâi copilul!”, este gratuit.

Reprezentanţii UNICEF spun că în campania „Priveşte întâi copilul!”, organizaţia foloseşte în premieră în România un mecanism nou de strângere de fonduri şi, fiind la început de drum, există posibilitatea să apară anumite nereguli. „În perioada iulie – august 2013, UNICEF, cu sprijinul Realitatea TV, derulează Campania „Priveşte întâi copilul!”. Este o campanie de informare, conştientizare şi strângere de fonduri în beneficiul copiilor cu dizabilităţi. În această campanie, UNICEF foloseşte în premieră în România un nou instrument de strângere de fonduri: SMS-ul recurent, pus la dispoziţie de ARC România. Acest instrument a fost realizat cu ajutorul a doi operatori de telefonie mobilă: Orange România şi Vodafone România. Este un început de drum şi, ca în cazul oricărui nou instrument, pot fi necesare reglaje. Aşa cum se precizează în toate spoturile difuzate de către Realitatea TV, donaţia lunară este de 2 euro fără TVA, iar SMS-ul cu textul COPIL este gratuit. În cazul clienţilor Vodafone care au fost tarifaţi necorespunzător mesajului de campanie, aceştia vor fi rambursaţi cu suma respectivă indiferent dacă este cazul unui abonament sau cartelă PrePay„, a explicat Despina Andrei, manager de comunicare şi strângere de fonduri la UNICEF.

Investigaţie la Orange

Ulterior, reporterii B365.ro au făcut o donaţie pentru campania UNICEF şi de pe o cartelă PrePay Orange. „Dacă ești client pre pay al uneia din cele două rețele, din creditul tău va fi retrasă suma de 1.61 Euro (dat fiind că la reîncărcare ai plătit deja TVA), iar donația ta va ajunge la UNICEF cu suma de 2 Euro”, aşa se preciza în campania promovată de UNICEF.

Însă, de pe cartela folosită de reporterii B365.ro pentru această donaţie s-a retras din credit suma de 2 euro şi nu 1,61 euro, aşa cum se preciza în campanie.

Aţi fost tarifată cu suma de 2 euro pentru că mesajele trimise către numărul acesta 8844 sunt tarifate cu 2 euro„, a explicat sec un operator al serviciului de relaţii cu clienţii de la Orange.

Apoi, angajatul Orange ne-a dat un număr de telefon de la Syscom Digital, un partener de-al companiei, care se ocupă de donaţiile pentru campania „Priveşte întâi copilul!” de la UNICEF. Însă, nici aici nu am putut afla de ce s-au retras mai mulţi bani decât prevedea campania în ceea ce priveşte suma retrasă din contul Orange PrePay. „Donaţiile nu sunt plătitoare de TVA. Conform documentelor întocmite pentru acest serviciu sumele pentru donaţii sunt de 2 euro. La noi în documente apare suma de 2 euro, nu se face nicio specificaţie privind o altă sumă. Dacă în reclamă era specificat că Orange se obligă să achite TVA-ul pentru cartelele PrePay atunci trebuie să vorbiţi cu ei pentru că ei fac taxarea„, a precizat Roxana Pristolovean, angajată la Syscom Digital.

Pentru clienţii Orange se va efectua de urgenţă investigarea, precum şi soluţionarea acestor situaţii prin rambursarea sumelor facturate diferit faţă de mesajele de campanie„, a mai spus Despina Andrei, pentru B365.ro, precizând că în cazul campaniilor anterioare de strângere de fonduri prin SMS organizaţia nu a primit nicio plângere similară.

În replică, reprezentanţii Orange au declarat, pentru B365.ro, că suma reţinută din credit va fi transferată integral către UNICEF. „Conform legislaţiei fiscale în vigoare (Codul Fiscal şi normele sale de aplicare), exigibilitatea TVA intervine la data achiziţionării sau a reîncarcarii cartelei prepay. La achiziţionare /reîncărcare, taxa pe valoarea adaugată este colectată şi plătită integral către statul român, deoarece nu poate fi anticipat modul de consum şi nici natura serviciilor ce vor fi accesate în viitor de către utilizatorul cartelei. În acest context, dorim să asigurăm toţi clienţii prepay că suma de 2 euro, retrasă din creditul disponibil la momentul donaţiei, este integral transferată organizaţiei beneficiare. Vom solicita partenerilor noştri clarificarea mesajului de promovare a campaniei„, au declarat reprezentanţii Orange, pentru B365.ro.


Recomandarile noastre


Parteneri

Back to top button