Vila fraților cu nume memorabil, cei mai mari importatori de lifturi din Bucureștiul interbelic. O casă de tip neoromânesc, devenită spectaculos imobil mediteranean | Interviu cu arh. M. Ghigeanu

susținut de
01 iul. 2024
49974 afișări
Vila fraților cu nume memorabil, cei mai mari importatori de lifturi din Bucureștiul interbelic. O casă de tip neoromânesc, devenită spectaculos imobil mediteranean | Interviu cu arh. M. Ghigeanu
Vila fraților Porn, cei mai mari importatori de lifturi din Bucureștiul interbelic. O casă de tip neoromânesc a devenit un spectaculos imobil mediteranean. Interviu cu arh. Mădălin Ghigeanu

Antrepriza Fraților Porn era cea mai mare din România anilor ’30, având exclusivitatea importului și a montajului lifturilor pentru construcțiile noi. Vila celor doi importanți oameni de afaceri din Bucureștiul interbelic se află situată pe strada Emanoil Porumbaru, nr. 16 (zona Kiseleff), și a fost proiectată în anul 1932 de arh. Alexandru Iliescu și de Achile Ghiaciu, arhitect originar din Macedonia. Mai jos, istoria reședinței fraților Porn, interviu cu arh. Mădălin Ghigeanu.

 

Vila fraților Porn. Foto credit: arh. Mădălin Ghigeanu.

Frații Porn, contracte importante cu Casa Regală. Au montat chiar și liftul de la Palatul Telefoanelor

B365.ro: Mădălin Ghigeanu, cine au fost frații Porn?

Arh. Mădălin Ghigeanu: Erau unii dintre cei mai puternici oameni de afaceri din perioada interbelică, cei mai cunoscuți importatori de lifturi din România. Au montat liftul de la Palatul Regal din București, Palatul Regal de Scroviștea, Palatul Telefoanelor, deci frații Porn aveau contracte foarte importante, inclusiv cu Casa Regală. Casa este foarte mult admirată în mediul online, dar s-a strecurat o regretabilă eroare, fiind denumită vila ‘Poru’.

Vila fraților Porn. Foto credit: arh. Mădălin Ghigeanu.

Str. Emanoil Porumbaru, o stradă mică, dar foarte frumoasă și importantă pentru arhitectura Bucureștiului anilor ’30

B365.ro: De ce au ales Frații Porn strada Emanoil Porumbaru pentru reședința lor?

Arh. Mădălin Ghigeanu: Este o zonă construită protejată cu case edificate în jurul anilor ’30, un spațiu istoric în care regăsim foarte multe opere de arhitectură. Vis-a-vis de vila fraților Porn, pe Emanoil Porumbaru la nr. 7, regăsim proprietatea faimosului arhitect Enzo Canella. La nr. 27 este o altă frumoasă proprietate în stil mediteranean a arh. Gheorghe Popescu (1939), un proiect asemănător Blocului Florentin.

La nr. 27 este o altă frumoasă proprietate în stil mediteranean a arh. Gheorghe Popescu (1939), un proiect asemănător Blocului Florentin. Foto credit: arh. Mădălin Ghigeanu.

La numărul 32 este de menționat proprietatea lui Alexandru Garoflid, un proiect foarte interesant semnat de arh. Ion Giurgea. Din păcate, casa a fost demolată, cred că după anul 1989. Emanoil Porumbaru este o stradă foarte importantă și foarte frumoasă din București. Este mică, dar are o arhitectură de foarte bună calitate din perioada anilor ’30.

Vila arh. Enzo Canella. „Strada Emanoil Porumbaru este mică, dar are o arhitectură de foarte bună calitate din perioada anilor ’30”. Foto credit: arh. Mădălin Ghigeanu.
Arh. Achile N. Ghiaciu ca a fost nepotul sorei lui Arghir Culina

B365.ro: Despre arh. Alexandru Iliescu am mai vorbit, dar cine este arh. Achile Ghiaciu?

Arh. Mădălin Ghigeanu: Achile N. Ghiaciu este un arhitect aromân, despre care s-a vorbit din păcate prea puțin. S-a născut la 13 ianuarie 1892 în orasul Hrupiște din Macedonia. E important de știut ca a fost nepotul sorei lui Arghir Culina (ambii fiind născuți în același oraș, Hrupiște), Culina fiind unul dintre cei mai importanți arhitecti ai României interbelice. Achile Ghiaciu este absolvent al Școlii de Arhitectura din București în anul 1920. Moare devreme, în anul 1932 la numai 40 de ani (așa cum este menționat în dosarul de înscriere în Corpul Arhitecților, sursa Oana Marinache, istoric de artă), dar lasă o moștenire culturală importantă, majoritatea proiectelor sale fiind în colaborare cu arhitectul Al. Iliescu.

Arhitect Achile Ghiaciu, SANIC, Fond Corpul Arhitecților, dosar personal. Foto credit: arhivadearhitectură.ro, Oana Marinache, istoric de artă.

Pe lânga vila Eliza Eugen Porn din str. Emanoil Porumbaru nr.16, se mai cunosc lucrări semnate de către acesta alături de Al Iliescu; Prop. Ștefănescu din str. Bibescu Vodă, Prop. Grigore și Al Iliescu și, pesemne, cel mai important proiect, Palatul de Justiție al județului Caliacra din Bazargic ce dăinuie și în ziua de azi. A mai obținut un loc III la concursul pentru Primăria Orașului București.

Palatul de Justiție al județului Caliacra-Bazargic, Revista Arhitectura 1934, pag.54-55.
După 1989, fațada vilei Porn a fost “curățată” de decorațiuni”

B365.ro: Știm istoria vilei Porn după naționalizare?

Arh. Mădălin Ghigeanu: Nu. Știm doar că a fost restaurată dupa 1989, dar ceea ce vedem azi nu seamănă cu arhitectura originală lăsată de arh. Iliescu și Ghiaciu. A fost curățată la primul etaj, din păcate s-a pierdut foarte mult din decoratiunea fațadei, din pitorescul ei inițial. Casa a produs o foarte bună impresie în breaslă și apare publicată într-un număr al Revistei Arhitectura din anul 1933, când știm că breasla era foarte reticentă la stilul și curentul mediteranean.

Vila Porn, Revista Arhitectura, 1933.
Foto: arh. Mădălin Ghigeanu.
Pentru mine a fost un șoc felul în care cei doi arhitecți au reușit să modifice radical fațadele proiectului”

Arh. Mădălin Ghigeanu: În dosarul de autorizare apare inițial o lucrare de tip neoromânesc cu un parter puternic marcat de o placare cu cărămidă aparentă, cu ancadramente și decorațiuni la terasa superioară, la cerdacul de tip neoromânesc. Deci era prevăzut să fie construită o casă neoromânească fără compromis. Pe teren însă fațada se schimbă, arhitecții păstrând totuși geometria generală a casei, în mod straniu. Schimbă doar calitatea și aspectul decorațiunilor, arcadele în plin cintru laterale devin ogive, coloanele de tip neoromânești de la etaj devin coloane de tip mediteranean. Probabil că frații Porn își doreau o arhitectură și o imagine în spiritul vremii. Imobilul este realizat de către constructorul ‘autorizat’ Gh. I. Mateescu, care semnează pe fiecare planșă din proiectul autorizat.

Fațadele Vilei Porn, Arhiva PMB, dosar de autorizare.
Vila fraților Porn. Foto credit: arh. Mădălin Ghigeanu.

B365.ro: Această transformare radicală este un caz unic în istoria arhitecturii?

Arh. Mădălin Ghigeanu: Nu este unic. Arh. Alexandru Iliescu a mai făcut astfel de schimbări radicale, a mai păcătuit în acest mod și la alte proiecte. De exemplu, la Blocul Florentin în autorizația de construcție apare un proiect modernist, simplu, de tip Art Deco. La fața locului însă va apărea o arhitectură mediteraneană foarte bogat ornamentată și foarte curajoasă. Chiar inspectorul general Rădulescu confirmă în acel dosar că proiectul are un stil florentin-spaniol-italian. Alexandru Iliescu este evident un arhitect foarte talentat, i-am descoperit până acum 4 lucrări, pe lângă acest imobil. În strArmindenului nr. 12, in Parcelarea Jianu, regăsim proprietatea Nicolae Hagianoff, același Hagianoff care deținea Blocul Florentin din str. George Vraca, nr. 7, cât și proprietatea soților Nela și Ion Brumășescu din strada Bitolia nr. 10, undeva în zona Dorobanți, una dintre cele mai frumoase case mediteraneene din zona. Cu siguranță mai sunt multe lucrări încă nedescoperite.

Vila Porn, Revista Arhitectura, 1933.
Vila fraților Porn. Foto credit: arh. Mădălin Ghigeanu.
Frații Porn locuiau împreună cu familiile lor în același imobil. Deși apartamentelor erau independente, comunicau prin scara din living

Arh. Mădălin Ghigeanu: Vila cu S+P+1E+M a fost construită pentru doi locatari, pentru cei doi frați Porn. Din planuri reiese că imobilul conține practic două apartamemte pe nivel (parter și etaj), cu living, dining, sufragerie, dormitor, salon, grup sanitar de serviciu și baie pe nivel și un vestiar. Este interesant că deși sunt două apartamente independente, ele comunica între ele nu numai prin scările principale și secundare, ci și prin scara de acces din living. Practic, cei doi frați erau în legătură permanentă, ceea ce denotă un mod unic de locuire. La subsol sunt două camere pentru servitori, una pentru șofer și un garaj pentru o singură mașină. În pod, cu acces doar de pe scara de serviciu, sunt amenajate doua spatii de depozitare, o camera pentru servitor și spălatorie. 

 

Plan etaj vila Porn. Arhiva PMB, dosar de autorizare.
Plan parter vila Porn. Arhiva PMB, dosar de autorizare.

Arh. Mădălin Ghigeanu: Arhitectura Bucureștiului interbelic este plină de surprize. S-a instaurat însă ideea că în acele vremuri se respecta cu celeritate proiectul autorizat de către Primărie, creând o imagine complet falsă a unei corectitudini profesionale și administrative dusă la extrem. Însă Arhitectul acelor vremuri avea deplină putere asupra proiectului său, mai mult decât în ziua de azi (chiar dacă era puternic stresat de către beneficiarul comanditar, denumit de către G.M.Cantacuzino și ‘Mitocan’), având mână liberă de a-și modifica proiectul așa cum considera. În ziua de azi, dispozițiile de șantier sau modificările de temă au devenit, din păcate, o adevărată obsesie pentru funcționarii publici, îngrădind libera expresie și decizie a arhitectului-autor și nu în ultimul rând sărăcind orașul de șansa unei arhitecturi de calitate. Funcționarii publici din departamentul de urbanism din zilele noastre poate ar trebui să reflecte mai mult asupra acestui aspect, dând mai multă putere de decizie și libertate de exprimare arhitectului și nu dezvoltatorului imobiliar. Ar trebui o interpretare cu chibzuință a legislației în vigoare, punând mai mult accent pe spiritul legii, supunând litera legii, acestuia. 

Îl admir si sincer îl invidiez pe Alexandru Iliescu pentru șansa și ușurința cu care a schimbat toată paradigma fațadelor atât la blocul florentin cât și la această vilă minunată din str. Emanoil Porumbaru. Pentru că, în final, asta rămâne orașului; un obiect de arhitectura minunat cât și o mențiune pe un colț de hârtie a unui funcționar deștept – ‘S-a schimbat stilul’. Atât și nimic mai mult. 

Arhitect Alexandru Iliescu. SANIC, Fond Corpul Arhitecților, dosar personal. Foto credit: arhivadearhitectură.ro, Oana Marinache, istoric de artă.

„Make Bucharest Great Again” vă spune povestea neștiută a clădirilor de patrimoniu din București sau vă prezintă proiecte de arhitectură inovatoare. Ce am mai scris se află aici:

Cookies