Viitorul după pandemie și evoluții tehnologice accelerate. Digitalizarea transformă un sfert din locurile de muncă la nivel mondial

28 aug. 2021
205 Afișari
Viitorul după pandemie și evoluții tehnologice accelerate. Digitalizarea transformă un sfert din locurile de muncă la nivel mondial
Viitorul după pandemie și evoluții tehnologice accelerate. Digitalizarea transformă un sfert din locurile de muncă la nivel mondial

În timpul pandemiei COVID-19 guvernele și oamenii deopotrivă au început să conștientizeze din ce în ce mai mult importanța digitalizării. Munca zilnică de birou s-a transformat în telemuncă, consultul medical de specialitate în telemedicină iar multe servicii publice au devenit mai accesibile ca oricând, la doar câteva click-uri distanță, printr-o digitalizare impusă de noile probleme venite parcă peste noapte.

De un an și jumătate, de când am intrat în pandemie, la nivelul societății se vorbește din ce în ce mai mult de tehnologie și avantajele acesteia, iar industria de sănătate este unul dintre marii câștigători ai acestei noi evoluții tehnologice accelerate.

Noi locuri de muncă în sistemul medical în pandemie

Spre exemplu, estimările arată că digitalizarea va genera noi zone de activitate, în România anticipându-se crearea a până la un milion de noi locuri de muncă pornind de la noile tehnologii aflate în dezvoltare accelerată, după pandemie.

Zona în care se estimează că vor apărea cele mai multe locuri de muncă este industria de sănătate. Aceasta va beneficia din plin de avansul tehnologic impus de pandemie. Criza de resurse umane poate fi contracarată prin dezvoltarea de soluții digitale de tip self-checking. Astfel, muncile repetitive vor fi lăsate în seama roboților, eliberând personalul uman pentru alte roluri mai importante referitoare la analiza datelor si a proceselor.

„Necesarul de personal medical este deficitar iar în următorii ani, datorită creșterii numărului de instituții medicale și a creșterii numărului de tratamente (sau tipuri de tratamente), acest deficit se va majora. Spre exemplu, asistența la îmbătrânire este în creștere, prevenția și calitatea vieții (screening și monitorizarea post-tratament) sunt în creștere și ele. Probabil că zona care va cunoaște o diminuare a necesarului de personal este cea de interfațare primară cu pacientul (spre exemplu recepție, call center),”  spune Bogdan Dumitrescu, CEO HTSS, o companie româneacă care vrea să aducă inovație în zona de inteligență artificială.

Inteligența artificială, una dintre cele mai importante achiziții

Bogdan Dumitrescu mai spune că inteligența artificială este una dintre cele mai importante achiziții care pot fi făcute în această perioadă. Aceasta scurtează timpul de cercetare și documentare, mai ales în zona medicală.

„La fel, realitatea virtuală, deși este la începutul aventurii în zona medicală, va deveni o componentă sine qua non în diagnosticul de certitudine și în comisiile interdisciplinare internaționale, facilitând astfel pacienților accesul la servicii medicale de calitate maximă, indiferent de locație.

Pe lângă acestea, soluțiile de tip IoT și RPA au început să câștige teren în actul medical, permițând medicilor monitorizarea în timp real a unor parametri biologici ai pacientului, fără prezența fizică a acestuia in cabinetul medical, precum și automatizarea unor procese repetitive și consumatoare de timp în ceea ce privește partea administrativă a actului medical,” a mai transmis Bogdan Dumitrescu.

Medicii scapă de birocrație în pandemie

Două exemple concrete de beneficii pe care le pot aduce noile tehnologii în industria sănătății vorbesc despre asistarea medicilor tineri prin ajutarea în stabilirea diagnosticelor. Practic, acestea expun algoritmi ce atenționează și standardizează procedurile și fluxurile în instituțiile medicale. Un alt beneficiu adus de noile tehnologii se referă la eliminarea timpului pierdut de medic în procesul de completare a formularelor. Astfel, acestuia îi rămâne mai mult timp să se concentreze la actul medical efectiv.

Din perspectiva pacientului, în următorii ani digitalizarea va conduce către un acces din ce în ce mai facil la serviciile medicale, un KPI foarte scăzut în prezent în multe țări. Așadar, în Sănătate, digitalizarea este un proces care nu doar că va rezolva problema lipsei de resursă umană, dar care va îmbunătăți simțitor accesul pacientului la servicii calitative, îmbunătățind simțitor prevenția în sistemul medical”, ne-a mai povestit expertul în tehnologii medicale.

Apariția organelor artificiale

Una dintre cele mai importante descoperiri din ultimii ani este reprezentată de organele artificiale. Descoperirile pleacă de la țesuturi artificiale cu grad ridicat de adopție până la organe întregi. Astfel, se folosește deja în industria medicală pancreasul artificial sau inima artificială. De asemenea, în ultimii ani s-a răspândit la scară largă folosirea roboților pentru operații. Chirurgii lucrează din ce în ce mai mult în sistem remote.

Scanarea corpului uman, împreună cu construcția de baze de date, în urma coroborării acestor date cu examenele clinice și cu monitorizarea reacțiilor în urma tratamentelor, generează informații care pot fi scalate sau care pot fi folosite în alte studii sau în actualizarea continuă a protocoalelor medicale. Putem menționa aici și evoluția imagisticii de înaltă performanță, combinată cu printul 3D, care poate fi folosită în procesul de învățare al medicilor sau în procesul de pregătire al unor intervenții. Astfel, tehnologia din prezent permite reconstrucția unui model virtual de inimă (ce poate fi consultat în VR), dar și a unui model fizic pentru a intercepta detaliile sau a expune către analiză un plan de interventie.” a mai spus Bogdan Dumitrescu.

Cookies