ESENTIALȘTIRI

Viața de liceu în București în pandemie: „E deplorabilă și tristă. Și trăim constant cu frică”

În vârstă de 17 ani, Anastasia este unul dintre miile de adolescenți care trec prin provocările vârstei: presiune la școală, conflicte acasă, relații mai mult sau mai puțin reușite. Mărturiile ei pot ajuta atât părinții care nu știu cu ce sentimente se confruntă copiii lor, cât și ceilalți adolescenți care se simt debusolați. Haideți să vedem cum e viața ei în momentul acesta, după atâtea luni de pandemie, în contextul orelor din cadrul școlii online.

Anastasia este o puștoaică extraordinară din București. De curând, ea a vorbit cu Melania Medeleanu în cel de-al doilea podcast Zi de Bine despre criza adolescenței, în general, și problemele adolescenților în pandemie, în special: „E durere, e chin, e multă muncă”, asta simte ea despre școală și relația cu părinții săi. Adolescenta simte că nu este luată în serios când vine vorba de școală:

„Încerc să-i spun mamei mele, mai ales în contextul COVID, în 2020-2021, și nu prea mă ia în serios…fiindcă sunt prea mică să mă plâng atât, sunt prea mică să mă doară spatele, sunt prea mică să mă simt copleșită. Deși, uneori, sunt zile în care simt că lucrez mai mult decât mama…”

„Noi suntem închiși în cameră, cu laptopul, 12-14 ore/zi”. Adolescenta spune că părinții „nu văd câtă muncă se depune cu adevărat”.

Viața unui adolescent în pandemie

Anastasia: „Ohhh, e deplorabilă.. Știu că e un cuvânt puternic, dar am să îmi iau libertatea să îl folosesc: e deplorabil ce se întâmplă. Deplorabil și trist. E trist să vezi cum a ajuns fiecare dintre noi, e trist să văd cum am ajuns eu.
Mă trezesc dimineața și îmi dau seama că nu am de ce se mă bucur de ziua care vine. Fiindcă știu că vine cu stres și cu frică. 6-7 ore de școală cu profesori care nu ne înțeleg, cu stresul temelor, cu «nu merge netul», «a picat camera la laptop»… Vine cu mi-e dor.. Mi-e dor de oamenii mei… Stăm așa, într-o stare constantă de dor și de frică.”

Ce ar putea diminua stresul

Înțelegerea din partea adulților: profesorilor, părinților, mai ales. „Mă așteptam, sincer, să înțeleagă (părinții) un pic mai bine lucrurile prin care trecem”. În opinia Anastasiei, școala online, le aduce elevilor mai multe constrângeri: nu mai au unde să vorbească cu colegii în pauze, după ore, așa cum făceau înainte de pandemie, când lucrurile erau normale.

Nu doar ea consideră școala online un lucru extrem de greu de suportat, ci toată lumea: „mă simt copleșit, simt un fel de burnout, simt că nu mai pot să duc și nu știu cum să mă descurc cu asta. Nu mai pot să dorm, mi-e frică, sunt stresat…”.

Podcastul Zi de Bine poate fi ascultat AICI.

Când se deschid școlile

Până acum exista o informație oficială: de pe 8 februarie, adică de după vacanță, copiii se vor întoarce la “școala fizică.” Gata cu școala online, toți copiii în bănci. Acum, ministrul Educației anunță că nu e tocmai așa, că sunt patru situații de școală-hibrid (online și școală fizică).

  1. Elevii au contraindicații medicale, au vulnerabilități – vor face ore online;
  2. Elevii au aparținători în familie care au vulnerabilități certificate, ca atare aceștia vor face ore online;
  3. Elevii prezintă simptome, în mod evident dacă prezintă simptome, recomandarea mea și a ministrului Sănătății și a oricui este să facă orele de acasă;
  4. Profesorii care prezintă vulnerabilități sau simptome vor sta acasă și iarăși se va face predarea-învățarea online, de acasă.

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a mai spus că “scenariul hibrid nu poate fi eliminat pentru acei copii care trebuie să stea acasă și trebuie să aibă acces la învățătură”.


Recomandarile noastre

Parteneri

Back to top button