Artiștii sunt invitați să trimită urgent dosarele de înscriere
„Achizițiile publice de artă contemporană în România devin o normalitate și nu o excepție”, anunță Muzeul Național de Artă Contemporană din București. La doi ani după derularea cu succes a sesiunii din anul 2020, Guvernul României, prin Ministerul Culturii, acordă o nouă suplimentare bugetară de 2.000.000 lei pentru pentru creșterea patrimoniului cultural prin îmbogățirea colecției Muzeului Național de Artă Contemporană. Detalii despre procedura de înscriere a dosarelor și interviu cu Călin Dan, Directorul MNAC, mai jos.
„Noua sesiune vine să întărească gestul de reparație istorică pentru arta contemporană românească făcut în 2020, când, pentru prima dată după 12 ani, a fost acordat Muzeului Național de Artă Contemporană un buget de achiziții publice. Această sesiune demonstrează că achizițiile publice de artă contemporană devin o normalitate și nu o excepție. Sesiunea de achiziții 2022 este dedicată atât celor peste 6.000 de artiști vizuali români activi în țară sau în diaspora, cât și moștenitorilor de drept ai unor artiști contemporani de origine română care au activat în România sau în străinătate. De asemnea, nu există nicio restricție de participare pentru artiștii ale căror lucrări au fost achiziționate în sesiunea trecută”, anunță MNAC.
Călin Dan, director MNAC: „Angajamentele Guvernului României sunt ferme pentru 2.000.000 de lei, bani care trebuie cheltuiți în acest an financiar pentru achiziționarea unor lucrări de artă contemporană, în vederea includerii lor în colecția MNAC. Așteptăm lucrări semnate de artiști în viață, dar spre deosebire de sesiunea de acum doi ani, ne vom uita și în direcția unor artiști decedați, în măsură în care familia, moștenitorii direcți vor să le ofere lucrările spre vânzare”.
Călin Dan, director MNAC: „Aceste campanii sunt strict legate de dimensiunea anuală a bugetului României. În anul 2020 am creat o structură care să adapteze cadrul legal, destul de rigid al achizițiilor publice, la nevoile muzeului. Trebuie să fie limpede pentru toată lumea că noi funcționăm într-un cadru al achizițiilor publice care merge de la realizarea de baraje și combinate la cumpărarea de creioane, pixuri și gume; este același tip de legislație. În situația în care ne aflăm noi ca instituție culturală, ca muzeu de artă și mai mult, muzeu de artă contemporană, vă dați seama că există o evidentă inadecvare a acestui cadru legal la nevoile noastre. În general, colecția unui muzeu se realizează pe baza unei strategii elaborate de către oamenii din muzeu, în colaborare cu o comisie de specialiști: această strategie este implementată prin abordarea directă a unor deținători care sunt invitați să-și ofere lucrările – fie ale lor, fie cumpărate de ei și aflate în colecția lor – spre achiziție”.
Călin Dan, director MNAC: „Noi trebuie să avem neutralitatea pe care ne-o cere legea și să așteptăm ca autorii lucrărilor sau moștenitorii unor artiști decedați să vină și să ofere lucrările respective. Ceea ce noi am făcut a fost să creăm o grilă foarte amănunțită de evaluare a artistului și, după aceea, a lucrării sau a lucrărilor oferite, conform unui set de criterii de ordin general, dar și de criterii care sunt menite să sprijine zonele de interes ale muzeului. În sesiunea 2020, acest tip de abordare a ajutat juriul care a selectat lucrările spre achiziție să ajungă la acele piese și la acei artiști care se apropie cel mai mult de dezideratul nostru, de viziunea noastră curatorială, de viziunea noastră despre ceea ce înseamnă canonul artei contemporane din România. Repet: datorită acestor constrângeri avem un proces extrem de laborios de pregătire și, după aceea, de selecție. Noi am avut în anul 2020 aproximativ 500 de aplicanți; lucrările erau de ordinul miilor, pentru că fiecare propunea mai multe piese și este amuzant că, în timp ce noi puteam să dispunem de 2 milioane de lei, ca și anul acesta, aplicațiile însumau 45 de milioane de lei”.
B365.ro: Practic, artiștii sunt invitați să-și vândă lucrările. Cine stabileste ce este o „operă”?
Călin Dan, director MNAC: „Există o comunitate de specialiști care sunt artiști în primul rând, critici, istorici de artă, colecționari, publicul; din cunoștințele, din informațiile, din cultura pe care toți acești actori le au și le împărtășesc rezultă o imagine a ceea ce înseamnă să fii un artist și ceea ce înseamnă să produci o operă. Dacă dvs. ați veni la noi la achiziții cu o lucrare făcută în timp ce vorbeați la telefon, în primele 5 secunde ați fi identificată ca fiind inadecvată acestei proceduri. Lumea artei contemporane de astăzi este una dinamică, vie și variată, așteptăm dosarele”.
TERMEN LIMITĂ PENTRU ÎNSCRIEREA DOSARULUI: 9 septembrie 2022, ora 17:00 (ora României). Dosarul de participare se trimite în format digital, direct sau prin wetransfer.com la adresa de e-mail: achiziții.opere.2022@mnac.ro. La aceeași adresă se pot trimite întrebări (ce vor primi răspuns în termen de 5 zile lucrătoare) până la data de 2 septembrie 2022, ora 17:00. Toate detaliile procedurii le aflați de pe site-ul MNAC la adresa www.mnac.ro.
Călin Dan, directorul Muzeului Național de Artă Contemporană: „Muzeul nu este doar o instituție care mediază legătura între artist și public, ci și un laborator de cercetare. În ultimii trei ani, Centrul de Documentare și Cercetare a Culturii Vizuale “Mihai Oroveanu”, înființat de MNAC, a început un proces necesar și îndelung amânat, acela de a cerceta teritoriul multistratificat al artei contemporane din România. Centrul funcționează în primul rând ca spațiu deschis publicului, un loc de cercetare și loc de întâlnire cu artiști și specialiști din domeniu, dar, în al doilea rând, centrul își dorește să colecteze noi resurse documentare destinate cercetării. În fond, colecția unui muzeu are nevoie permanentă de înnoire.”
Luând în considerare șansa de a participa la aceste două importante programe, de cercetare și curatoriat, artiștii sunt invitați să privească la istoriile lor personale și să propună lucrări care evidențiază procesele și căutările de sine petrecute în intimitatea atelierului.
Călin Dan, directorul Muzeului Național de Artă Contemporană: „Invităm artiștii să facă un efort curatorial referitor la propria operă, și să includă în ofertă, alături de operele propuse, materiale documentare cu valoare de unicat legate de producerea și traseul acestora. Dimensiunea de laborator a activităților artistice contribuie la constituirea unei priviri de ansamblu asupra procesualității artei contemporane românești, sprijinind unul dintre scopurile distinctive ale muzeului – documentarea și cercetarea colecțiilor, ca garanție de studiu pentru generațiile viitoare”.
„Sunt încurajate propuneri care să răspundă dimensiunii de laborator a activităților MNAC, însoțind lucrări reprezentative cu materiale documentare (arhive de lucru, schițe pregătitoare, machete, desene, documentări foto etc.), contribuind astfel la constituirea unui fond care să compună o privire de ansamblu asupra devenirii artei contemporane românești. Sistemul de participare și selecție este același ca în sesiunea precedentă, care s-a dovedit a fi un succes incontestabil din toate punctele de vedere: claritate a criteriilor și a modului de întocmire a dosarului, probitate și transparență a selecției, realism al negocierilor, ducând la intrarea în colecțiile MNAC în anul 2020 a unui număr de 180 de lucrări. Ele au fost și sunt în continuare accesibile publicului printr-o serie de expoziții realizate la sediul Muzeului și în țară, prin parteneriate cu alte instituții. Un catalog este în curs de apariție la Editura MNAC”, anunță MNAC.
Moștenită în mare parte pe cale instituțională și reflectând până în anii 1990 mecanismele de achiziții ale vechilor structuri comuniste de propagandă culturală, colecția Muzeului Național de Artă Contemporană reflectă viața artistică din România postbelică, nu doar după criterii de valoare, ci și din perspectiva complexă a contextului social, economic și politic. Sesiunile de achiziții organizate după înființarea MNAC au completat acest fond cu lucrări semnificative – independent de presiuni de ordin ideologic, politic, conjunctural. Prin acest demers, MNAC s-a profilat ca instituția de referință pentru colecționarea, conservarea, cercetarea și valorificarea muzeografică a creației vizuale reprezentative în România post-1989.
Toate detaliile despre procedurile de participare se accesează de pe site-ul MNAC. Dosarul de participare se trimite în format digital, direct sau prin wetransfer.com la adresa de email: achiziții.opere.2022@mnac.ro. Caracterul internațional al comisiei de jurizare impune completarea formularelor și documentației în limbile română și engleză. Termen limită de depunere a dosarului online: 9 septembrie 2022, orele 17:00.