Universitatea din București a fost sancționată cu avertisment de către Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării. CNCD a constatat că instituția a discriminat o masterandă diagnosticată cu dislexie prin refuzul de a asigura metode adaptate de predare și examinare. Hotărârea a fost adoptată în mai 2025, însă decizia a fost publicată tocmai acum pe site-ul oficial al instituției.
Potrivit deciziei Hotărârii nr. 188/2025, CNCD a reținut că Universitatea din București (UB) nu a adoptat măsurile cerute de studentă – înscrisă la programul de master la Facultatea de Matematica-Informatică – pentru a o sprijini în condițiile diagnosticului său de dislexie.
Reclamanta a susținut că a cerut adaptări precum examinări sub formă de grilă, termene extinse sau suport de curs în format adaptat, dar aceste solicitări i-au fost respinse „nejustificat” sau parțial acceptate doar cu facilități limitate.
Conform sesizării, îi era dificil să învețe prin strategii standard precum memorare mecanică sau citire accelerată, astfel că procesarea informației vizuale (grafice, diagrame) ar fi fost mult mai eficientă pentru ea.
De asemenea, ar fi fost descurajată de conducerea facultății, inclusiv sub presiunea că nu ar trebui să urmeze masterul în inteligență artificială, dat fiind că nu are diplomă de licență în informatică, relatează EduPedu.
CNCD a constatat că Universitatea a săvârșit un act de discriminare prin pasivitate, adică prin lipsa de acțiune concretă pentru a asigura egalitatea de șanse.
Sancțiunea aplicată este un avertisment contravențional, iar instituției i se recomandă elaborarea unei metodologii interne care să prevadă măsuri rezonabile de adaptare pentru persoanele cu tulburări specifice de învățare (dislexie, disgrafie, discalculie).
În sensul elaborării și aplicării a unei metodologii privind măsuri de adaptare rezonabilă în cazul persoanelor cu tulburări specifice de învățare, respectiv dislexie, disgrafie, discalculie, care se va asigura prin metode psihopedagogice consacrate și prin abordare adecvată, recomandă CNDC.
În decizie se face trimitere la Ordonanța nr. 137/2000 privind prevenirea și sancționarea discriminării, care prevede că refuzul de a adopta procedurile de evaluare constituie discriminare educațională.
CNDC subliniază că UB nu a demonstrat că a îndeplinit obligațiile legale complet, inclusiv cele din Legea Învățământului Superior și normele privind accesibilitatea educației pentru persoanele cu dizabilități.
UB, în fața CNCD, a susținut că nu există dovezi că ar fi discriminat studenta pe motiv de dislexie și că i s-au acordat facilități (timp suplimentar la examene) în unele cazuri.
De asemenea, argumentează că nepromovarea unor examene ar fi fost cauzată de incapacitatea de a îndeplini cerințele minimale ale materiei și nu lipsa adaptărilor.
Cu toate acestea, CNCD a dedus că măsurile oferite (timp suplimentar doar la 3 materii) nu sunt suficiente și că universitatea nu a demonstrat că a aplicat toate obligațiile legale privind adaptările educaționale necesare:
În virtutea obligațiilor pozitive ce incumbă unității de învățământ în cazul situației petentei, asimilată unei persoane cu nevoi speciale, unitatea de învățământ a luat doar măsura ca aceasta să beneficieze de timp suplimentar pentru susținerea examenelor în cadrul a trei materii.
Hotărârea afirmă că inacțiunea instituției echivalează cu o „neasigurare a egalității de șanse” și constituie discriminare în sensul prevederilor legale: „pasivitatea relativă a unității de învățământ în luarea tuturor măsurilor necesare adaptării măsurilor educaționale la nevoile medicale specifice ale petentei, echivalează cu o neasigurare a egalității de șanse și constituie o faptă de discriminare în sensul art. 2 alin. (4), alin. (9) și art. 11 alin.(1) și alin. (2) din O.G. 137/2000, republicată, săvârșită de către partea reclamată R1”.