Neașteptat și fulgerător, industria ospitalității din România în general, și, în special, cea din București a primit lovitura supremă de la Covid 19. În perioada stării de urgență din primăvară, cifra de afaceri din domeniul HoReCa a scăzut cu 90%. 6000 de baruri, cafenele și restaurante - adică așa, cam câte sunt cu totul în București - s-au închis, iar pierderile au fost uriașe. A urmat o vară de neuitat, în care patronii de restaurante au încercat să-și redreseze afacerile, fără succes. Toamna ne-a găsit din nou în plin delir pandemic, interioarele restaurantelor au devenit muzee. Muzeele falimentului în "Carantina II".
Când am fost la Energiea (Brezoianu, numărul 4), o armată de șase chelneri, ospătari și barmani, toți tineri și frumoși și puțin speriați, au roit în jurul meu de parcă eram pe puțin Regele Soare. Au dat drumul la soba ciupercă, au dezinfectat masa. „Dar ce doriți să mâncați, dar haideți că sunt proaspete aripioarele în sos dulce, dar încercați și supă de ardei copți, luați și vin, românesc da, merge!”.
Ciuperca în flăcări făcea și ea ce putea, ce să-i mai zici, încălzea aerul vast, vidul fără început și fără sfârșit. Ce să facă o biată sobă cu gaz, la atâta puhoi de aer rece? E ca și cum ai încerca să răcorești Sahara cu o aerotermă.
Un alt restaurant care s-a adaptat distanțării impuse de pandemia de Covid 19 este Trattoria Il Villagio ( Grădina Icoanei, strada AD Xenopol 8-10). Mese afară, sobe, pături, lume bine dispusă la prânz, vreme însorită, copii, trei doamne în vârstă care și-au comandat creveți și focaccia și au stat tot timpul cu măștile pe față, numai când au mâncat le-au dat deoparte. Și – tot așa – interior muzeu. Gol și cald, în timp ce copiii înfulecau șnițel de vițel cu piure de cartofi și salată de dârdâit.
Multe restaurante din București, chiar și cele care nu ofereau acest serviciu înainte, s-au reorientat către sistemul home delivery în încercarea de a supraviețui. Dintre acestea, 52,8% livrează prin intermediul aplicațiilor, în timp ce 48,6% și-au pus la punct servicii proprii. În continuare, 36,1% nu oferă livrări la domiciliu. Cel mai probabil, ei sunt cei care au renunțat.
Cu toate acestea, 91,4% din proprietarii de restaurante spun că afacerea nu se poate susține doar din livrări, iar 98,45% dintre patroni consideră comisionul plătit către platformele de livrări, ca fiind foarte ridicat și ridicat. Majoritatea sunt nevoiți să plătească un comision de 31-35%.
Cât timp nu este foarte frig, susțineți afacerile celor afectați de pandemie, înfruntați frigul și căliți-vă 🙂