Autobuzul „bidon” cu care mergeai de colo-colo, cu treabă sau la plimbare prin oraș, străzile absolut pustii în comparație cu traficul pe care îl trăim acum în București și, acum, tramvaiul cu alb și roșu pe care, cândva, STB îl scotea pe traseu. Bine, de fapt nu era STB, era ITB – nu era Societatea de Transport București, era Întreprinderea de Transport.😊
Apar momente în rutina zilelor noastre în care ne amintim – câteodată cu dor, alteori cu mirare – cele mai familiare locuri, așa cum erau cândva. Pe unele ni le amintim vag, pe altele de parcă le-am vedea acum în fața ochilor. Și, dacă avem fotografii de pe vremuri, ne mai aruncăm un ochi pe ele sau le postăm în social media, să împărtășim nostalgia cu alți oameni.
Este ceea ce se întâmplă tot mai des în ultima vreme pe diferite grupuri de Facebook ale bucureștenilor.
Imaginea aceasta a fost publicată de domnul Valentin Dona pe grupul de Facebook Tramclub, o fotografie însoțită de câte câteva cuvinte simple: „La gară, anii 70″. La Gara de Nord.
Și oamenii care văd imaginea își aduc aminte. Un bucureștean scrie:
10… Nuferilor, Calea Griviței, Chibrit, Chitila…
Un altul spune și el:
Amintiri din copilărie….linia 10, spre Chitila… În plan îndepărtat magazinul Sora, care azi e o ruină..
Tramvaiul a fost primul mijloc de transport în comun din București. Tramvaiul cu cai, ca să fim mai exacți.
Tramvaiele cu cai au început să circule pe străzile Capitalei în 1871. În vara acelui an, primăria a acordat o concesiune pe 45 de ani pentru crearea unor linii de tramvaie cu cai.
Primele linii de tramvai au fost linia care făceau legătura între Calea Moșilor și Piața Sf. Gheorghe și cea dintre Piața Sf. Gheorghe și Calea Griviței.
Iar primele tramvaie electrice au apărut în București în decembrie 1894. Circulau între Obor și Cotroceni și aveau un traseu de 6,5 km. Ele au înlocuit treptat tramcarele (tramvaiele cu cai), care au fost la un moment dat retrase complet.
În 1908 avea să se înființeze „Societatea Tramvaielor București” (prescurtat S.T.B. Da, exact ca STB-ul de astăzi 😊) și tot atunci avea să se aprobe o nouă concesiune, una pe 40 de ani, al cărei scop era electrificarea întregii rețele de tramvaie.
În 1921 și 1924 au fost tentative de introducere a autobuzelor în transportul în comun, dar au eșuat, tramvaiele erau atunci mult prea … puternice în București. Iar rețeaua de tramvaie din București s-a dezvoltat spectaculos între anii 1900-1935; practic, bucureștenii ajunseseră să poate călători cu tramvaiul din orice punct al orașului către orice alt punct.
Traseele au fost profund modificate în epoca Ceaușescu, atunci când stațiile au fost rărite, iar liniile au fost deconectate în centrul orașului.
De atunci, schema rețelei de suprafață le permite călătorilor să vină din cartierele periferice spre centru și înapoi, dar nu să circule în toate direcțiile prin oraș și cu atât mai puțin să-l traverseze.
PS Desigur, n-am fi pomenit „Du-mă acasă, mă tramvai” fără să lăsăm aici și cântecul.😊
Îți recomandăm să citești și: