Guns N’ Roses și Depeche Mode vor concerta în această vară pe Arena Națională din București. Cele două trupe vor cânta pentru fanii din Capitală, la o distanță de 10 zile una de cealaltă. În anii ’80-’90, între Rockeri și Depeșari existau tensiuni foarte mari.
Guns N’ Roses va urca pe scena din București chiar în acest weekend, în data de 16 iulie 2023. Cât despre Depeche Mode, trupa va putea fi văzută în data de 26 iulie 2023. Ambele vor concerta pe Arena Națională.
Având în vedere că datele evenimentelor se apropie cu rapiditate, ne aminti de tensiunile ce existau în anii ’80-’90 între Rockeri și Depeșari.
Guns N’ Roses
Formația cunoscută în întreaga lume, este apreciați pentru energia membrilor, ce dominau scena muzicală de la sfârșitul anilor ’80 și începutul anilor ’90. Milioanele de fani devotați din toată lumea au dansat pe hit-uri precum Sweet Child O’ Mine” sau „Welcome to the Jungle”.
Depeche Mode
Sunt pionierii genurilor electronic și synth-pop. Aceștia au cultivat un public loial cu versurile lor introspective și peisajele sonore inovatoare. Trupa, fondată în anii ’80, s-a reinventat cu fiecare album scos pe piață. Printre cele mai faimoase hit-uri, devenite imnuri ale muzicii alternative, se numără „Enjoy the Silence” și „Personal Jesus”.
În anii ’80-’90, personalitatea adolescenților era în strânsă legătură cu genul muzical pe care îl ascultau și cu stilul vestimentar avut. Chiar dacă purtai haine pe care era pictat un trandafir roșu, sau piesele vestimentare erau înfrumusețate cu capete de mort, prin modul în care te îmbrăcai îți declarai apartenența la un grup.
Piața Romană din București era atunci teritoriul deținut de rockeri, loc în care se întâlneau des fanii trupei Guns N’ Roses.
Paul Slayer Grigoriu amintește în cartea sa, Cronicile Vulpii: Amintiri din liceul anilor ’90, de întâlnirile rockerilor din inima Bucureștiului:
În inima Bucureștiului, la mijlocul distanței dintre Piața Universității, care poate fi socotită centrul cultural al orașului, și Piața Victoriei, centrul administrativ, se găsește Piața Romană. Străbătută de imensul Bulevard 1848, împărțit în mai multe segmente, era atât în apropierea locuinței mele, cât și a liceului. Stația de metrou ce-i purta numele nu era chiar în Piața Romană, ci un pic mai înspre Universitate.
La una dintre ieșiri se aflau cofetăria Casata și o cârciumă, numită pe atunci Grădinița și cunoscută ca punct de întâlnire al rockerimii bucureștene. Pe lângă Grădinița erau, pe marginea trotuarului, un fel de garduri de piatră, unde, cel puțin teoretic, ar fi trebuit să fie sădite flori. Pe acestea, ca și pe gardul metalic ce despărțea același trotuar de strada cu circulație intensă, se așezau obișnuiții acestor locuri. Cu timpul, și-au făcut apariția vânzătorii de casete și alte „accesorii” rockerești.
(…) Aici se strângeau celebrii rockeri din Romană. Erau mai multe grupuri, dar toți veniți pentru același scop: să stea împreună cu cei care ascultau aceeași muzică, să discute despre ea și despre ideile ce-i dădeau naștere, să facă schimburi de postere sau de casete, să bea câte o bere sau o vodcă. Unii se mai băteau, dar cei mai muți erau pașnici.
Adepții genului rock, vedeau muzica ca pe un simbol al rezistenței și al rebeliunii. Reprezenta un mod prin care sa-ți exprimi nemulțumirea sau libertatea. Albumul „Appetite for Destruction” a rezonat cu adolescenții din România, care tânjeau după viața occidentală.
Fanii trupei Depeche Mode deveniseră și ei o subcultură de sine stătătoare în Europa de Est. Formația a atras prin versuri, elemente sonore și aspectul ceva mai agresiv. După revoluție, trupa a devenit una dintre preferatele adolescenților români ai vremii.
Cristian Flueraru, unul dintre cei 6 fani norocoși care a apărut în documentarul trupei Depeche Mode, Spirits In the Forest, povestește despre perioada de atunci:
La început a fost vorba de o explorare de la distanță, cu articole traduse stângaci la orele de germană, casete trase la Concord pe bd. Unirii sau dansuri pe „Personal Jesus” la bairame în Berceni. Apoi, am început să privesc mai atent versurile și partea de imagine.
În perioada de debut a anilor ’90, stilul “Violator” era cel spre care aspiram cu toții. Uniforma Depeche era atunci compusă din pantofii tip “gogoșar” (sau ghete negre), jeanși drepți albi, curea cu ținte și jacheta denim. Pe aceasta din urmă o ‘’asezonam’’ cu tot felul de insigne confecționate din bucăți de riglă de plastic. Câteodată luam și o pălărie rotunda, neagră, din garderoba mamei mele. Una peste alta, cred că depecherii în acea perioadă erau o pată de culoare extrem de ușor recognoscibilă.
Perioada descoperirii Depeche va rămâne pentru totdeauna una foarte specială, la fel și amintirile mele legate de acele zile. Una din poveștile mele preferate este aceea când am reușit să cumpăr, în 1993, o copie originală a „Songs of Faith and Devotion”. Îmi amintesc că acest lucru a presupus eforturi financiare considerabile: alocația pe mai multe luni, plus o infuzie de capital de la bunica mea. Și acum îmi amintesc bucuria pe care am simțit-o când am desfăcut booklet-ul din interior și am văzut toate pozele și versurile. Evident, așa comoară trebuia păstrată cum se cuvine, așa ca o ascultam rar de tot, pentru a nu agăța banda.
În același registru, câțiva ani mai târziu, la începutul anilor 2000, am cumpărat împreuna cu Florin, prietenul și mentorul meu în ceea ce-i privește pe Depeche Mode, DVD-ul Live Exciter. La fel ca în povestea anterioară, și aici a fost nevoie de un efort financiar-logistic, așa ca am pus amândoi bani pentru a-l cumpăra. Înțelegerea era că îl vom ține fiecare câte o săptămână, doar că eu, la vremea aceea, nu aveam un DVD player. Așa că, în perioada cât discul era la mine, doar îl admiram și, din nou, răsfoiam cărticica interioară.
Conflictul dintre fanii celor două trupe a devenit un simbol important al dinamicii sociale din România de atunci. Fenomenul cultural s-a extins și peste preferințele în materie de muzică, reprezentând chiar un conflict între două viziuni diferite asupra muzicii ca și instrument de confruntare a realității.
Cu tot cu diferențele și conflictul ce a existat între susținătorii Guns N’ Roses și fanii Depeche Mode, cele două trupe au avut un rol semnificativ pe scena muzicii din România.
Cei care doresc să ia parte la concertele din această lună pot cumpăra încă bilete:
Articol în baza parteneriatului media cu organizatorii evenimentului.