CONTRIBUTORS

Un film prost cu statul român dator vândut și producători la capătul răbdărilor

Nu de mult, Alianța Producătorilor de Film din România acuza Statul că nu și-a plătit datoria în valoare de 35 de milioane de euro către cele mai mari producții cinematografice realizate vreodată în țara noastră, filme în care joacă de la Samuel L. Jackson, Michael Keaton, Collin Farrel, Jean Reno si până la Chris Pine. De atunci, nu s-a mai întâmplat nimic, iar singura soluție a păgubiților, pentru recuperarea datoriilor, rămâne Justiția. Cu ce costuri, aflați mai jos într-un interviu extraordinar cu Ana Mirea, președinta Comisiei de Film din România și cu Bogdan Moncea, Director de marketing la “Castel Film”.

Statul tace, iar Tăcerea e de aur. De aur pierdut. Pierdut pentru statul român, pentru imaginea României și pentru toți cei care lucrează în industria cinematografică din țară. Schema de cash rebate care presupune stimularea dezvoltării industriilor creative, și care funcționează în toată lumea, din SUA și până în Europa, din Noua Zeelanda, Africa de sud și până în Serbia, a fost înghețată de Ministerul Economiei prin tăcere.

foto, castel, film
Filme cu bugete de peste 200 de milioane de euro au ales țări mai prietenoase și mai serioase cu investitorii.

Am pierdut alte 200 de milioane de euro, numai in anul 2021

Zeci de producții, care au explorat inițial România, sunt filmate în acest moment în Bulgaria, Serbia, Slovacia, Ungaria, Croația sau, mai nou, Bulgaria. Filme cu bugete de peste 200 de milioane de euro au ales țări mai prietenoase și mai serioase cu investitorii. Cum s-a ajuns aici? De ce vecinii noștri care au o infrastructură de film mai puțin dezvoltată câștigă, în timp ce noi pierdem? Ce pierdem și cât pierdem?

Bogdan Moncea este Director de marketing la “Castel Film” și lucrează în industria cinematografică încă din anii ’90. De pe vremea când nu exista industria cinematografică. Erau vremuri de pionierat pentru “Castel Film”.

bogdan, moncea, director,marketing, castel, film
Bogdan Moncea, director de marketing „Castel Film.”

Platoul 5 este la ora actuală al doilea ca mărime din Europa”

Bogdan Moncea, Director de marketing “Castel Film”: “Exista un studio de film de stat în Buftea, construit în anii ’53, ’54, după un design și concept sovietic. Modalitatea de lucru în anii ’90, când am început noi să realizăm acolo primele filme, era destul de dificilă. Am hotărât să construim acest nou studio în anul 1992, cumparând terenul agricol, aici era un lan de porumb. Încet, încet am construit trei platouri mai mici, apoi unul mai mare, după care încă două și mai mari. De exemplu, platoul 5 – care a fost gata prin anul 2002 – este la ora actuală al doilea la mărime din Europa, ceea ce reprezintă un mare atu pentru țara noastră. Are 3700 de mp construiți ca studio”.

imagine, studio, castel, film
„Castel Film” a produs peste 350 de filme straine in Romania. Foto credit Castel Film.

Train de vie” și “Cold Mountain” au fost filme care au marcat istoria producțiilor filmate în România

Bogdan Moncea, Director de marketing “Castel Film”: “Primul film cu adevărat important a fost în ’97, “Train de Vie” al lui Radu Mihăileanu. Un film franțuzesc foarte premiat care a fost un “corner stone”, a plasat România în cinematografia mondială drept o țară care este capabilă să facă filme mari, complicate. Eu am peste 50 de filme produse până astăzi iar Cold Mountain rămâne memorabil. Castel Film a produs până acum peste 350”.

România a dovedit că oferă niște locații absolut senzaționale și că are o echipă de tehnicieni și de artiști foarte bine pregătiți”

Bogdan Moncea, Director de marketing “Castel Film”: O următoare bornă importantă este “Cold Mountain” pe care l-am produs și realizat integral în România, în anul 2002. A fost un an de cotitură important pentru industria de film din România. Era prima dată când venea un film cu un buget foarte mare, hollywoodian, filmările au durat aproape 9 luni. S-au filmat 19 săptămîni în România, din cele 21 ale filmului. Un film care-a câștigat Oscarul, nominalizat la Bafta, celebru azi. O echipă străină care a venit în România și care avea deja opt Oscaruri în palmares. Din momentul acela, România a intrat pe harta țărilor foarte importante din punct de vedere cinematografic. A dovedit că oferă niște locații absolut senzaționale, că are o echipă de tehnicieni și de artiști români foarte bine pregătită, oameni care au învățat inclusiv din acest film. Gândiți-vă că în acest film echipa de filmare avea undeva la 600 de oameni în fiecare zi, iar românii au avut foarte mult de învățat de la echipa străină. Lucrurile acestea nu se învață într-o școală, nu există școală pentru așa ceva”.

foto, film, castel, film
„Tehnicienii si artistii români au avut mult de invățat de la străinii, acum pleacă să lucreze la vecinii nostri”, foto credit Castel Film.

Programul de stimulare a industriei cinematografice există în toată lumea”

Bogdan Moncea, Director de marketing “Castel Film”: “Prin 2003-2004 am început în mod activ să promovăm România, pentru că deja în plan internațional apăruseră aceste programe de stimulare a producțiilor de film. Era un concept nou. A apărut în Canada si, în doar câțiva ani, 50 de state americane au implementat astfel de măsuri. Mai recent, cred că în jur de 100 de țări din lume au acest program într-o formă sau alta. La unii se aplică in formă de stimulente fiscale, scutiri de taxe, la alții sub formă de cash rebate, metodă pentru care a optat și România. Programul există în vreo 30 de țări din Europa, 50 de state în SUA, Canada, Australia, Nouă Zeelandă, Africa de Sud”.

Ungaria a câștigat enorm prin schema de cash rebate, deși are o infrastructură de film învechită, au un studio din anii ’50”

Bogdan Moncea, Director de marketing “Castel Film: “Dau un exemplu important și determinant în Europa de est: Ungaria. O țară vecină nouă, cu jumătate ca suprafață în comparație cu România și jumătate ca populație, care a dat drumul la un astfel de program în anul 2004. Maghiarii au început cu 18% cash rebate, în anul 2004. După care au modificat programul crescând la 20, 22, 30% în prezent. În 2004, industria de film în Ungaria și în România reprezenta undeva la 30 de milioane de dolari, în fiecare țară. Anul trecut raportările din Ungaria duc la o creștere de la 30 de milioane la un miliard de dolari, asta din 2004 până în 2020. În timp ce România a ajuns la 40, 50 de milioane, iată diferența și rezultatul unui astfel de program”.

foto, platou, filmatre, castel, film
„România ar putea să atragă sute de milioane de dolari pe an, poate să ajungă la nivelul Ungariei, de un miliard”, foto credit Castel Film.
Banii din cash rebate nu sunt un cadou, acest program își plătește returnarea taxelor prin sine”

Bogdan Moncea: “Care este secretul din spatele acestui program? Program pe care nu l-am inventat noi, l-au inventat niște oameni care se pricep la economie. Un astfel de program își plătește rebate-ul (sau returnarea taxelor) prin sine, adică nu sunt niște bani pe care statul îi ia de la buget și îi dă unor investitori. Nu sunt un cadou. Modelul este următorul: vine un investitor străin în România cu un proiect de film, întâmplător de film, poate însă să fie un proiect din orice altă industrie. Investește o sumă mare de bani pe un termen foarte scurt, în câteva luni vorbim de zeci de milioane. România ar putea să atragă sute de milioane de dolari pe an, poate să ajungă la nivelul Ungariei, de un miliard. Banii investitorului sunt injectați în economia românească pentru că se angajează foarte multe servicii: bilete de avion, hoteluri de cinci stele, închirieri de autovehicule, echipe de sute de români, materiale de construcții, locațiile pe care le închiriem, primăriile la care plătim taxe. Servicii de curățenie, firme de securitate sau de rent a car, etc”.

Pentru “Cold Mountain” am închiriat 135 de mașini de la o singură firma, timp de zece luni”

Bogdan Moncea: “Vă dau un exemplu concret. Pentru “Cold Mountain”, am închiriat de la firma Sixt Ren a Car, dacă îmi permiteți să o menționez,145 de mașini timp de zece luni. Zi de zi, 145 de mașini de la o singură firma. Practic, firma a devenit leader național ca urmare a filmului. Majoritatea filmărilor de la “Cold Mountain” s-au realizat în județul Brașov. Toate construcțiile au fost făcute cu materiale locale și cu forță de lucru locală. Noi am cumpărat 36 de mii de metri cub de material de construcții care a reprezentat producția a două județe pe un an”.

Cinematografia este una dintre cele mai productive și mai profitabile industrii din lume, peste industria auto”

Bogdan Moncea: “Gândiți-va că în Poiana Brașov producția a închiriat trei hoteluri întregi, cele mai mari din Poiana, timp de șase luni, sută la sută ocupate. Se injectează sume mari de bani în economia locală care se reflectă în alte industrii. Există studii făcute la nivel internațional care arată că un dolar investit în industria de film generează peste 4 dolari în industriile colaterale. Este una dintre cele mai productive și mai profitabile industrii din lume, peste industria auto.

În Noua Zeelandă, turimul a crescut după filmările la “Lord of the rings” cu 300 la sută. Numai un idiot nu-și poate da seama de avantajele imediate economice, benefice, pe care le aduce o producție mare de film într-o țară. Este exact situația in care turistul român se duce în Grecia, mănâncă la restaurant, lasă niște bani acolo și la sfârșitul mesei patronul îi da desertul din partea casei. Să nu creadă cineva că desertul este gratis, este plătit prin nota de plata pe care deja a achitat-o”.

Datorită serialelor de televiziune pe care Turcia le vinde în lume, inclusiv în România, numărul turiștilor din Istanbul a crescut extraordinar”

Bogdan Moncea: “Deci, numai un guvernant, un cârmuitor al unei țări care este fie cu un intelect foarte slab, fie răuvoitor, numai aceste două posibilități există, nu-și dă seama de avantajele pe care le aduce un astfel de program. Mai există un impact în timp care duce la dezvoltarea țării prin atragerea de turiști și a recunoașterii țării respective. Săptămâna trecută am fost în vizită la Istanbul. Datorită serialelor de televiziune pe care Turcia le vinde în lume, inclusiv în România, există un număr uriaș de turiști, inclusiv din America de Sud, care vin să viziteze Istanbulul. Există o adevărată industrie la nivel modial de aducere a turiștilor pe locurile devenite celebre prin diverse filme”.

decor, biserica, castel, film, django
„Django”, cea mai mare productie de televiziune internațională este filmat si pe platourile Castel Film.
Paddington” a fost un film de reclamă pentru Londra, plătit de orașul Londra ca să fie realizat cu land markurile orașului”

Bogdan Moncea: “Am participa la Londra la o conferință exact pe subiectul “turism de film”, în care ne-au spus foarte clar că filmul “Paddington” a fost un film de reclamă pentru Londra, plătit de orașul Londra ca să fie realizat în Londra cu landmark-urile orașului, că erau prezentate acolo multe puncte turistice importante. “Paddington” a adus un milion de turiști la Londra. Deci, așa gândesc niște oameni care își doresc să dezvolte o țară. Care înțeleg și își doresc, sunt două condiții”.

Bogdan Moncea: În România nu a existat acest program până la sfârșitul anului 2018. Deși, noi și colegii noștri am fost la absolut toate guvernele în audiență, începând cu guvernul Năstase și până la guvernul actual ca să le explicăm importanța unui astfel de program. Domnule, nu este vorba doar de noi, sigur că ne interesa și pe noi pentru că este o afacere, dar ne interesa în primul rând pentru țară”.

django, studio, castel, film
„Django” un serial de televiziune impresionant este filmat si pe platourile Castel Film.
Străinii vin pentru că noi le oferim niște discounturi pe baza promisiunii statului”

B365: Cum funcționează acest program, pe înțelesul tututor? Concret.

Bogdan Moncea: “Proiectul este aprobat de Comisia de Film. Există un dosar tehnic în care se depun printre altele scenariul, sinopsisul și bugetul de cheltuieli pe România. Se estimează nivelul de rebate pe care statul român îl promite și se semnează un acord care reprezintă un contract între Guvernul României și o entitate privată românească. Să ne înțelegem, sunt companii românești care aplică, nu sunt străine, așa cum greșit susține domnul Ministru al economiei. Străinii vin pentru că noi le oferim niște discounturi pe baza promisiunii statului. Există deci acest contract între o entitate privată și guvernul, în care se spune că un procent promis se va restitui sub formă de rebate. Asta după ce proiectul a fost realizat, după ce banii sunt cheltuiți, nu se dă nimic înainte. În termen de 120 de zile, Guvernul trebuie să plătească suma care rezultă din audit, nu suma promisă. Noi am depus patru dosare de audit în intervalul noiembrie 2019-aprilie 2020, nu s-a întâmplat absolut nimic”.

Statul român probabil că va fi forțat să platească aceste sume cu daune, cu dobânzi”

B365: Ce puteți face că să va recuperați banii?

Bogdan Moncea: “Justiția va fi o ultima soluție, noi am așteptat că Guvernul să-și țină partea de promisiune, Statul va fi obligat să plătească acele sume conform contractelor, sunt niște contracte semnate. Cum adică? Nu ne respectăm contractele? Eu ca firma privată dacă nu-mi respect un contract sunt rupt în bucăți. Statul român probabil că va fi forțat să plateascaa aceste sume și cu daune, și cu dobânzi”.

Sute de tehnicieni și de artiști români se duc acum să lucreze în Serbia, au plecat și de la noi oameni”

Bogdan Moncea: “În momentul de față, acest program există în România numai pe hîrtie, lucru care face un deserviciu enorm țării noastre, nu companiei noastre în mod special, pentru că un număr mare de producători sunt în aceeași situație. Acest lucru este ceva mult mai dăunător decât inexistentă unui program. Adică mai bine nu ar exista, îmi spun producatorii străini, decât să existe, să speri, să investești și să nu se întâmple. Așa măcar dacă știi că nu există, îți faci altfel bugetele, nu vii în România și mergi mai departe. Drept urmare, numai compania noastră a pierdut cred că vreo zece proiecte care puteau să se facă în România, în ultimul an. În momentul de față unul se pregătește de filmare în Ungaria, este un film care se potrivea pe România, a fost scris pentru România. În loc să fie atrași investitorii în România, se duc în Ungaria, în Serbia și mai nou în Bulgaria. Sute de tehnicieni și de artiști români se duc acum să lucreze în Serbia, au plecat și de la noi oameni. Oamenii ăștia nu se duc de plăcere acolo”.

Foto credit Castel Film.
Banii nu sunt un cadou pentru că schema de ajutor de stat nu dă bani înainte de realizarea producției”
anca, mirea, presedinte, comisia, de, film, din, romania
Ana Georgia Mirea este avocat și Președintele Comisiei de Film din România.

Ana Georgia Mirea este avocat și Președintele Comisiei de Film din România.

B365: De ce banii din programul cash rebate nu sunt un cadou?

Ana Georgia Mirea, avocat: “Nu este un cadou pentru că schema de ajutor de stat nu dă bani înainte de realizarea producției. Aceste companii, care lucrează întotdeauna în parteneriat cu o companie românească, vin și depun un buget inițial spre aprobare și apoi merg și implementează respectivul proiect, adică cheltuiesc toți banii și de foarte multe ori peste. Apoi, Statul rambursează 35% din cheltuielile eligibile sau 45% dacă programul reprezintă România în mod excepțional”.

Instanța poate obliga la plata sumei care reprezintă cheltuielile eligibile, conform contractului deja semnat”

Ana Georgia Mirea, avocat: “Din punct de vedere juridic, aș spune că Ministerul Economiei- sau furnizorul- nu are o poziție foarte fericită. Există niște angajamente asumate de a rambursa un procent din niște cheltuieli eligibile. Cererile de plată trebuie analizate. În situația în care aceste 20 de companii- care așteaptă 153 de milioane de lei- vor acționa în instanță furnizorul, instanța poate obliga la plata sumei care reprezintă cheltuielile eligibile, conform contractului deja semnat, asta e foarte important. Deci instanța poate să vină să surclaseze această lipsă de acțiune a Ministerului. Mai mult: acest tip de acțiuni atrag costuri majorate, inclusiv cu penalitățile de întirziere datorate de solicitanți către finanțatorii proiectelor. Sunt proiecte care nu s-au mai întâmplat din cauza faptului că acest program nu funcționează și atunci sunt niște prejudicii ușor de dovedit. Au fost contracte cu sume importante semnate dar care nu s-au mai implementat în România”.

“ Legea nu funcționează la fel pentru toți”

B365: Ce te supără cel mai tare la situația asta?

Ana Georgia Mirea, avocat: “Faptul că trebuie să răspund multor persoane pe care le respect că statul nostru are un program de promisiuni neonorate. Am dificultatea de a înțelege și de accepta că legea nu funcționează la fel pentru toți”.

A trebuit să dezamăgesc câteva ambasade spunându-le că nu există eficiență la nivelul ministerului”

B365: Tu trebuie să răspunzi în numele statului, ce le spui?

Ana Georgia Mirea, avocat: “Că este în afara puterilor noastre. Din perspectiva relațiilor cu partenerii naționali este jenant, dar cu cei internaționali este și mai jenant. Da, a trebuit să dezamăgesc vreo trei sau patru ambasade spunându-le că nu există eficiență la nivelul ministerului și că probabil nici înțelegere. Am avut o discuție foarte interesantă cu reprezentanții unei companii străine care m-au sunat și mi-au spus: ei, noi știm cum e în România, că așa este și la noi in țară, durează 5 luni, se schimbă șeful, vine același șef după alte cinci luni. Și prinsesem așa, puțin curaj. Și după aceea îmi spune: da, dar parcă chiar 20 de luni de intârziere nu se întâmplă la noi. Adică și cei din statele care au o tradiție în birocrație imi spun că nu ințeleg”.

Mi se pare profund greșit că nu susținem un domeniu în care oamenii au făcut performanță fără niciun pic de susținere din partea statului”

Ana Georgia Mirea, avocat: “Mă supără această încălcare a dreptății și a unor promisiuni asumate. Într-o țară care și așa are deficiențe de imagine, mi se pare profund greșit că nu facem ceea ce am spus că facem. Mi se pare profund greșit că nu susținem un domeniu în care există oameni care au făcut performanță, fără niciun pic de susținere din partea statului, performanță pe bază de muncă și pe bază de talent. Ba mai mult, le punem bețe în roate, adică acest program devine o problemă, în loc să fie o modalitate prin care România, pur și simplu, se aliniaza numeroaselor state pentru care acest program este un lucru care funcționează foarte simplu”.

 


Recomandarile noastre

Parteneri

Back to top button