De multă, foarte multă vreme n-am mai auzit întâmplare așa demnă de povestit atât în în scris, cât și-n viu grai. Iar întâmplarea sună exact cum scrie mai sus: un artist (danez) a luat zeci de mii de dolari (84.000, mai exact) pe-o lucrare, dar n-a livrat nicio lucrare. Doar s-a bucurat de bani, iar când clientul s-a simțit și declarat țepuit, ba chiar s-a și enervat enervat, artistul s-a mirat: Ce, nu-ți place arta mea?
Aceasta este, desigur, întrebarea primordială. Iar răspunsul aferent-primordial este simplu: artistul danez Jens Haaning a primit o comandă. Un muzeu danez – Muzeul de Artă Modernă Kunsten – i-a dat în avans 83.000 de dolari pentru o reproducere. I-a dat bani să reproducă o veche sculptură despre (LOL) muncă.
În acordul scris dintre cele două părți, artistul ar fi urmat să expună bancnotele în sine, bancnote pe care le-a primit și pe care ar fi trebuit să le interpreteze cumva artistic și demn de expus la muzeu.
În schimb, Haaning a trimis muzeului o cutie în care erau .. lucrările astea care se văd în imaginea de mai jos. Sunt lucrări pe care le-a realizat în 2007 și 2010 și care reprezentau, spune artistul (pentru cine nu ăi înțelege arta), veniturile medii anuale ale unui austriac și, respectiv, al unui danez.
Desigur, viziunea artistică a lui Haaning a stțrnit iureș, dar el explică răbdător că aici e vorba despre un concept și-un manifest. Conceput Take the Money and Run e răspunsul său la remunerația slabă oferită de muzeu pentru includerea în expoziție. Și la condițiile financiare de neacceptat cu care au venit către el.
„Lucrarea este că le-am luat banii”, a spus Jens Haaning la un radio danez: Și a completat: „Nu este furt. Este o încălcare a contractului, iar încălcarea contractului face parte din lucrare.”
Pentru Jens Haaning, povestea asta ste o provocare la fel ca oricare alta.
„Îi încurajez pe alți oameni care au condiții de muncă la fel de mizerabile ca mine să facă același lucru. Dacă sunt prizonieri ai unui job de rahat, nu primesc bani și li se cere, de fapt, să dea bani pentru a merge la muncă, atunci ia banii și [fugi]. ”
Muzeul, la rândul său, a intrat și el în hora asta de cascadorii râsului – art level și conținutul cutiei trimise de Haaning e expus în cadrul expoziției „Work it Out”, carevrea să vorbească despre rolul artiștilor pe o piață mai mare a muncii. Problema e că expoziția durează până în ianuarie, când muzeul își va dori banii înapoi, așa cum stipulează contractul. Dar lui Haaning nici nu-i trece prin cap să-i dea înapoi.