Un angajat Metrorex și unul de la CAF,trimiși în judecată în dosarul licitației pentru noile trenuri

de:
15 dec. 2015
1 Afișari
Un angajat Metrorex și unul de la CAF,trimiși în judecată în dosarul licitației pentru noile trenuri

Citește și Licitaţia privind noile trenuri de metrou, BLOCATĂ, după ce DNA a deschis un dosar penal în cauză 

Procurorii DNA anunță că i-au trimis în judecată, marți, pe :

PICU VALERIU, angajat al societății comerciale de transport cu metroul București -Metrorex SA, de membru al comisiei de licitație, sub aspectul comiterii infracțiunii de folosire, în orice mod, direct sau indirect, de informații ce nu sunt destinate publicității ori permiterea accesului unor persoane neautorizate la aceste informații,

BĂNCESCU OVIDIU, angajat al unei societăți comerciale participante la licitație (n.r. Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles- CAF), sub aspectul comiterii infracțiunii de instigare la folosire, în orice mod, direct sau indirect, de informații ce nu sunt destinate publicității ori permiterea accesului unor persoane neautorizate la aceste informații,

În rechizitoriul întocmit, procurorii au reținut următoarea stare de fapt:

La data de 26 iunie 2014, societatea comercială de transport cu metroul București – METROREX S.A. a lansat procedura de achiziție publică, pentru atribuirea acordului – cadru „Achiziția de trenuri noi de metrou pentru Magistrala 5 Drumul Taberei – Pantelimon”, având ca obiect cumpărarea de cel mult 51 trenuri noi de metrou (a câte șase vagoane).

Valoarea estimata a contractului s-a stabilit la suma de 1.556.259.680 lei, sursa de finanțare urmând a se asigura din credit extern garantat de stat (B.E.I.) și de la bugetul de stat.

Acordul – cadru urma a se perfecta cu un singur operator economic, pentru o durată de 84 luni.

Procedura de achiziție este cea a licitației deschise, valoarea estimată fiind de 1.556.259.680 lei, iar criteriul de evaluare a ofertelor este reprezentat de „oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic”.

În acest context, în perioada octombrie 2014 – martie 2015, inculpatul Băncescu Ovidiu, reprezentant al uneia dintre societățile participante la licitație, l-a determinat pe inculpatul Picu Valeriu, membru al comisiei de licitație, să furnizeze, în mod continuu, informații cu caracter confidențial vizând desfășurarea licitației, reprezentanților uneia dintre societățile participante la licitație. Aceste informații se refereau inclusiv la ofertele și condițiile celorlalți contracandidați, având ca rezultat vicierea gravă a procedurii de licitație. Informațiile confidențiale erau oferite atât în scopul adjudecării licitației de către firma respectivă, cât și pentru ca inculpatul Picu Valeriu să continue să încaseze foloase (contravaloarea traducerilor solicitate de reprezentantul firmei, inculpatul Băncescu Ovidiu și efectuate prin intermediul unei PFA aparținând unei rude a angajatului Metrorex).

Firma respectivă a fost desemnată câștigătoare, însă contractul de atribuire nu a fost încheiat din cauză că, în prezent, procedura este suspendată.

Dosarul a fost trimis spre judecare Tribunalului București.

Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor a anunțat, în luna aprilie, că licitaţia privind noile trenuri de metrou a fost BLOCATĂ, după ce DNA a deschis un dosar penal în cauză.

Metrorex a atribuit firmei spaniole Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) un contract pentru achizitia a minim 43 si maxim 51 de trenuri noi pentru Magistrala 5 Drumul Taberei – Eroilor a metroului bucurestean.

CAF a castigat licitatia lansata inca din 2014 cu o oferta de 6,06 milioane de euro pe tren, adica un maxim de 309 milioane de euro pentru setul maxim de 51 de trenuri. Contractul a fost atribuit, dar nu si semnat pentru ca Metrorex si CAF inca se aflau in etapa de 10 zile in care mai pot fi depuse contestatii.

Astra Vagoane si Alstom, firme participante la procedura de licitatie publica, au contestat la CNSC criteriile performanţă tehnică, termenele de livrare şi mentenanţa oferite de CAF.

Licitatia a fost lansata in iunie 2014 (anunt de participare 151772 / 26.06.2014), iar ofertele au fost deschise pe 16 octombrie, 4 din cele cinci oferte venind de la firme straine:

> ASTRA Vagoane Calatori – 5,1 mil euro euro/tren de metrou (260 milioane de euro)
> CSR (China)- 5,22 mil euro/tren de metrou (272 milioane de euro)
> CAF – 6,06 mil euro/tren de metrou (310 milioane euro)
> Alstom – 6,31 mil euro/tren de metrou (322 de milioane euro)
> Pesa – 6,5 mil euro/tren de metrou (341 de milioane de euro)

Conform informatiilor din SEAP, in criteriile de atribuire ale acestui contract, pretul ofertei a avut o pondere de 60%, restul criteriilor fiind performante tehnice necesare (15%), termene de livrare/receptie (12%), conditii de mentenanta (3%), costuri de mentenanta (5%) si termene de garantie (5%). Compania spaniola CAF a mai castigat in ultimii ani un contract cu Metrorex care presupune achizitia de 16 trenuri de metrou pentru circa 100 de milioane de euro. Ulterior, Metrorex a mai achizitionat alte 8 trenuri produse de spaniolii de la CAF.

Directorul general al Metrorex, Aurel Radu, si-a dat demisia dupa atribuirea contractului.

Cookies