“Uite-o pe Străbunica Tatra!” Probabil cel mai iubit tramvai din București, care și-ar găsi oricând loc într-un Muzeu STB

08 feb. 2023
11435 afișări
“Uite-o pe Străbunica Tatra!” Probabil cel mai iubit tramvai din București, care și-ar găsi oricând loc într-un Muzeu STB
“Uite-o pe Străbunica Tatra!” Probabil cel mai iubit tramvai din București, care și-ar găsi oricând loc într-un Muzeu STB | Sursa foto: Cantoneru Virgul Gabriel în Tramclub

Tramvaiele Tatra ar putea avea oricând un fan club în București. E ceva din experiența îndelungatelor călătorii cu ele care le face de-a dreptul irezistibile.

Sigur, probabil că și nostalgia e un ingredient semnificativ în relația călătorului STB cu tramvaiele Tatra. O nostalgie destul de firesc activată când a venit vestea că, anul acesta, la împlinirea a 49 de ani de transportat bucureșteni, vor fi retrase complet din circulație și ultimele 22 care mai sunt acum pe traseu. Bine, nici asta cu retrasul nu mai e o chestiune  sigură, căci STB tocmai a anunțat că s-a răzgândit și vrea să investească în modernizarea lor.

Directorul STB, Adrian Criț, declara zilele trecute că tramvaiele Tatra vor avea o soartă mai bună decât casarea:

Toate tramvaiele vor fi modernizate, ceea ce înseamnă că vor avea o nouă durată de viață. Vor putea fi considerate ca tramvaie noi. (…) Pe structura tramvaiului vechi se va veni cu un nou proiect și se va veni cu noi soluții. Tramvaiele Tatra au trecut prin 4-5 procese de reparații generale, în care s-au înlocuit elementele esențiale. Avem cazuri de acest gen. Tatra modernizate la Varșovia. Circulă și arată foarte bine. Și în Viena sunt tramvaie vechi și arată foarte bine. Acest lucru se face în toate marile orașe care au un transport public foarte dezvoltat cu tramvaiul.

Citește știrea întreagă, mai jos:

Bătrâna și iubita Tatra, cel mai longeviv tramvai

Imaginea aceasta de mai sus  a fost publicată pe grupul de Facebook Tramclub, acolo unde există deja un fel de fan club informal al tramvaielor Tatra. Ori de câte ori vine vorba de ele, ori de câte ori un bucureștean îl fotografiază prin București sau scoate din cufăr virtual o imagine veche cu un tramvai Tatra prin oraș, comunitatea se entuziasmează: 

Oricare le-ar fi soarta, precis ne-am bucura să le mai vedem, măcar la un muzeu al transportului din București, pe care, de asemenea, ne-am bucura să îl avem. 

De altfel, există și o inițiativă a Asociației „Metrou Ușor”, care a lansat și o petiție pentru înființarea Muzeului Transportului Bucureștean în cel mai vechi depou din oraș.

Scurtă istorie a tramvaielor Tatra în viața STB (cândva RATB și ITB)

Prototipul tramvaielor Tatra a ajuns în București spre sfârșitul anului 1973, iar pe traseu a fost introdus în parte a anului 1974  Tramvaiele Tatra sunt ultimele tramvaie noi aduse din import în București. 

Proiectate de designer-ul ceh František Kardaus, tramvaiele Tatra T4 și-au demonstrat fiabilitatea în tot felul de condiții de exploatare, atât topografice cât și climaterice.

Multe orașe europene și asiatice le folosesc și în prezent. 

PS Iar tramvaiul din această imagine este „Străbunica” – așa cum simpatic comentează un bucureștean pe grupul Tramclub –  pentru că e o variantă mono-vagon, de dinainte de cea modernizată, care a adus pe șine tramvaiul dublu articulat V2S-T tip TATRA, cu doua posturi de conducere.

Îți recomandăm să citești și:

 

Cookies