Turiștii au dreptul să ceară până la 600 € despăgubire pentru un zbor anulat. Recomandări și sfaturi de la ANPC

20 iun. 2022
147 Afișari
Turiștii au dreptul să ceară până la 600 € despăgubire pentru un zbor anulat. Recomandări și sfaturi de la ANPC
Turiștii au dreptul să ceară până la 600 € despăgubire pentru un zbor anulat. Recomandări și sfaturi de la ANPC. Sursa foto: Agerpres

Urma să pleci în concediu, dar s-a anulat un zbor și ai rămas fără planuri de vacanță și fără bani. ANPC anunță că turiștii pot cere până la 600 € despăgubire pentru un zbor anulat.

Directorul general al Autorității a făcut anunțul și a oferit câteva recomandări și sfaturi utile.

Despăgubire de până la 600 € pentru un zbor anulat

Paul Anghel (directorul general al ANPC) le spune turiștilor că, potrivit Reglementărilor UE EC 261, au dreptul să ceară până la 600 € despăgubire pentru un zbor anulat.

Situația rămâne valabilă și în condițiile în care compania aeriană a asigurat un zbor alternativ. Dacă problema nu poate fi rezolvată pe cale amiabilă cu operatorii de la care au fost cumpărate biletele, turiștii pot face o sesizare la ANPC, dar și la ECC România – Centrul European al Consumatorilor România, transmite directorul general al ANPC.

Sfaturi și recomandări pentru turiști

În momentul în care consumatorii vor să cumpere un pachet de servicii turistice, trebuie să ceară toate informațiile legate de destinație, cazare, transport, serviciile de masă, dar și de modalitățile de plată.

În vederea încheierii contractului, agenția de turism are obligația să furnizeze clienților, în scris, informații despre:

  • localitatea de destinație;
  • rută de parcurs;
  • mijlocul/mijloacele de transport utilizat/utilizate, caracteristicile și categoria acestuia/acestora;
  • tipul unităților de cazare, adresele și categoriile de clasificare a acestora;
  • serviciile de masă oferite și categoria de clasificare a unităților de alimentație;
  • durată programului, cu indicarea datei sosirii și a plecării;
  • informații generale privind regimul pașapoartelor și al vizelor, precum și al asigurărilor de sănătate necesare pentru călătorie și sejur;
  • cuantumul avansului, dacă este cazul, precum și termenul pentru achitarea restului de plată;
  • numărul minim de persoane necesar pentru realizarea programului și termenul limită pentru informarea turistului, în caz de anulare a călătoriei turistice;
  • posibilități de încheiere a unor asigurări facultative pentru asistentă în caz de boală, accidente și altele asemenea;
  • durată pentru care operează ofertă turistică.

Lista continuă

Organizatorul trebuie să comunice clientului, în scris sau prin orice altă formă corespunzătoare, înainte de încheierea contractului, informațiile de ordin general privind regimul pașapoartelor și al vizelor și formalitățile de sănătate necesare pentru călătorie și ședere.

Înainte de data plecării, organizatorul trebuie să-l anunțe pe turist în scris, într-un termen stabilit contractual, următoarele informații:

  • orarele, locurile escalelor și legăturile, precum și, după caz, locul ce urmează să fie ocupat de turist în fiecare dintre mijloacele de transport incluse în contract;
  • denumirea, sediul/adresă, numărul de telefon și de fax ale reprezentanței locale a organizatorului și/sau a detailistului ori, în lipsă acesteia, cele ale autorităților locale care pot ajută turistul în caz de nevoie. În cazul în care aceste reprezentante sau autorități locale nu există, turistul trebuie să dispună de un număr de apel de urgență sau de orice altă informație care să îi permită contactarea organizatorului și/sau a detailistului;
  • pentru călătoriile și șederile minorilor, informații care să permită stabilirea unui contact direct cu copilul sau cu responsabilul de la locul șederii copilului;
  • posibilitatea semnării unui contract de asigurare facultativă, care să acopere taxele de transfer al turistului, sau a unui contract de asistentă, care să acopere taxele de repatriere în caz de accidentare sau de boală.

Bon de comandă

Agenția de turism este obligată să furnizeze consumatorului un bon de comandă numai în cazul în care se cer pachete de servicii turistice care nu fac parte din oferta agenției: contractul este realizat în momentul în care turistul primește confirmarea scrisă a rezervării, ce se transmite de organizatorul sau detailistul călătoriei turistice, care acționează în numele organizatorului, în cel mult 60 de zile calendaristice de la data semnării bonului de comandă.

În cazul în care conținutul bonului de comandă este diferit de conținutul confirmării călătoriei turistice sau dacă confirmarea nu a fost făcută în termenul de 60 de zile calendaristice de la data semnării bonului de comandă, turistul poate considera că vacanța nu a fost rezervată și are dreptul să-i fie rambursate imediat toate sumele deja plătite.

Ce informații conține bonul de comandă:

  • destinația/destinațiile călătoriei turistice, durată și datele de sosire și de plecare;
  • mijlocul/mijloacele de transport și categoria acestuia/acestora;
  • tipul și categoria structurilor de primire;
  • serviciile de masă(pensiune completă/demipensiune/mic dejun);
  • programul turistic solicitat;
  • numărul de persoane pentru care se comandă pachetul de servicii turistice, numărul de copii, vârstă și actele de identificare a acestora;
  • alte solicitări speciale.

Contractul

Contractul trebuie să aibă cel puțin clauzele următoare:

  •  destinația/destinațiile călătoriei turistice și, în cazul perioadelor de sejur, durată și datele de sosire și de plecare;
  • mijlocul/mijloacele de transport utilizat/utilizate, caracteristicile și categoriile de clasificare a acestuia/acestora, datele, orele și locurile de plecare/sosire, la ducere și la întoarcere;
  • în cazul în care pachetul de servicii turistice include și cazarea, adresă și categoria de clasificare ale structurilor de primire turistice, în conformitate cu reglementările țărilor de primire;
  • serviciile de masă furnizate: pensiune completă, demipensiune, mic dejun;
  • dacă realizarea pachetului de servicii turistice necesită un număr minim de persoane, data limită de informare a turistului privind anularea călătoriei turistice comandate;
  • rută;
  • vizitele, excursiile sau alte servicii care sunt incluse în prețul total convenit al pachetului de servicii turistice;
  • denumirea și sediul/adresă agenției/agențiilor de turism organizatoare și, după caz, ale agenției de turism detailiste și ale societății de asigurări;
  • prețul pachetului de servicii, cu indicarea cazurilor în care acesta poate fi modificat și tarifele pentru anumite servicii: taxe de aterizare, îmbarcare/debarcare în porturi și pe aeroporturi, taxe de turist, dacă acestea nu sunt incluse în prețul pachetului de servicii turistice;
  • termenele și modalitatea de plată;
  • solicitările speciale ale turistului făcute cunoscute agenției de turism organizatoare sau celei detailiste în momentul efectuării comenzii și acceptate de cele două părți;
  • termenele în care turistul trebuie să transmită o eventuală reclamație pentru neexecutarea sau executarea necorespunzătoare a contractului de călătorie turistică;
  • condițiile de modificare și de reziliere a contractului;
  • obligațiile agenției/agențiilor de turism în cazul anulării călătoriei, al înlocuirii sau al neasigurarii unor servicii;
  • posibilitatea de transfer al contractului de către turist unei terțe persoane și modul de realizare a acestuia;
  • eventualele modificări pe care agenția de turism le poate aduce serviciilor cumpărate;
  • răspunderea agenției și despăgubirea turistului în cazul nerespectării clauzelor contractuale
  • agenția de turism are obligația să înmâneze turistului un exemplar din contract, în toate cazurile;
  • contractul poate fi prezentat și sub formă unui catalog, pliant sau alt înscris, dacă turistul este informat despre această și dacă documentul conține informațiile prevăzute mai sus.

Ce se întâmplă dacă agenția de turism intră în faliment

Agențiile de turism sunt obligate să încheie polițe de asigurare cu societăți de asigurare agreate de Ministerul Turismului.

„În contractul de comercializare a pachetelor de servicii turistice încheiat între agențiile de turism și turiști, indiferent de modul de prezentare a acestuia (catalog, pliant sau alt înscris) este obligatoriu să se consemneze faptul că turistul este asigurat pentru insolvabilitatea sau falimentul agenției de turism, precum și condițiile și termenele în care turistul poate solicita plată despăgubirilor”, a conchis directorul general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Paul Anghel, într-o postare pe Facebook.

Cookies