Trenul metropolitan București-Ilfov. Proiectul presupune investiții de circa 960 de milioane de euro, anunță TPBI

08 oct. 2022
795 Afișari
Trenul metropolitan București-Ilfov. Proiectul presupune investiții de circa 960 de milioane de euro, anunță TPBI
Trenul metropolitan București-Ilfov. Proiectul presupune investiții de circa 960 de milioane de euro, anunță TPBI. Imagine simbol: Inquam Photos / George Calin

Proiectul pentru trenul metropolitan București-Ilfov a fost publicat în Jurnalul Oficial al UE. TPBI spune cum ar urma să se desfășoare procedura de atribuire competitivă a contractului de servicii publice pentru transportul feroviar. Totodată, proiectul presupune investiții de aproximativ 960 de milioane de euro, fonduri europene.

Licitație lansată după un an pentru trenul metropolitan București-Ilfov

TPBI a publicat la data de 4.10.2022 un anunț în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene privind intenția de a lansa procedura de atribuire competitivă a contractului de servicii publice pentru transportul feroviar aferent Trenului Metropolitan București-Ilfov.

Astfel, fiecare autoritate competentă trebuie să anunțe intențiile cu cel puțin un an înainte de începerea procedurii de licitație.

Anunțul a fost făcut pentru întregul proiect, iar TPBI, pe baza mandatelor obținute de la primăriile membre ale Asociației, va desfășura procedura de achiziție a serviciului de transport public pentru 20 de rute feroviare:

  • Gara de Nord (GN) – Aeroport T1,
  • GN – Scroviștea,
  • GN – Gara (G) Vest,
  • GN – Băneasa – G Obor,
  • G Obor – Băneasa – G Vest,
  • Titan Sud – Tânganu,
  • GN – Pantelimon,
  • GN – Băneasa – Islaz,
  • G Obor – Pantelimon – Islaz,
  • GN – Săbăreni,
  • GN – Domneștii de Sus,
  • GN – Căciulați,
  • GN – Greci,
  • GN – G Vest – Progresul,
  • G Obor – Băneasa – Aeroport T1,
  • GN – Snagov Plaja,
  • G Obor – Tunari – Aeroport T1,
  • GN – Balotești – Aeroport T2,
  • Orbital Mare (Centura),
  • Orbital Mic (inel median).

15 ani și 960 de milioane de euro

Procedura de atribuire va fi competitivă, iar contractele vor avea o durată de maxim 15 ani. TPBI anunță că procedura de licitație va putea fi lansată abia în 2023, după data de 3 octombrie.

Pentru proiectul trenului metropolitan poate fi folosită deja infrastructura existentă, dar care trebuie modernizată. Numai în unele cazuri infrastructura trebuie construită de la zero.

„Trenul metropolitan este proiectat pe o perioadă de 15 ani și presupune investiții de circa 960 de milioane de euro. Toți banii investiți în trenul metropolitan provin din fonduri europene. Din cele 960 de milioane de euro, 614 milioane reprezintă achiziția de trenuri noi, moderne, restul fiind destinați investițiilor în infrastructură”, anunță Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București – Ilfov (TPBI).

Prima etapă a proiectului

44 de milioane de euro sunt necesari pentru realizarea primei etape:

  • traseul GN – Gara (G) Vest,
  • traseul GN – Băneasa – G Obor,
  • traseul G Obor – Băneasa – G Vest,
  • traseul GN – Scroviștea.

TPBI estimează o cerere de 86.000 de călători pe zi. Standardele oferite călătorilor vor respecta normele europene:

  • stații europene,
  • parcări pentru mașini,
  • parcări pentru biciclete,
  • integrate în mediul natural.

O călătorie cu trenul ar dura cu 50% mai puțin față de cât durează călătoria cu mașina personală. Totodată, trenul metropolitan va fi integrat cu sistemul de transport urban și regional, astfel încât călătorii să aleagă cea mai bună variantă de deplasare.

„Până la începerea operării, TPBI și, respectiv, Primăria Capitalei, asistată de specialiștii TPBI – vor lansa achiziții de servicii de realizare a documentațiilor tehnice de avizarea lucrărilor de intervenție și a studiilor de fezabilitate pentru punctele de oprire existente, respectiv altele noi, în vederea asigurării unor condiții superioare de confort și creșterea mobilității populației deservite, urmând ca ulterior să se treacă și la execuția lucrarilor necesare, stabilite prin studii”, transmite sursa citată.

Cookies