Primăria Capitalei și CFR au căzut de acord privind protocolul de colaborare pentru primele trasee de tren ușor urban. Este vorba despre București Gara de Nord – București Obor, București Gara de Nord – București Vest și București Vest – București Obor. Pentru aceste trasee, costurile sunt estimate la 44 de milioane de euro.
Primarul Capitalei, Nicușor Dan, a anunțat că Primăria Capitalei și conducerea CFR au ajuns la un acord pentru a colabora în vederea realizării rețelei de tren urban, conform Buletin de București.
„Conducerea CFR a aprobat protocolul de colaborare cu Primăria Capitalei, care vizează prima etapă din proiect, respectiv dezvoltarea serviciilor de tren urban pe semi-inelul feroviar de Nord. Documentul va fi votat în ședința Consiliului General de la sfârșitul lunii octombrie. Practic, în baza acestui protocol putem iniția demersuri concrete pentru demararea investițiilor necesare atingerii obiectivului. În această fază, sunt vizate trei trasee prioritare: București Gara de Nord – București Obor, București Gara de Nord – București Vest, respectiv București Vest – București Obor”, a transmis Nicușor Dan.
Asociația de Transport Metropolitan București – Ilfov a publicat în data de 4 octombrie un anunț în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene prin care transmite intenția de a organiza o licitație pentru contractul de servicii publice pentru transportul feroviar din cadrul proiectului de Tren Metropolitan București – Ilfov.
Anunțul vizează proiectul integral, însă TPBI va desfășura procedura de achiziție pentru cele 20 de rute feroviare pe baza mandatelor obținute de la primăriile care alcătuie această asociație. Iată lista rutelor:
Potrivit TPBI, atribuirea contractelor va fi competitivă, contractele vor dura maximum 15 ani, iar licitația va putea începe abia după 3 octombrie 2023. Trenul metropolitan va folosi infrastructură deja existentă ce trebuie modernizată, infrastructura nouă, construită de la zero fiind necesară doar în câteva zone.
Prima etapă a trenului metropolitan vizează traseele Gara de Nord – Gara Vest, Gara de Nord – Băneasa – Gara Obor, Gara Obor – Băneasa – Gara de Vest, Gara de Nord – Scroviștea și va costa circa 44 de milioane de euro. Aceste trasee vor deservi circa 86.000 de locuitori, potrivit estimărilor înaintate de autorități.
„Estimările din studiu pot fi depășite, având în vedere un caz precedent, când estimarea numărului de călători pentru trenul Gara de Nord- Aeroportul Henri Coandă a fost depășită deja de trei ori”, a explicat TPBI.
În completarea acestui proiect, Autoritatea pentru Reformă Feroviară desfășoară o licitație pentru trenuri de parcurs scurt. Este vorba despre 19 trenuri ce vor circula în municipiile București, Ploiești, Brașov, Constanța și Alexandria, cu ajutorul nodurilor feroviare învecinate. Mai mult, aceste trenuri ar urma să circule și pe stațiunile de pe Valea Prahovei, pentru a alevia traficul intens din acea zonă.
În teorie, liniile de tren metropolitan ar urma să fie operaționalizate până în anul 2030, vor deservi circa 2,6 milioane de persoane și pentrua circula cu ele costul va fi de aproximativ 100 de lei lunar.
CITEȘTE ȘI