În așteptarea noilor tramvaie din București șinele trebuie înnoite, spune Ionuț Ciurea, director executiv la Asociația Pro Infrastructură într-un interviu la RFI. Atlfel, riscăm să le avariem din cauza infrastructurii învechite într-un timp foarte scurt. Mai mult, acestea s-ar putea să nu ajungă la timp, întârzieri similare existând și la contractul din Cluj.
Primăria Capitalei va achiziționa 100 de tramvaie produse în România de Astra Arad, pentru 200 de milioane de euro, cu bani europeni, după cum a anunțat primarul Nicușor Dan încă de marți.
Mai mult, ar fi vorba despre tramvaie mari, cu lungimea de 36 de metri, potrivite pentru Capitală unde traficul este aglomerat și oamenii sunt mulți. Chiar dacă primului tramvai ar urma să fie livrat peste 15 luni, adică în august 2022, urmând ca, începând de la acel moment să fie furnizate patru tramvaie în fiecare lună, deja există o serie de probleme care trebuie rezolvate până atunci.
Ionuț Ciurea, director executiv la Asociația Pro Infrastructură, a explicat, într-un interviu la RFI, că nu sunt nu chiar cele mai bune tramvaie de pe piață, dar sunt competitive, însă au nevoie de șine noi altfel se vor strica din cauza infrastructurii precare.
„Este bine că au fost luate pe bani europeni, care vor rămâne într-o măsură importantă în țară pentru ca tramvaiele vor fi făcute de compania românească Astra Arad. Tramvaiele vor fi construite pe platformă Siemens, care este un producător renumit în domeniu”, a explicat Ciurea.
Totuși, directorul executiv la Asociației Pro Infrastructură spune că firma arădeană ar putea întâmpina probleme cu repectarea termenului de livrare. În Cluj, spre exemplu, se înregistrează întârzieri la livrarea tramvaielor de către aceeași companie.
În același timp, Ionuț Ciurea subliniază că „este esențial ca șinele vechi să fie înnoite în București, înainte ca aceste tramvaie noi să circule pe ele”. Altfel, riscăm ca tramvaiele să fie avariate de infrastructura veche, situație în care garanția ar putea fi afectată sau, mai rău, am putea fi obligați să returnăm banii europeni.
Este posibil, deși merită menționat că parteneriatul companiei Astra cu Siemens a început în anul 2010, dar în ultimii cinci ani, compania din Arad și-a anunțat de mai multe ori intenția de a construi tramvaie pe baza propriei concepții, îndepărtându-se de colaborarea cu Siemens.
De aceea, nu este foarte clar dacă totuși tramvaiele livrate Capitalei vor fi de concepție proprie Astra sau sub licență Siemens. Indiferent, însă, de variantă, există un câștig și anume acela că vagoanele vor fi produse în România.
Este cu adevărat o problemă care arată în ce situație complicată se află infrastructura de transport în București. Pentru că de ani de zile nu s-au făcut investiții serioase nici în liniile de tramvai, nici în mijloacele de transport s-a ajuns în situația în care nu se știe ce e bine să se facă mai întâi.