ESENTIAL

Cea mai răspândită escrocherie din Centrul Capitalei: riști să îi cazi pradă în toate piețele mari

Ţintele racolatorilor de modele de pe stradă sunt, în general, fetele tinere şi copiii. Ambele categorii sunt mai sensibile la promisiunile care par coborâte din rai. Fetele visează să devină modele şi sunt încântate că dorinţa li se poate îndeplini mai uşor decât au crezut vreodată. Părinţii nu pot rezista rugăminţilor copiilor, care se simt flataţi de complimentele făcute de racolatori. Se duc la sediu. Şi sunt cuceriţi de viaţa frumoasă care li se aşterne în faţă. Semnează, dau bani, fără să analizeze problema în profunzime. 

Problema este conştientiezată abia după ce telefonul aşteptat de la agenţia-minune nu vine luni bune după data stabilită la semnarea contractului. Atunci realizează că nu vor mai fi sunaţi niciodată şi că au fost ţepuiţi de agenţiile de modele. 

Tactica agenţiilor de racolat modele, experimentată pe propria piele

În zona Unirii, o fată opreşte pe stradă, fără a părea că are niciun criteriu de selecţie, toate tinerele pe care le întâlneşte. Le zâmbeşte larg şi le îndeamnă să vină cu ea, pentru că nu se vor mai întâlni cu o asemena ocazie. Trec pe lângă ea şi-mi întinde un pliant. Fata deja începe să-şi recite poezia. Îmi prezintă agenţia Vivienne Models şi oferta ei nemaipomenită. Caută fete pentru colaborare. O dată pe lună, când eşti disponibilă, vii, eşti machiată cu produsele de la L’oreal, Vichy şi încă  un cârd de alte produse -atât de multe „colaborări” au, încât nu le poţi reţine pe toate- şi ţi se vor face poze care vor fi folosite pentru a face reclamă la respectivele firme. „Imaginea ta va fi asociată cu imaginea firmei”, pare a fi replica ce deschide orice uşă în acest domeniu. Eşti plătită cu sume între 50 de euro şi 80 de euro pe oră. Totul pare minunat, până acum. Îi întrerup poliloghia şi o întreb dacă eu trebuie să plătesc vreo sumă de bani pentru toată afacerea. Evită întrebarea şi-şi continuă discursul învăţat pe dinafară. Mă invită la sediu pentru a mi se da mai multe detalii. Aici, găsesc o reprezentantă care discută cu o altă recrutată şi o alta care îmi zâmbeşte cu gura până la urechi şi-mi iese repede în întâmpinare. După ce facem cunoştinţă, joacă cartea complimentelor. Începe cu: “Te anunţ că deja ai fost selectată” şi continuă cu toate calităţile pe care, dacă am asculta-o pe tânăra domnişoară, le au toate persoanele care trec pe la agenţia ei. Trece la prezentarea ofertei cu toate facilităţile ei. Primeşti 50-80 de euro pe o oră, produsele cu care eşti machiată, cunoşti oameni din domeniu şi înveţi tainele machiajului. Ce trebuie să faci tu? Să zâmbeşti frumos la poză, să fii cuminte la machiaj şi… să plăteşti o taxă de înscriere de numai 70 de lei. Ce înseamnă 70 de lei pe lângă lumea minunată în care vei intra şi viaţa perfectă ce ţi se pregăteşte?

Îi zic că fata care m-a adus nu mi-a spus că trebuie să plătesc şi eu ceva, altfel nu aş fi venit. Abia acum îşi arată femeie puterea de convingere. „Păi este normal să plăteşti ceva, investeşti în tine. Banii ţi-i vei recupera imediat, de la prima şedinţă. Şi vedete mari plătesc să ajungă la televizor. Dacă vrei să devii cineva, renunţi la aceşti bani, dar foloasele sunt mult mai mari, te asigur “. O întreb dacă este posibil ca toate persoanele selectate de pe stradă să fie chemate la şedinţele foto. Aşa cuprinzătoare să fie această afacere? Ea mă asigură că acest lucru se va întâmpla. Apoi încearcă să stabilească o relaţie de apropiere cu mine: “Îţi spun sincer, eu am plătit 4 milioane 3 ani la rând pentru a da examen la Magistratură. Tu trebuie să plăteşti doar 70 de lei. Şi vei câştiga atâţia bani. Spune-mi sincer, nu crezi că se merită?” Îi zic că, oricum ar fi, nu am bani la mine. Dar mă duc acasă, mă interesez şi mă întorc cu suma cerută. Ea îmi spune să-i dau măcar un avans, 20 de lei…Ca să-mi păstreze locul. Îi zic că nu am niciun ban. “Păi cum, ai ieşit fără bani din casă?”, spune femeia, puţin iritată de întrebările mele. După alte insistenţe şi metode de convingere, mă lasă, în sfârşit, să plec.

Dacă dai căutare pe Internet după „Vivienns Models”, cuvântul care urmează este ŢEAPĂ. Interesant este că mai există un site cu acelaşi nume, care aparţine unei firme din Germania (www.viviennemodels.com). Descrierea site-ului român, la fel şi categoriile, este o traducere în română a site-ului german.

Reprezentata de la Vivienne Models mi-a spus, printre multele nume de firme cu care ar colabora, şi de Vichy şi Loreal. Am sunat pentru a verifica informaţia. Niciuna dintre aceste firme nu colaborează , însă, cu Vivienne Models,  declară reprezentanţii acestora pentru B365.ro.
“Vă pot spune sigur că Vichy nu colaborează cu astfel de agenţii. Fetele care lucrează la noi, indiferent de ce activitatea efectuează, trebuie să aibă pregătirea necesară dinainte. În niciun caz nu alegem fete pe stradă”, spun reprezentanţii Vichy.
“Fetele care ne reprezintă imaginea sunt doar fotomodele profesioniste”, spun şi cei de la L’oreal.

La Piaţa Romană, câţiva băieţi abordează aceeaşi strategie: se pun în faţa ta şi, cu expresii de genul: “ce păr frumos ai, e vopsit sau este culoarea ta naturală?” insistă să le acorzi câteva minute. Unul dintre ei m-a dus la Luxury Models. Şi aici trebuia să plăteşti o taxă (60 de lei) pentru a te înscrie. Promisiunile, deşi nu erau la fel de mari ca la Vivienne, aveau aceeaşi alură de bani mulţi cu muncă puţină. Apăreai în reclame, făceai figuraţie în filme şi altele. Urma să te contacteze ei, după ce le plăteai taxa.

Cobor şi vreau să părăsesc zona, când un alt băiat îmi sare în faţă: “Ce ai vorbit atât cu ăia? N-au reuşit să te convingă, a? Păi normal, că nu oferă nimic sigur. Plângeau fetele pe aici, că au fost păcălite de ei. Dacă nu se interesează înainte! Tu, pentru că ai fost fată deşteaptă, eşti invitata mea la sediul nostru”. Şi aşa am ajuns la AlCris models. Totul se desfăşura exact în aceeaşi manieră, singura diferenţă era că aici îţi dădeau o invitaţie la primul tău eveniment. Ciudat era că se presupunea că orice fată selectată de firma aceasta, pe stradă, se va duce la respectivul eveniment (reclamă, film, emisiune) şi va apărea, negreşit, în acea producţie. Nimeni nu te va refuza, că doar e tărâmul tuturor posibilităţilor.

Zeci de oamenii se plâng că au fost ţepuiţi de agenţiile de modele

După o căutare pe Internet a acestor agenţii-minune, găseşti zeci de păreri negative, oamenii care au căzut în plasa lor, care vor să se unească şi să-i reclame. Păreri pozitive nu am găsit decât de la reprezentanţii firmelor, care le reproşau clienţilor că nu au citit cu atenţie prevederile contractelor.

Mi-au zis că mi-au trimis o foaie prin care mă ameninţă că mă dau în judecată dacă nu le dau restul sumei prevăzute în contract (peste 200 de euro), în condiţiile în care mi-au trimis un mesaj ca să mă anunţe că se amână aşa zisa şedinţă foto la care ar fi trebuit să particip, după care nu am mai primit nicio veste de la ei. Până acum, când vor banii, deşi n-au prestat niciun fel de servicii pentru avansul încasat. Fraieri suntem noi. Ar trebui să ne unim şi să-i dăm în judecată sau măcar la Protecţia Consumatorilor” ( despre Vivienns Models)

Vaaai, ce fetiță drăgălașă, ce zâmbet, ce dințișori, ce ochi frumoși, ce zâmbet cristalin…Formula probabil că variază, la fel și cel ce-o emite, ce nu prea variază este faptul că dacă te acostează pe stradă cineva de la World Media Casting și îți propune să-ți transforme copilul în vedetă aproape peste noapte, totu-i o țeapă. Și nu plătești decât ”înscrierea” de 60 RON, și te și anunță dacă e aleasă de vreo ”ceva” să apară în vreo ”ceva”, te anunță musai. Și te plătesc 30-50 EUR ora de ședință foto. Sau dacă vrei să faci un portofoliu nu te costă decât vreo 300 EUR, poți să plătești și în rate. Deci, încă odată. Ne-am țepuit cu unii care se dau rotunzi, dar colcăie netul de povești ale țepelor lor.

Şi eu am fost încurajată să merg la această firmă de o prietenă de-a mea. Ajunsă acolo o fata  m-a pus să fac câteva poze şi am fost nevoită să-i achit suma de 50 ron. Am fost chemată la o sedinţă foto. Când am început să fac cursurile alea absolut inutile, pe care am dat 800 de lei, mi-am dat seama că totul este foarte dubios. Albumul nu mi l-a dat nici acum, de vreo 3-4 luni de când l-am făcut” (despre First Face Models)

Am păţit una groasă anul trecut, la Unirii, pe la Gogoasa infuriata. La etajul cutarică era o vulpe batrana care aşa ce mi-a admirat şi ochii, şi picioarele, şi toate cele. Când am plecat de acolo, mai să mă deochi singură: “Pfuuu, ce frumoasă sunt, nene! Cum naiba n-am văzut până acum?” Ideea era să revin a doua zi cu 50 lei, taxă de promovare, şi îmbrăcată pentru shooting. Destul de stânjenită de fotograful cel ursuz şi de aparatul mult mai prost decât ala al meu, am zâmbit fals în nişte poziţii înţepenite. Au ieşit niste poze jalnice. A rămas să mă contacteze doamna, când mă alegeau unii pentru reclame, modelling, filme etc. E destul de previzibil ce s-a întâmplat, nu? Coţofana nu mi-a mai răspuns la telefon.

Eram pe la Unirii şi m-a oprit un individ care m-a aburit să mă duc cu el într-o garsoniera ce avea rol de sediu al unei agenţii de fotomodele. Ajunsă acolo, am completat cu formular de înscriere, apoi m-a pus să achit o taxa de 50 ron pentru a intra în audienţă la ”don’șoara directoare”. Am achitat taxa şi am fost dusă în biroul escroacei cu numărul 2.”Tanti” de acolo m-a asigurat că am calităţi esenţiale pentru o carieră în modeling, ca am un păr frumos pentru reclame la sampon sau vopsea, că am ochi superbi pentru promoţii la rimel, DAR…pentru a avea şanse mai mari, să trec de la amatori la profesionişti ar trebui sa urmez nişte cursuri în cadrul agenţiei lor, cursuri la care ar trebui să contribui şi eu cu o sumă ”modică” în comparaţie cu costul integral al acestora. 800 de lei. Abia atunci mi-a picat fisa, într-adevăr era putin cam tarziu, plătisem deja 50 de ron. O ascultam în continuare cum imi promitea 70% din câştig, book-uri profesioniste şi contracte peste contracte. Să luaţi aminte: ”marea agenţie” FIRST FACE MODELS. Şi totuşi sunt un caz fericit…după câteva search-uri pe google, am constatat că sunt oameni care au achitat şi cursurile şi nu au primit nici până în ziua de azi altceva în afară de promisiuni.”

Ce spun autorităţile

„Problema este că numărul plângerilor este nesemnificativ, sub 10. Şi ştiti de ce? Naivitatea oamenilor care dau acea sumă de bani şi semnează acel contract se opreşte la a accepta ca au pierdut-o si se resemnează. Nu vor să se complice, de ruşine. Li se pune în faţă un contract de mult prea multe pagini, pe care nu-l citesc în totalitate, din virtutea inerţiei îl semnează şi după … le este de ajuns că au fost înşelaţi, nu mai au curajul să înfrunte ce au făcut, declară o reprezentantă de la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC).

Alexandru Nicolae, purtătorul de cuvânt al Poliţiei Capitalei, sfătuieşte toate persoanele care au fost înşelate să facă plângere, indiferent cât de mic este prejudiciul, iar Poliţia va lua măsuri în acest sens. 


Recomandarile noastre


Parteneri

Știri – Gândul

Știri – CanCan.ro

Back to top button