ESENTIAL

Controlorii RATB: ce au şi ce nu au dreptul să-ţi facă

Directorul Comercial al RATB, Dragoş Zaharia declară pentru B365.ro că angajaţii corpului de control trebuie să poarte obligatoriu o uniformă: „Controlorii trebuie să aibă o uniformă albastru-bleumarin închis şi cămaşa bleu. În momentul în care fac controlul ei trebuie să prezinte câteva elemente de identificare: delegaţie şi insignă. De regulă au şi o aparatură specifică (n.r. – cititorul portabil de carduri)”, explică acesta.

 

Cât priveşte falşii controlori, directorul admite existenţa şi acestora:”Exista posibilitatea că aceste acte să fie falsificate. Însă aşa putem să punem problema că orice legitimaţie poate fi falsificată. Nu cred că face cineva un efort atât de mare să falsifice astfel de instrumente. E adevărat că cel care este controlat nu cunoaşte elemetele aceastea, dar din punctul nostru de vedere sunt suficiente”, crede acesta.

 

Despre mită…

 

Directorul susţine că, de regulă, controlorii nu prea cer mită ca sa nu taie amenda. Totuşi în cazul în care se întâmplă astfel există o singură soluţie. ”Să vă spun că n-avem voie să dăm mită ar fi prea simplu. Avem nişte numere de telefon, un call center unde se poate suna. Însă cel mai bine trebuie sunat la poliţie. Desigur toate aceste trebuie să se desfăşoare în limite civilizate”.

 

Acesta subliniază şi importantă prezenţei jandarmilor atunci când se desfăşoară contoalele RATB. “E necesar! Am trăit şi eu vreo două controale care s-au desfăşurat cu jandarmii. În ambele cazuri a fost vorba despre tramvaie oprite între staţii. S-au descoperit chiar şi urmăriţi general. Cinstit vorbind, mi-e greu să cred că ei(n.r. – controlorii) pot face faţă unor astfel de indivizi”.

 

Daca sunteţi prinşi fără bilet, e bine de ştiut că cei care controlează pot chema oricând în ajutorul lor organele de poliţie în cazul în care se ajunge la violentă. “În cadrul instructajului, îi învăţam să aibă un anumit comportament, să evite conflictele. Posibilitatea este să se adreseze poliţiei. Noi nu avem voie să percheziţionăm sau să reţinem persoana. În mod normal se cheamă poliţia, se aşteaptă sau merg împreună la secţie”, continuă acesta.

 

„N-am avut de unde să cumpăr bilet”

 

Cu toţii ştim că această este principala scuză atunci când cineva este prins fără bilet. “In primă instanţă există soluţia portofelului electronic”, subliniază directorul. Cu toate acestea în zilele de week-end când aproape toate casieriile închise este imposibil, spre exemplu pentru cineva care vine din provincie, să circule legal cu RATB. Se pot achiziţiona bilete on-line”, continuă acesta.

 

Dragoş Zaharia susţine că regia are încheiat şi un parteriat cu o bancă în acest sens. “Avem şi o colaborare cu BCR prin utilizarea unor carduri de călătorie dual. Pe de altă parte noi am propus în planul de achiziţii cumpărare a 200 de automate de bilete pe care să le amplasăm în zonele cu deficit de casierii. Aici discutăm de aeroport şi Gara de Nord. Deocamdată din cauza situaţiei financiare s-a aprobat achiziţionarea a 20 de automane. În câţiva ani vom acoperi acest deficit […] Nu găseşti bilet şi eşti prins, până una altă se aplică legea şi reglementările. În momentul de faţă avem de-a face cu o lacuna”, recunoaşte în cele din urmă directorul economic.

 

Cum sunt alese liniile care sunt controlate

 

Avem un deficit mare de controlori. În momentul de faţă avem 250 de controlori pe tot Bucureştiul împărţiţi în cinci sectoare de activitate. Se lucrează în două schimburi. Controlul se direcţionează către zonele cu risc mai mare de fraudă. Se fac analize periodic şi se stabileşte repartizarea controlorilor. Nu avem cum să acoperim în momentul de faţă tot. Defictul este foarte mare…de aprope 30-40 %”, explică Dragoş Zaharia.

 

Cât priveşte liniile din cartierele rău-famate, care de regulă sunt evitate de controlori, directorul susţine că decizia de a controla acolo este a ”şefului de sector”.

 

“Există pe fiecare sector un controlor-coordonator care dispune traseul. Nu se duc ei pe unde vor. Există o planificare”, arată acesta.

 

Când lucrează controlorii

 

Sunt în medie în jur de 50 de controlori pe sector cu două ture a câte opt ore. Nu ne putem aştepta dimineaţa devreme sau seara târziu la controale. În week-end-uri ei lucrează în funcţie de cum sunt planificaţi. Altădată existau nişte bani suplimentari […] Sunt plătiţi insuficient pentru riscurile la care se expun. În trecut pe perioada de week-end erau alocaţi controlorii cei mai eficienţi, cei mai dedicaţi”, concluzionează directorul economic al RATB, Daniel Zaharia.

 

Corpul de control al RATB funcţionează după hotărârea 156/2001 a Consiliului General al Municipiului Bucureşti. Această reglemeteaza între altele şi modul în care se aplică amenzile si cum se pot contesta acestea.

 

VEZI HOTÂRAREA


Recomandarile noastre


Parteneri

Back to top button