Șoferul de taxi și-a motivat decizia de a refuza să îl transporte pe băiat susținând că roțile scaunului cu rotile vor murdări bancheta autoturismului.
Mama copilui s-a adresat instanței, iar Curtea de Apel i-a dat, în primă instanță, câștig de cauză.
Femeia a acționat în judecată și Primăria Capitalei, care va fi, dacă decizia rămâne definitivă, obligată să se asigure că firmele de taxi din București respectă verdictul instanței.
Ştefan Stoian suferă din naştere de tetrapareză spastică şi infirmitate motorie. Dependent de scaunul cu rotile și alte diverse aparate aduse special pentru el din Statele Unite, Ştefan a avut un mare şoc acum doi ani când a chemat un taxi care să îl ducă la şcoală.
„A spus că nu poate să mă ducă la şcoală pentru că îşi murdăreşte acea canapea pe care a cumpărat-o nouă zilele trecute”, povestește Ştefan Stoian.
Șoferul a plecat, lăsându-l pe băiat în stradă.
„Ne-a lăsat în mijlocul străzii, cu un cearceaf în mână, cu care voiam să protejăm maşina dumnealui”, spune Luminiţa Stoian, mama lui Ştefan.
Aceasta a depus o plângere la Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD), prin care reclamă comportamentul firmei de taxi a cărui șofer i-a refuzat băiatul, dar și o altă companie, a cărui șofer a acceptat cu greu să îl transporte pe copil.
„Nu aş putea să vă spun ce am decis pentru că nu îmi amintesc. Dar este posibil să fi spus, cu ce am avut noi la dosar, să fi spus că nu este discriminare”, declară Csaba Asztalos, preşedintele CNCD, potrivit digi24.ro.
Femeia nu a fost mulțumită, motiv pentru care a acționat companiile în judecată și, în final, a câștigat.
„Judecătorul a sancţionat cei doi furnizori de servicii şi a pus în vedere autorităţilor publice să facă toate demersurile administrative pentru ca să fie combătută starea de discriminare”, mai spune mama băiatului.
Primăria Capitalei este, astfel, obligată să impună tuturor firmelor de taxi din oraş să aibă cel puţin o maşină adaptată persoanelor cu handicap locomotor.
Decizia Curții de Apel nu este definitivă și poate fi atacă cu recurs de către companii și de către Primăria Capitalei.
Ce spun taximetriștii
Părerile șoferilor de taxi din București sunt împărțite. Unii consideră că obligarea firmelor de taxi, de a avea cel puțin o mașină pentru persoanele cu dizabilități, este un lucru firesc.
Iuliu Xerei, un taximetrist în vârstă de 47 de ani, ne-a spus că nu poate înțelege gestul șoferului de taxi care a refuzat să îl ducă pe băiat la școală.
„Persoanele cu dizabilități trebuie susținute. Eu cred că ar fi în sprijinul lor dacă s-ar lua o astfel de măsură. Nu știu, sincer, ca firma la care lucrez să dispună de o astfel mașină dar eu am transportat persoane cu dizabilități. E mai complicat, trebuie să le acorzi tot sprijinul. Dar sunt persoane ca și noi. Nu înțeleg cum ăla a putut să îl refuze. Au ajuns în situația respectivă și o duc destul de rău deja… Trebuie sprijiniți”, ne-a spus taximetristul.
De altfel, în România există o lege, aflată în vigoare din 2006, care obligă companiile să dețină o astfel de mașină. Legea nu a fost însă aplicată decât foarte rar.
O recunoaște chiar un taximetrist. Cornel Mirea, în vârstă de 45 de ani, ne-a spus că vina în acest caz aparține companiilor.
„Toate firmele sunt obligate prin lege să aibă o mașină pentru persoanele cu dizabilități. Legea e veche, din câte știu. Că nu a fost aplicată… e vina firmelor. A noastră dispune, că sunt controale”, susține acesta.
De aceeași părere este și Vlad Iancu, în vârstă de 30 de ani.
„Legea aia nu a fost aplicată din neglijență și din nebunia tuturor să se îmbunătățească. Eu cred că șefii de taxi care refuză zic că dacă Primăria și statul nu face nimic pentru ăștia cu dizabilități, de ce să facă ei?”.
„De ce nu își face primăria taxiuri?”
Cristian, un alt taximetrist din Capitală, ne-a spus că obligarea firmelor e exagerată și nu poate fi aplicată. Acesta propune ca Primăria să creeze un serviciu de taximetrie, special pentru persoanele cu dizabilități.
„Nu cred că e rău ce a spus instanța. Nu suntem oameni? Doar că să lucrez doar așa, doar pentru ei, e mai complicat. Cine m-ar plăti? Ar fi mai puține comenzi… De ce nu își face Primăria taxiuri? Să angajeze taximetriști special pentru asta. Și când un om cu dizabilități are nevoie, să solicite acolo. Așa aș lucra. Dar să mă plătească Primăria”, ne-a declarat bărbatul în vârstă de 42 de ani.
Director al unei companii de taxi: Dincolo de lege, e vorba de bunul-simț
Mai mulți reprezentanți ai companiilor de taxi susțin că nu sunt obligați de către Legea Taximetriei să dețină o astfel de mașină. Aceștia nu respectă legea, susține Alexandru Stăiculescu, director al unei companii de taxi din București.
„Obligativitatea de a pune la dispoziția persoanelor cu dizabilități mașini special adaptate există în legislația românească de câțiva ani. Trecând dincolo de obligațiile legale ale transportatorilor de taxi, cred că a pune la dispoziția acestor persoane o mașină care să le faciliteze deplasarea ține de bun simț și de sentimentul firesc, uman, de a avea grijă de semenii noștri, care au anumite constrângeri. Precizez că firma pe care o reprezint are în dotare o astfel de mașină și ea este pusă la dispoziția clienților care o solicită”, a declarat Alexandru Stăiculescu pentru B365.ro.