ARHIVA B365

Şoferi, vi se pregăteşte taxa de acces în centrul oraşului, pe model londonez

Traversarea Capitalei prin zona centrală ar putea deveni costisitoare pentru şoferii bucureşteni. Dincolo de preţul carburanţilor, în continuă creştere, şoferii ar putea avea de achitat în plus şi o taxă suplimentară de acces în centrul oraşului. Aceeaşi măsură va fi luată şi în cazul parcărilor din centrul Capitalei, pentru care municipalitatea ar putea impune o taxă diferenţiată faţă de cele din alte zone. Aceste prevederi apar într-un proiect ce va fi votat de către Consiliul General al Municipiului Bucureşti, miercuri, 27 iulie.

„Dacă traficul din centru va creşte peste capacitatea sistemului carosabil vom lua în considerare introducerea unei taxe de acces. Mai întâi va fi introdus însă un sistem electronic de verificare a autovehiculelor prin care vom putea face o analiză a numărului de maşini care circulă prin zona centrală. Dacă numărul maşinilor va scădea sau va rămâne acelaşi nu va fi necesară introducerea unei taxe. Scopul este acela de a prioritiza transportul public”, a precizat pentru B365.ro, Ion Dedu, director executiv al Direcţiei de Transporturi şi Sistematizarea Circulaţiei, din cadrul Primăriei Capitalei.

Acest sistem electronic de verificare va fi introdus în cadrul unui proiect european ce va fi finanţat prin Programul Life+ al Fondului European de Mediu. Proiectul de hotărâre privind „Politica de restricţionare a accesului în zona centrală, prin taxare diferenţiată a accesului auto şi a parcajelor, în vederea îmbunătăţirii condiţiilor de mediu”, va fi supus votului Consiliului General al Municipiului Bucureşti în şedinţa din 27 iulie.

„Este un proiect care ne va permite participarea la programul european, înscrierea pentru fonduri europene. Trebuie să vedem mai întâi şi dacă va fi aprobat pentru finanţare”, a explicat Ion Dedu.

Prin intermediul acestui proiect, în Capitală, va fi introdus un sistem electronic pilot cu camere de luat vederi prin care vor fi verificate autovehiculele care circulă prin centrul oraşului.

„Acum, accesul maşinilor de mare tonaj în oraş este verificat de poliţişti. Prin acest sistem electronic însă, autovehiculele vor fi introduse într-o bază de date, se va verifica dacă deţin autorizaţie, iar în caz contrar vor fi amendate”, a precizat şeful Direcţiei Transporturi din Primăria Capitalei.

Planuri vechi de taxare

Posibilitatea introducerii unei taxe pentru intrarea cu autoturismul în centrul oraşului Bucureşti, pe modelul londonez, a fost evocată încă de la elaborarea Master Planului General pentru Transport Urban, la sfârşitul lui 2007. În documentul de atunci se arăta că  unele oraşe europene au implementat deja sau se gândesc să implementeze programe de Taxare a Participantului la Trafic sau de Taxare a Supraîncărcării pentru a reduce impactul pe care vehiculele îl au în cadrul unei reţele urbane limitate.

Există două metode primare de taxare a supraîncărcării 1) taxarea accesului în zonă şi 2) taxarea în funcţie de distanţă. Programul de Taxare a Supraîncărcării din Londra, de exemplu, foloseşte Taxarea simplă a Zonei, adică beneficiarul plăteşte o taxă zilnică fixă pentru a intra într- o anumită zonă centrală. Taxarea în funcţie de distanţă foloseşte navigarea prin satelit sau depistarea prin telefonul mobil pentru a măsura distanţa străbătută şi apoi îi taxează beneficiarului diverse onorarii în funcţie de momentul din zi sau nivelul măsurat al supraîncărcării la momentul călătoriei. Există o orientare către taxarea în funcţie de distanţă, întrucât aceasta este considerată a fi mai corectă pentru utilizatori, deoarece se face în funcţie de cât de mult vehiculul a călătorit în spaţiul controlat, în timp ce alţi utilizatori pot doar intra, parca şi apoi pleca.

„Este important de notat că implementarea Taxării de Supraîncărcare necesită un studiu atent al impactului pe care un astfel de program îl poate avea asupra zonei controlate, precum şi asupra împrejurimilor sale. Orice program de Taxare a Supraîncărcării pentru Bucureşti ar necesita o investiţie substanţială din partea Municipalităţii pentru studii de fezabilitate şi apoi implementarea şi operarea.” – arăta Studiul din 2007.

O soluţie asemănătoare era menţionată şi în Planul de Acţiune privind Zgomotul Urban, din 2008, al Primăriei Municipiului Bucureşti.


Recomandarile noastre


Parteneri

Back to top button