Conform rezultatelor oficiale publicate pe site-ul Ministerului de Finanţe, compania a înregistrat doar anul trecut pierderi de 60 de milione de euro.
„La baza pierderilor cred că stă şi supraîncărcarea cu personal, care nu este justificată, dar şi lipsa unei politici protecţioniste, care să protejeze compania de fluctuaţiile preţului la combustibil”, a declarat pentru ZF Doru Lionăchescu, principalul partener al casei de investiţi Capital Partners.
În timp ce compania naţională se afundă în pierderi, ceilalţi transportatori aerieni europeni, ca Austrian Airlines, Lufthansa, Air France KLM sau Turkish Airlines, aplică planuri de restructurare pentru reducerea pierderilor, iar unii anunţă chiar profit.
„Tarom se confruntă cu o hemoragie. Criza şi concurenţa puternică pun o mare presiune pe companiile aeriene. Această hemoragie poate fi stopată printr-un control mai bun al costurilor, prin noi rute profitabile şi o acoperire mai bună a reţelei interne, pe care nu are concurenţă”, este de părere Daniel Dăianu, profesor de economie. Toate companiile aeriene s-au confruntat cu dificultăţi pe fondul crizei. „Demersul de a păstra independenţa este un eşec, este nevoie de un acţionar cu putere financiară”, a completat acesta.
Compania de stat a transportat anul trecut circa 2,2 milione de pasageri, sub nivelul prognozat. Avioanele Tarom au zburat cu locuri ocupate în proporţie de 61%, pe rutele externe.
Conform ZF, statul plănuieşte să scoată la vânzare pe bursă 20% din acţiunile Tarom, iar în câteva luni compania va trece la management privat.
Ministerul Transporturilor deţine 97% din acţiunile Tarom, în timp ce Compania de Aeroporturi Bucureşti are 1,6%, ROMATSA 1,3% şi SIF Muntenia 0,1%.