Tango la tine acasă. La Teatrelli

04 mart. 2021
386 afișări
Tango la tine acasă. La Teatrelli

Tangoul n-are rival pe lume, doi pași înainte și-unul înapoi... cam la asta s-ar rezuma abordarea folclorică a tangoului pe meleaguri românești. Numai că, ce să vezi?, în realitate, la mama lui, în Argentina, e mult mai mult decât atât. Nu e doar un dans sofisticat, cu nenumărate versiuni și regionalisme, ci un mod de viață, o filosofie sau chiar o orânduire socială.

Vom fi trecut probabil lesne peste aceste nuanțe dacă la un moment dat nu ar fi apărut din neantul mistic din care sunt emanate geniile un compozitor pe nume Astor Piazzolla, care a dus tangoul în altă dimensiune. Încadrate generic în stilul “new tango”, sau “tango nuevo”, compozițiile lui sunt cel mai sigur declanșator al revelației privind complexitatea acestui gen muzical.

Despre asta este vorba în “Maria de Buenos Aires”, ultima producție de la Teatrelli, salonul de teatru al Centrului de Creație, Artă și Tradiție al Bucureștilor. Desigur, spectacolul beneficiază și de un libret, care generează “acțiunea”, cu intrigi și dramolete de salon, visări și suferințe, dar dincolo de toate acestea este muzica lui Piazzolla, tulburător-sfredelitoare, interpretată măiastru de soliștii Bianca Popescu și Lucian Ionescu, secondați de o orchestră impecabilă și de un acordeonist de mare rafinament, Emy Drăgoi, care literalmente reușește să facă neobservată absența bandoneonului, un ingredient altminteri esențial al compozițiilor lui Piazzolla.

Maria de Buenos Aires, Teatrelli

Nu știu cum arată povestea Mariei din Buenos Aires spusă prin alte părți, de fapt știu, dar nu vă spun, vă las să descoperiți singuri, dar versiunea imaginată – da, este termenul cel mai potrivit! – de Răzvan Mazilu este seducătoare prin grija aproape religioasă cu care a construit personajele, modelându-le dintr-o plastilină fermecată și însuflețindu-le picurând asupra lor praf de stele. Din nou, libretul contează prea puțin, atât văzul cât mai ales auzul spectatorului fiind acaparate de muzică și de mișcarea scenică, într-o conexiune directă aproape imposibil de bruiat.

Nu în ultimul rând, imaginați-vă că toate aceste lucruri se întâmplă la voi în sufragerie, iar protagoniștii plutesc la o întindere de braț de voi. Nu este o metaforă, ci chiar așa a fost conceput decorul de către Dragoș Buhagiar, spectaculos și intim deopotrivă, așa cum este chiar tangoul.

Dacă aș fi producător de musicaluri, mi-aș dori ca toate să fie pe muzică de Piazzolla, și cu personaje create de Răzvan Mazilu. Poate exagerez, dar asta e senzația cu care am plecat de la Teatrelli. Dacă nu mă credeți, nu vă rămâne decât să vă convingeți cu proprii ochi. Desigur, dacă reușiți să faceți rost de bilete…

Maria de Buenos Aires, Teatrelli, Răzvan Mazilu. FOTO: Andrei Gîndac
Maria de Buenos Aires, Teatrelli, Răzvan Mazilu FOTO: Andrei Gîndac
Maria de Buenos Aires, Teatrelli. FOTO: Andrei Gîndac
Maria de Buenos Aires, Teatrelli. FOTO: Andrei Gîndac
Maria de Buenos Aires, Teatrelli. FOTO: Andrei Gîndac
Maria de Buenos Aires, Teatrelli. FOTO: Andrei Gîndac

Maria de Buenos Aires

  • Muzica: Astor Piazzolla
  • Libretul: Horacio Ferrer
  • Regia, coregrafia și costumele: Răzvan Mazilu
  • Decorul: Dragoș Buhagiar
  • Distribuția: Ana Bianca Popescu, Lucian Ionescu, Gheorghe Visu
  • Cu participarea extraordinară a acordeonistului Emy Drăgoi

#cronicardupaureche

Cookies