Supraimpozitul pe pasiune. Un camionagiu, care a recondiționat 6 vehicule românești de patrimoniu, se uită îngrozit la planul guvernului de a-l taxa ca pe miliardari cu Maybach

22 aug. 2023
41726 afișări
Supraimpozitul pe pasiune. Un camionagiu, care a recondiționat 6 vehicule românești de patrimoniu, se uită îngrozit la planul guvernului de a-l taxa ca pe miliardari cu Maybach
Supraimpozitul pe pasiune. Un camionagiu, care a recondiționat 6 vehicule românești de patrimoniu, se uită îngrozit la planul guvernului de a-l taxa ca pe miliardari cu Maybach | Sursa foto: petru Filca

Patrimoniul tehnic național ar putea să fie tras pe dreapta. Un proiect de Ordonanță de guvern pentru modificarea Codului fiscal, apărut în presă la finalul lunii iulie, prevede eliminarea scutirii de la plata impozitului pe mijloacele de transport care fac parte din patrimoniul tehnic și cultural al României – vehiculele istorice.

Impozitele ar urma să fie la fel de mari cu cele pentru automobilele noi, de lux. Petru Filca este un camionagiu din Iabalcea, județul Caraș Severin, care a readus la viață istoria autocamionelor fabricate la Uzina de Autocamioane Steagul Roșu din Brașov.

Petru Filca a strâns ban cu ban și a muncit în Austria ca să poată recondiționa cele 6 autocamioane istorice, care fac parte acum din colecția sa unică în România.“Sunt extrem de dezamăgit. Am vrut să păstrez aceste exemplare cu orice preț, dar dacă ajungem în situația în care voi fi impozitat, voi fi obligat să le radiez”, spune Petru Filca pentru B365.ro.

Foto credit: Petru Filca.

Petru Filca a lucrat un an și jumătate să recondiționeze fiecare dintre camioanele rare

În curtea lui Petru Filca se află un adevărat muzeu în aer liber, dedicat autocamioanelor cu care a fost construită România socialistă. Șase exemplare de tipuri diferite, fabricate în ani diferiți la Uzina Steagul Roșu din Brașov, au fost restaurate cu foarte multă muncă și pasiune până când au fost readuse în stare perfectă de funcționare.

Petru Filca a fost toată viața șofer și a început prin a repara și restaura un DAC SRD, fabricat în anul 1980. A urmat un autocamion Carpați, de trei tone, fabricat în anul 1960. A lucrat cam un an și jumătate la fiecare vehicul istoric, a făcut sacrificii, numai ca să țină în viață istoria acestor mașini acum rare.

Foto credit: Petru Filca.

Impozite uriașe pentru autovehiculele de epocă, dar și pentru vehiculele istorice fabricate în România

Aplicarea prevederilor din OG ar urmă să aibă câteva niveluri ale impozitelor pentru autovehicule (rare) românești sau centenare aflate în colecția membrilor Retomobil Club România.

  • –  ARO 243D – 6.051 lei,

  • –  Autobuz Român RD 111, 1641.51 lei,

  • –  Autocamion DAC 444 T, 1071.84 lei,

  • –  Cadillac V12 (1937) – 10.350 lei,

  • –  Ford A (1929) – 6.051 lei,

  • –  Packard Super 8 (1948) – 9.315 lei,

  • –  Plymouth P2 (1936) – 6.051 lei.

Văd că domnii noștri guvernanți încearcă să ne pună frână, vor să ne pună pe butuci”

B365.ro: Cu ce eforturi ați restaurat aceste autocamioane, acum foarte rare? Trăiți din pensie, ați muncit toată viața pe camion și nu v-ați îmbogățit, nu vă dau banii afară din casă.

Petru Filca: Normal că restaurarea lor a fost foarte, foarte costisitoare, multă munca și mult timp, dar nu mai contează. Acum, văd că domnii noștri guvernanți încearcă să ne pună frână, să ne tragă pe butuci. Pentru mine va fi foarte greu, pentru că mașinile sunt de capacitate cilindrică foarte mare, au tonaj mare. Eu nu colecționez autoturisme istorice, am doar camioane care se încadrează la grilă de impozitare a autoutilitarelor. Cred că eu voi fi cel mai lovit, iar dacă ajungem în situația în care voi fi impozitat, voi fi obligat să le radiez.

Foto credit: Petru Filca.
Sunt foarte revoltat. După 1989, am crezut că am câștigat puțină libertate ca să facem și noi ceva”

B365.ro: Vă invită primarii pe la parade, se mândresc cu autocamioanele dvs care arată ca noi? Ați fost aplaudat la evenimente?

Petru Filca: Peste tot am fost cu autocamioanele, la Arad, la Reșița, peste tot. Sunt foarte revoltat, doamnă. Dintotdeauna eu am pus în practică pasiunea asta a mea pentru camioane, mai ales după 1989 când totuși am câștigat puțină libertate ca să facem ceva. Dar acum văd că ne pun pe butuci, sunt foarte dezamăgit. Eu sunt copil de șofer, tatăl meu a fost șofer și mi-au plăcut mașinile încă de când aveam 4-5 ani. Am umblat cu tata peste tot, apoi am fost șofer pe camion toata viața, am fost și mecanic și electrician, am lucrat și la pădure pe mașini mari.

 

Foto credit: Petru Filca.
Am restaurat camioanele cu mână mea, mai mult singur. Am stat cam un an și jumătate la fiecare, până l-am văzut ca nou”

Petru Filca: Am terminat școala profesională auto la Caransebeș și, mai ales după 1989, am început să strâng și să repar autocamioane. Le-am urmărit și le-am luat de pe la oameni din grădini, acolo unde erau abandonate. După 1989 a fost puțină libertate și oamenii încă mai umblau cu aceste camioane. Au crezut că or să facă bani, dar au renunțat și au rămas cu ele prin grădini. Eu, cum le-am văzut, le-am luat și le-am adus acasă. Le-am restaurat cu mâna mea pe toate, mai mult singur. Nu am reușit să lucrez tot timpul la ele, pentru că mai aveam treabă în stânga, în dreapta, ca să mai adun bani. Dar am lucrat cam un an, un an jumate, la un singur camion”.

Foto credit: Petru Filca.
Suntem o societate pe cale de dispariție. Atâta timp cât un popor nu-și cunoaște trecutul, nu poate avea un viitor”

B365.ro: De unde ați avut bani pentu piese, vopsea, pentru restaurare în intregime?

Petru Filca: Am fost prin Austria și mi-am găsit de lucru numai ca să strâng bani și să le refac. Ce să spun? Suntem o societate pe cale de dispariție. Atâta timp cât un popor nu-și cunoaște trecutul, nu poate avea un viitor. Acum țin camioanele pe unde pot, nu am un garaj mare, le țin afară în ploaie, aș avea nevoie de o susținere financiară să pot să le protejez, dar nu reușesc să le pun la adăpost.

Foto credit: Petru Filca.
Camioanele mele reprezintă o filă de istorie pe care nu o mai avem”

B365.ro: Ce reprezintă aceste camioane pentru istoria patrimoniului tehnic al României?

Petru Filca: Ce să reprezinte? O filă de istorie pe care nu o mai avem. Au dispărut și autocamioanele și uzinele, și tot, nu se mai fabrică nimic. Aș fi vrut cu orice preț să păstrez aceste exemplare. Am șase variante și aș vrea să mai restaurez unul, care este în lucru acum, dar să știți că nu mai nicio poftă, mi-au tăiat tot elanul.

Foto credit: Petru Filca.
Este o lipsă totală de considerație. Gândiți-vă că acestui om statul ar putea să îi ceară acum 30.000 de lei pe an impozit”

Șerban Cornaciu, secretar Retromobil Club România, Filiala București: Gândiți-vă că acestui om statul ar putea să îi ceară acum 30.000 de lei impozit pe an. Nu știu dacă este o răsplată, cred că este o lipsă de considerație față de un om care a înțeles, prin atașamentul său emoțional față de camioanele pe care a lucrat o viață întreagă, să le păstreze și să le prezinte într-o condiție extraordinară, cu tricolorul pe ele, la evenimentele clubului sau ale autorităților. Ca să aducă mândrie oamenilor. Vorbim uneori despre cum să ne simțim bine în țara noastră și să fim mândri de ceea ce avem. Ce facem cu ceea avem? Taxăm! Nu este deloc de înțeles, credem că este o greșeală de redactare și cerem retragerea acestui act.

Foto credit: Petru Filca.
Masura va avea efecte devastatoare pentru patrimoniul tehnic național, întrucât vom asista la retragerea imediată din circulație a câtorva mii de vehicule istorice”

Retromobil Club România consideră că “măsura de impozitare a vehiculelor istorice că mijloace de transport, nu numai că nu va îmbunătăți veniturile colectate la bugetul României, dar va avea efecte devastatoare pentru patrimoniul tehnic național, întrucât vom asista la retragerea imediată din circulație a câtorva mii de vehicule istorice, unele cu o vechime de aproape 100 de ani, deoarece proprietarii acestora nu vor avea puterea financiară de a achita un impozit egal cu cel al unor automobile noi de lux”.

Foto credit: Petru Filca.
Cel mai mare muzeu pe roți al României ar putea să fie tras pe dreapta. Nu vor mai fi parade, concursuri și expoziții

Șerban Cornaciu, secretar Retromobil Club România, Filiala București: “Vor fi consecințe catastrofale pentru patrimoniul cultural și tehnic al României și cerem ca această formă nefericită de redactare a Ordonanței (care a fost prezentată public, nu neapărat oficial) să fie retrasă. Nu vorbim doar de taxarea mașinilor de epocă, ci și de impozite uriașe pentru autovehicule rare fabricate în România, exemplare unicat care fac parte din patrimoniul național tehnic”.

Foto credit: Petru Filca.
În România există 10.900 de autovehicule istorice. 4.200 de proprietari vor fi drastic afectați de actul normativ

Patrimoniul de vehicule istorice al României numără în prezent cca. 10.900 de exemplare înmatriculate, care au fost atestate că vehicule istorice de către Retromobil Club România – asociația națională a proprietarilor și restauratorilor de vehicule istorice și autoritatea națională F.I.V.A. cu atribuții legale în eliberarea atestatului de vehicul istoric.

Retromobil Club România și-a asumat misiunea de a păstra vie istoria industriei românești de autovehicule care a produs, de-a lungul anilor, zeci de modele de automobile, camioane, autospeciale, tractoare, autobuze, motorete, motociclete, întelegând prea bine faptul că păstrarea și prezentarea acestora la evenimentele sale face parte dintr-un demers absolut necesar pentru educarea tinerelor generațîi. O pagină de istorie scrisă de bunicii și părinții noștri ar putea să fie ștearsă peste noapte.

Citește și: 

 

 

Cookies