Studiu pentru regenerarea zonei Obor, în jurul Gării de Est, publicat de primarul S2 Radu Mihaiu și corectat de locuitori

21 iun. 2022
2166 Afișari
Studiu pentru regenerarea zonei Obor, în jurul Gării de Est, publicat de primarul S2 Radu Mihaiu și corectat de locuitori
FOTO: sursa Facebook Radu Mihaiu

Un studiu de regenerare urbană a zonei Obor, în jurul piesei centrale Gara de Est, care în prezent este în stare de degradare după cum observă locuitorii, a fost anunțat de primarul Sectorului 2 Radu Mihaiu, pe contul de Facebook.

Primarul Sectorului 2 a prezentat din studiul pentru zona Obor, elaborat cu ajutorul Băncii Mondiale, harta și trei schițe.

Pentru a fi pus în practică, studiul trebuie să treacă la stadiul de proiect, și ar trebui să primească finanțare nerambursabilă din PNRR, de la bugetul de stat sau fonduri structurale. ”Sunt mulți pași de făcut, dar important e să păstrăm direcția și ritmul.”, a recunoscut primarul Mihaiu.

Din planurile afișate pe Facebook, oamenii au remarcat imediat că din imagini lipsește vegetația, sunt zone extinse asfaltate.

„In poze văd betoane. Bagați parcări subterane și mult verde deasupra.”, este o părere, urmată de o alta „Verde, verde, verde. Copaci cât de mulți”. Mici păduri urbane!!”, este un îndemn din comentarii.

Ce va fi regenerat, reabilitat, construit de la zero

Studiul presupune: crearea unui parc linear în zona de cale ferată, reabilitarea clădirii Gării de Est, dar și construirea unui campus. Primarul spune că dorește dezvoltarea unui spațiu urban care să îmbine trecutul cu viitorul, dar mai ales plăcutul cu utilul.

„Proiectul arată foarte bine și coerent.
Dar aveți nevoie de:
– mai multă verdeață
– consultare publică
– specificați ce abordare aveți cu privire la locurile de parcare”, este opinia exprimată într-un comentariu.

În răspunsul la mesaj, Primarul Radu Mihaiu îi transmite că va face consultare publică luna viitoare. „Proiectul are nevoie de PUZ, de altfel. Vom îmbunătăţi proiectul împreună cu specialiştii şi cu Banca Mondială.”, precizează primarul USR al Sectorului 2.

Despre zona Obor și Gara de Est, Rezistența Urbană, comunitate civică, scria: ”Mai ales după anii ’90, clădirea a devenit tot mai neglijată. La final de anii 2000, i s-a înlocuit acoperișul și a fost spoită neinspirat fațada. Feroneria ruginește, spațiul interior + exterior al gării e insalubru, iar peroanele, pasarela metalică pietonală adiacentă, infrastructura de cale ferată și de clădiri-anexe e în picaj accelerat.”

”Jale mare, gen. Totul arată abandonat, nimănui nu-i pasă. Piața din fața clădirii, de pe b-dul Gării Obor, e o parcare murdară și-o autogară improvizată, nu un spațiu de activare pietonală. Gara Obor, clasată B pe lista monumentelor istorice, e o oportunitate ratată pentru București de a-și diversifica obiectivele feroviare.”, au descris locul activiștii din zona societății civile.

Întreaga postare a primarului Radu Mihaiu:

„Oborul e locul în care trecutul se amestecă cu prezentul pentru a stârni viitorul

Zona Obor este acum un pol urban vibrant și eterogen. Cu puțină atenție și investiții bine gândite, are potențialul să fie mult mai mult. Să fie un punct de referință pentru București.

O piesă crucială a Oborului este Gara de Est și împrejurimile. Ce azi e decăzut și cam din alte timpuri, mâine poate fi scânteia care va revitaliza întreaga zonă. Trebuie doar să visăm pragmatic și să ne ținem de treabă, indiferent de obstacole sau dificultăți.

Cu ajutorul Băncii Mondiale, care a elaborat un studiu urbanistic țintit pe Gara de Est, avem azi o viziune clară pentru dezvoltarea unui spațiu urban care să îmbine trecutul cu viitorul, dar mai ales plăcutul cu utilul.

Regenerarea zonei Obor presupune mai multe faze succesive:
– crearea unui parc liniar în zona feroviară și conectarea acestuia cu amplasamentele limitrofe.
– consolidarea și modernizarea clădirii Gării de Est.
– construirea unei noi gări în cadrul unui complex multimodal.
– dezvoltarea unor spații publice ample aferente traseului Metrou Obor și Gara de Est.
– reconfigurarea urbană, pietonalizarea și amenajarea de spații verzi noi în arealul cuprins între șos. Ștefan cel Mare și zona feroviară adiacentă Gării de Est.
– crearea unui campus dedicat învățământului profesional în sistem dual.

Mare parte din investițiile necesare pentru regenerarea acestui pol urban vor fi propuse spre finanțare prin intermediul PNRR și prin Programul Operațional Regional București-Ilfov, precum și prin intermediul altor surse de finanțare nerambursabile de la Bugetul de Stat sau din fonduri structurale.

Sunt mulți pași de făcut, dar important e să păstrăm direcția și ritmul.

Mulțumiri pentru efort colegului meu, Andrei Panaitescu – consilier local sector 2. El a coordonat echipa Primăriei Sectorului 2 ce a colaborat cu experții Băncii Mondiale. Efortul lui a fost de a păstra autenticitatea culturală și istorică a zonei, precum și un echilibru între spațiul construit și zonele verzi sau pietonale.”

Îți recomandăm să citești și:

Cookies