De astăzi și până duminică, avem “Street Delivery” la cel mai longeviv și mai important festival-eveniment stradal din București și din țară. Un proiect care a adunat sub o singură umbrela toate ideile organizațiilor și grupurilor de inițiativă care vor să recupereze spațiul public, ca să trăim într-un oraș cu adevărat european. Sunt cei care semnează petiții, vin cu idei de îmbunătățire a calității vieții în metropolă, se duc peste primari să le ceară socotoala, construiesc, luptă, vor o schimbare la ei în cartiere și cred într-o singură și mare idee: “București, oraș pentru oameni”. Cine sunt cei care schimbă față orașului la modul propriu, prin fapte nu prin vorbe, plus programul Street Delivery pe ore/locuri, mai jos.
Există asociații și grupuri de inițiativa în București care cer constant câteva lucruri normale și de mare bun simț: cetățeanul pe primul loc, mobilitate urbană, respect pentru mediu, termoficare eficientă, creștere economică, educație și performanță, siguranță, șanse egale, cultură și solidaritate. Și chiar dacă nu primesc răspunsuri, nici rezolvări, continuă. Insistă. Anul acesta pe mulți dintre ei ii găsim la Street Delivery.
Inainte de festival, Ordinul Arhitecților a lansat un manifest, un apel către cetate
OAR: “Acum, că ți-ai urmărit cartierul din izolare, în pandemie, ce ai vrea să schimbi la el? Cum te-ai reapropia, după o lungă despărțire, de mica ta bucată de oraș? Vino cu idei de proiecte care să facă viața la tine pe stradă mai plăcută, mai creativă, mai sigură, mai atentă la mediu. Adunăm mărturii despre ce am învățat din această experiență a pandemiei și promisiuni pentru cum ne-am propus să fim după. Căutăm soluții de pregătire pentru viitoruri incerte. Ne redefinim normalitatea. Ne luăm înapoi orașele, pentru oameni. Cum te ajutăm să îți faci propria ta insula Street Delivery – pe balcon, în grădina, în fața blocului, în noile spații publice definite de pandemie?”.
Bucureștenii au fost îndemnați să trimită proiecte care să se potrivească în câteva mari categorii: ”Activare urbană- cu idei care pot îmbunătăți viața unei comunități din București. Cultură participativă- inițiative culturale, trăiri personale, amintiri și învățături din pandemie. Intervenție artistică-pentru proiecte care readuc viață spațiului public. Apropiere comunitară- proiecte sociale care sprijină comunități și construiesc punți între oameni. Memorie colectivă-pentru idei documentare care surprind impactul crizei și perioada de tranziție”.
Anul acesta, Street Delivery a sprijinit financiar 10 proiecte cu câte 500 de euro. A ajutat câștigătorii cu idei, contacte și logistică, precum și prin mix&match-uri cu susținători care pot crește proiectele din cartiere pe termen lung. Street Delivery este un eveniment organizat de Fundația Cărturești și Ordinul de Arhitectură din România, proiect strategic OAR finanțat prin #TimbrulDeArhitectura.
Inițiat în anul 2005 de către OAR și Fundația Cărturești, Street Delivery a urmărit o revitalizare urbană și comunitară a parcursului cultural Pictor Arthur Verona. OAR: “Dincolo de diversitate, creativitate și curiozitate, rămân eforturile unei profesii de a demonstra cu încăpățânare că orașul poate fi locuit, construit și valorificat altfel, în beneficiul comunității sale-un model de urmat și de reprodus și în alte orașe”.
În Vatra Luminoasă, pe strada Sergent Major Ștefan Sorescu, la numărul 22 suntem așteptați să vedem muralul Lunei-@Chivu Cristiana. Luna are 23 de ani și este studentă la Facultatea Națională de Arte din București. “Pentru mine, street-artul este o formă de eliberare, un manifest” spune Luna care face parte din tabloul street art din România de șapte ani.
“ După aproape un deceniu de proteste ale bicicliștilor, Bucureștiul rămâne una dintre cele mai poluate și congestionate capitale ale Europei, cu un trafic auto exasperant și cu o infrastructură dezastruoasă pentru biciclete și transporta alternativ. Cerem noii administrații aceleași lucruri de bun simț pe care le-am revendicat de fiecare dată: implementarea măsurilor de siguranță rutieră, încurajarea transportului alternativ, accesibilizarea spațiilor publice, benzi dedicate transportului în comun, trasee dedicate utilizării bicicletei. Le cerem cu atât mai mult cu cât actualul Primar general Nicușor Dan le-a revendicat la rândul său în ultimii 10 ani și le-a promis pentru câștigarea mandatului său”.
“Conform Planului de Mobilitate Urbană Durabilă adoptat de PMB încă din anul 2017, Bucureștiul ar trebui să aibă cel puțin 250 de km de trasee dedicate transportului alternativ până în anul 2030. În București sunt peste 1800 de km de străzi, însă lungimea pistelor de biciclete nu depășește 20 de km. Din păcate, nici primarul Nicușor Dan nu a început în primul an de mandat vreun proiect care să vizeze implementarea planului, evitând totodată să prezinte un calendar concret de amenajare a infrastructurii dedicate transportului alternativ. Numărul utilizatorilor de biciclete și trotinete electrice crește în fiecare zi, mai ales în contextul pandemiei: curieri, părinți, oameni în drum spre muncă traversează zilnic puncte cheie ale orașului, expunându-se riscului de accidentare. Infrastructura necesară stragnează, iar pietonii și bicicliștii lispesc în continuare de pe lista de priorități a PMB”.
“Aici a stat”: “Propunem recuperarea memoriei culturale și indentitare a două mahalale istorice insuficient cunoscute în inima Bucureștilor: Mahalaua Sfânta Ecaterina și Mahalaua Flămânda. Organizăm patru vânători de comori arhitecturale și un tur ghidat în zona mahalalelor. Central bucureștene, locurile au o istorie bogată și un potențial arhitectural și cultural insuficient cunoscut și exploatat în zilele noastre. Mahalaua Sfânta Ecaterina este amintită documentar din secolul al XVII-lea, iar Mahalaua Flămânda, conturată de breaslă croitorilor, își are originile în perioada fanariotă, 1711-1821. Ele încă păstrează martori arhitecturali și identitari: case stil vagon ce datează de la 1860, străzi intricate ce indică vechea trama stradală, stiluri arhitecturale diverse: eclectic, neoclasic, național/neoromânesc, chiar detalii Art Nouveau și Art Deco, și încă se pot observa croitorii ale vechii mahalale”.
Aici a stat: “Obiectivul proiectului “Aiciastat” este de storytelling cultural, de a promova patrimoniul în toate formele sale. Misiunea #aiciastat este să crească conștiința colectivă asupra valorii patrimoniului prin dialog cultural și prin documentarea și cercetarea istoriei clădirilor de patrimoniu și a personalităților care le-au locuit, iubit sau părăsit. Ne place să credem că suntem influeenceri culturali. Organizăm tuturi ghidate, vânători de comori și recitaluri de muzică clasică în zone istorice cu poveste”.
Lucian Sandu Milea este arhitect, fondator al proiectului Casa Carol 53, un hub cu 12 ateliere de muzică, pictură, sculptură, reparații biciclete, bijuterii. Iubește Bucureștiul și face artă stradală, grafică 3d și ilustrație. Pentru Street Delivery a terminat lucrarea Reverse City care ne trimite cu gândul la demolările abuzive.
“De-a Arhitectura” ne invită în oraș ca să fim atenți, să constatăm și să luăm inițiativa. Jocul “Plimbare cu obstacole” presupune să luăm un obiect pe roți ( troller, scaun cu rotile, cărurior) și să înregistrăm obstacolele întâlnite. “La sfârșit, cu harta în față, vom putea vorbi și scrie despre ce-am face noi cu puterea de a schimba spațiul urban, idei pe care le putem transforma în petiții ca să facem orașul accesibil pentru toți și toate”.
În cartierul Drumul Taberei vedem ce facem cu spațiile din spatele blocurilor, aflăm cum să construim spații de joacă. Hai afară la remorcă! este o extensie a proiectului Garaj Deschis, “un pretext de a ne aduna și de a povesti într-un spațiu plăcut unde vom putea face expoziții interactive, hărți mentale, și unde ne vom putea consulta despre problemele și potențialul cartierului”. #streetdelivery, #garajdeschis.
“ Bucureștiul are în acest moment o mare nevoie de o administrație de calitate. Sufocat de trafic, aer poluat și gunoaie, cu străzi pline de gropi și mii de clădiri vulnerabile la cutremur, divizat de inegalități sociale, cu o fibră socială fragilă, acesta nu mai este un oraș în care să fie bine să trăiești. Credem că Bucureștiul are resursele materiale pentru a redeveni un oraș cu o calitate a vieții ridicată” spun organizațiile civice.
Blur: “Blur este o platforma ce își dorește să promoveze sănătatea emoțională și să discute despre stările mai puțin acceptate și adesea stigmatizate pe care le avem cu toții: anxietate, atac de panică, depresie sau obsesiv-compulsivitate. Aceste stări s-au accentuat în timpul pandemiei și credem că acum, mai mult că oricând, e nevoie să ne strângem și să vorbim despre asta. Vara trecută, Blur a creat în Parcul Carol și în alte 3 parcuri din țară (Giurgiu, Galați și Sinaia) o instalație care a strâns mai mult de 1000 de trecători care au putut beneficia de turul vizual-audio prin problemele emoționale ale personajelor de pe site-ul nostru, au ascultat părerea psihologilor din podcastul nostru și au putut sta de vorba cu psihologi și artiști aflați la fața locului. Vrem să repetăm această intervenție la Street-Delivery, 2021”.
Unteatru deschide porțile Grădinii Casei Universitarilor cu evenimente culturale, spațiu de liniște și verdeață. “Între 17 și 19 septembrie vom putea experimenta Strada Arthur Verona ca legătură între două grădini transformate din limită în conexiune și pregătită pentru oameni, liberă de masini”.
Și nu uitați: peluza din fața Casei Poporului este a noastră pentru Leapșa, tema mare din acest an a festivalului, va fi muzică și dans, detalii aici. Iar aici puteți consulta programul Street Delivey pe ore: https://street.delivery/program-street-delivery-bucurești-2021/