Capitala în 2035: Gară internaţională cu cale ferată subterană şi zonă metropolitană

de:
15 nov. 2011
7 Afișari
Capitala în 2035: Gară internaţională cu cale ferată subterană şi zonă metropolitană

Conceptul strategic Bucureşti 2035 a ajuns la etapă a doua. După prima etapă în care arhitecţii au făcut un raport asupra stării de fapt din Capitală, în a doua fază a proiectului s-a trecut deja la propuneri pentru strategia Bucureştiului.

„Bucureştiul trebuie să aibă o gară internaţională centrală. Proiectul este mai vechi. Iniţial s-a propus ca această gară să fie în zona Leu – Răzoare, dar acum se propune zona Calea 13 septembrie. Gara va fi cu linii de cale ferată în subteran”, a explicat pentru B365.ro, Liviu Ianăşi, coordonatorul proiectului Concept Strategic Bucureşti 2035.

O altă variantă propusă este transformarea Gării de Nord în gara internaţională, dar şi de această dată cu mutarea căii ferate în subteran. În raportul de sinteză pentru faza a II-a a Conceptului strategic, prezentat în Comisia de Urbanism a Capitalei, se propune şi construirea unei căi ferate subterane pe traseul Băneasa – Obor – Titan Sud.

„Este vorba de reconsiderarea unui traseu care a existat şi a fost distrus. Calea ferată ar trebui reintrodusă în strategia de trafic a Capitalei. Acest proiect a fost neglijat. Este important pentru creşterea accesibilităţii către centru a persoanelor din cartierele Capitalei sau chiar din afara oraşului”, a explicat Liviu Ianăşi.

Proiectul căii ferate subterane are însă puţine şanse de a fi realizat în forma propusă, cred urbaniştii Capitalei. „Nu cred că acest proiect va putea fi realizat în această formă. O cale ferată subterană are nevoie de o rampă de coborâre de 3 kilometri, or lungimea întregii căi ferate propuse este de aproximativ 3 kilometri. Oricum rolul acestei strategii este de a trasa liniile generale de devoltare a Capitalei şi mai puţin de a propune proiecte concrete”, a precizat pentru B365.ro, arhitectul Sorin Gabrea, preşedinte al Comisiei de Urbanism şi Amenajarea Teritoriului din cadrul Primăriei Capitalei.

De altfel, realizatorii acestei strategii recunosc că rolul studiului este de a indica doar proiectele de care oraşul are nevoie. „Strategia are rolul de a indica doar tipurile de intervenţii care ar trebui realizate în Bucureşti şi zonele în care sunt necesare aceste intervenţii. Deciziile finale nu le luăm noi”, spune Liviu Ianăşi.

Strategia curpinde şi proiectele a trei noduri intermodale complexe care vor face legătura între metrou, RATB şi calea ferată, la Gara de Nord, Gara Obor şi Gara Cotroceni. În plus, se propun 12 gări cu legătură la metrou. Printre amplasamentele acestora se numără zone precum Băneasa, Chitila, Pipera, Colentina (aproape de Dragonul Roşu), Șoseaua Giurgiului, Pantelimon sau Militari.

Citeşte şi Bucureştiul neştiut: Gara Cotroceni MULTIMEDIA

Bucureştiul ar putea avea o nouă gară

Zona Metropolitană Bucureşti, peste graniţele judeţului Ilfov

Conceptul Strategic 2035 propune şi o zonă metropolitană a Capitalei. „Având în vedere contextul actual al Bucureştiului şi al teritoriului său de influenţă şi suport, una dintre intervenţiile prioritare pentru a opri avansarea disparităţilor teritoriale este recunoaşterea din punct de vedere juridic a unei zone sau regiuni metropolitane şi instituirea unui organism care să gestioneze şi să susţină dezvoltarea controlată”, se precizează în raportul de sinteză al strategiei.

Zona metropolitană propusă în Conceptul strategic 2035 depăşeşte teritoriul judeţului Ilfov, până la Giurgiu şi Olteniţa în sud şi Ploieşti în nord. Aceasta este însă doar o variantă.

„Noi în studiu am examinat dimensiunea teritorială a devoltării Bucureştiului. Problema zonei metropolitane nu a fost epuizată. Oricum toate comunele din prima coroană din jurul Bucureştiului au fost incluse în zona metropolitană. Graniţele exacte vor fi însă decise politic, pentru că este în primul rând o decizie politică”, a precizat Liviu Ianăşi.

Proiectul zonei metropolitane a Capitalei este privit cu scepticism în Primărie. „Din păcate, Bucureştiul şi Ilfovul nu colaborează şi este o mare greşeală. Este singura zonă din Europa cu o populaţie de peste 2 milioane de locuitori care nu este coordonată corespunzător”, a precizat arhitectul -şef al Capitalei, Gheorghe Pătraşcu.

Conceptul strategic 2035 este realizat de Universitatea de Arhitectură şi Urbanism „Ion Mincu”, în colaborare cu IHS România şi EMI Invest, la cererea Primăriei Capitalei.

Cookies