În prezent, ultimele tramvaie STB pleacă de la capăt de linie în jurul orei 23:00, dar știați că acum 90 de ani, tramvaiele parcurgeau Capitala până la ora 1 noaptea? Pe atunci erau în funcțiune nu mai puțin de 21 de linii, fix atâtea câte circulă și în 2024.
Ai pățit vreodată să ieși la un pahar „de vorbă” și să te lungești până târziu în noapte, sau să te plimbi seara târziu prin oraș și să vrei să ajungi acasă (mai) repede fără să dai banii pe taxi? Un drum cu tramvaiul ar fi fost binevenit, dar e trecut de ora 23:00. Așa că din păcate nu prea se poate. Ce-ai face dacă ți-aș spune că acum exact 90 de ani, în 1934, puteai să iei ultimul tramvai la ora 1 noaptea? Chiar așa, tramvaiele plecau pe traseu la fel ca în prezent, de la ora 5 dimineața, însă stăteau seara mai mult cu două ore decât o fac în ziua de azi.
Mai jos vă prezentăm un extras din publicația „BUCUREȘTI, Ghid Oficial cu 20 de hărți pentru orientare”, tipărit de Fundația Culturală Regală și postat pe Facebook de pagina Berceni de Poveste. Putem observa cum și atunci existau 21 de linii active de tramvai, la fel ca în ziua de astăzi, dar și faptul că erau răsfirate cam prin tot orașul de atunci și conectau unele dintre cele mai importante repere ale Capitalei.
De exemplu, una dintre cele mai lungii linii de atunci era linia 1, care făcea legătura între Șoseaua Colentina – Piața Sf. Gheorghe și fabricile Lemaitre din zona Timpuri Noi de astăzi. O altă linie interesantă este cea a tramvaiului 3, care parcurgea traseul: Piața Principesa Maria – Liceul Gheorghe Lazăr – Ștrandul Kiseleff și Hipodromul Băneasa. În prezent, cele două puncte de reper din nordul Bucureștiului de pe acest traseu nu mai există decât în amintiri, și anume Ștrandul și Hipodromul: unul zace în paragină, celălalt i-a făcut loc centrului ROMEXPO.
Rețeaua de tramvaie era în 1934 destul de evoluată, astfel că doi ani mai târziu, STB de astăzi, pe atunci „Societatea Comunală pentru construcțiunea și exploatarea tramvaielor în București” devenea singura companie care avea dreptul să opereze servicii de transport în comun cu tramvaie și autobuze în Capitală și în alte 12 comune suburbane. În acel moment, STB avea 392 de autobuze realizate la Leonida & Co., fiind utilizate șasiuri de la Chevrolet, Renault sau Henchel.