Trei proiecte mari de infrastructură sunt în desfășurare în prezent și promit decongestionarea traficului din București odată ce acestea vor fi gata. De asemenea, vor lega suburbiile din zona metropolitană Ilfov, unde populația este în creștere, de Capitală- Autostrada A0, Trenul Metropolitan și cele 10 drumuri radiale.
Bucureștiul scade ca populație de la an la an și nu-i mai atrage pe locuitori din mai multe puncte de vedere. Din acest motiv aceștia aleg să se mute fie în ansamblurile rezidențiale nou construite, fie își construiesc case, însă fără a fi prevăzute cu drumuri de acces sau infrastructură modernă de transport. De asemenea, în timp ce populația Capitalei scade, zonele limitrofe din Ilfov cresc semnificativ.
Cele trei proiecte de infrastructură din București, fiind o investiție totală de 2,6 miliarde de euro vor ajuta la decongestionarea traficului de la actualele intrări în Capitală. În același timp, vor duce și la creșterea migrației populației către zonele limitrofe, devenind mai atractive de locuit datorită căilor de acces, conform G4Media.ro.
Cifrele arată că 166.417 de locuitori au păsărit Capitala în ultimii 10 ani, ajungând la 1,71 de milioane de locuitori. Județul Ilfov a început să-și mărească populația, depășind 542.000 de locuitori la data de referinţă a celui mai recent recensământ – 1 decembrie 2021.
Având în vedere aceste date și marile proiecte care sunt la nivel de șantiere, deocamdată, ne putem întreba când traiul de la periferie îl va întrece pe cel din București și cât de avantajos este să-ți cumperi un teren sau o locuință în suburbiile din zona metropolitană Ilfov.
Acesta este stadiul lucrărilor al celor trei mari proiecte de infrastructură de la periferia Capitalei și când vor urma să fie gata.
Acest proiect a fost început în 2019, iar termenul de finalizare este 2025. Cu toate acestea, primii kilometri vor fi dați în circulație anul acesta.
A0 are 101 kilometri, aceștia fiind împărțiți în două segmente – Nord și Sud. În acest moment, 84% din suprafață se află în execuție. Aceasta a fost gândită ca a doua centură exterioară a Bucureștiului și va dubla actuala șosea de centură, DNCB, care se extinde la patru benzi.
Sudul 2023 deadline-ul, iar nordul 2024. Cu întârzierile de rigoare, hai să zicem că în 2025 avem gata tot ce înseamnă autostrada A0. Dar mai departe de 2025 nu se acceptă întârziere, cu toate riscurile, a declarat un reprezentant al CNAIR.
A0 ajunge să coste 970 de milioane de euro, lucrările fiind finanțate din fonduri europene.
Acestea sunt loturile care se vor deschide în 2023 (situație actualizată, reprezentant CNAIR):
A0 Sud (52 km) este împărțit în trei loturi:
A0 Nord este împărțit în patru loturi:
În total, cele zece drumuri radiale vor avea o lungime totală de 96 km și 33 de noduri rutiere. Va intersecta 30 de suburbii din zona metropolitană și vor lega Bucureștiul de cele două centuri ale orașului, A0 și DNCB.
În prezent, proiectul se află în faza de prefezabilitate, dar Ministerul Transporturilor a avansat ca termen de finalizare 2027-2028, după finalizarea construcției A0 în 2025.
Această predicție îi aparține lui Irinel Scrioșteanu, secretar de stat. Drumurile vor avea două benzi pe sens, o zonă mediană de aproximativ 8 metri pentru lucrări de dezvoltare ulterioare pentru realizarea transportului de masă ca tren ușor, metrou ușor sau tramvai.
Astfel, prin acest proiect, mai multe bulevarde din București vor fi prelungite până la DNCB și mai apoi până la A0:
E vorba de cel mai ambițios proiect de infrastructură rutieră al acestui deceniu pentru București, prin care principalele șosele ale Capitalei vor fi legate direct de autostrada de centură pentru a fluidiza traficul rutier în București și pentru a genera dezvoltare în regiunea metropolitană”, a declarat la lansarea proiectului Nicușor Dan, primarul Bucureștiului.
Drumurile radiale valorează 700 de milioane de euro. Acestea sunt realizate printr-un parteneriat dintre PMB și Ministerul Transporturilor.
Acestea sunt cele 10 drumuri radiale:
Finanțarea pentru efectuarea studiilor de fezabilitate va fi asigurată prin Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM).
Proiectul va avea o durată de 15 ani, având o valoare de 960 de milioane de euro. Va fi realizat în etape și va circula mult mai repede.
PMB estimează o cerere de 86.000 de călători pe zi, dar potențialul este mult mai mare după ce va fi pus în exploatare.
Termenul de operare pentru prima fază este decembrie 2023. Începe refacerea infrastructurii pentru o porțiune în care investițiile nu sunt foarte mari. Chiar dacă nu sunt cumpărate trenurile de călători, serviciul poate fi scos la licitație pentru operatorii de stat și cei privați din țară.
Inelul circular din jurul Capitalei și coridoarele de acces feroviar radial intră în oraș având cinci stații importante:
Serviciile de trenuri de pasageri sunt disponibile pe distanțe de 50-80 kilometri pentru trenurile regionale și 20-40 kilometri pentru trenurile suburbane.
Prima linie de tren metropolitan este cea dintre Gara de Nord și Aeroportul Otopeni, care oprește în Mogoșoaia. Aceasta funcționează deja și nu este realizată de Primăria Capitalei.
Următoarele garnituri ar urma să circule pe traseul trenului metropolitan la sfârșitul acestui an, mergând pe rutele București Nord – Scroviștea și București Nord – Obor.
Până la sfârșitul lui 2026 trenurile vor circula și până la București Vest. Călătorii vor putea ajunge în 40 de minute din Militari până la Obor – Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București Ilfov (TPBI).
Acesta este planul Trenului Metropolitan, organizat pe 14 ani de TBPI:
Cel mai mare proiect pentru cea mai mare problemă a Capitalei – acesta este trenul metropolitan, care va avea o contribuție importantă la rezolvarea chestiunii traficului în București. E o investiție de mare anvergură, care va avea un impact pozitiv atât asupra mobilității în București și Ilfov, cât și asupra calității mediului, a spus Nicușor Dan, primarul Capitalei, despre acest proiect.