ESENTIAL

Sorin Cîmpeanu, război deschis cu Vlad Voiculescu. “Vom propune deschiderea școlilor pentru toți elevii, cu prezență fizică, fără condiția de testare”, spune ministrul Educației, adică exact invers de cum vrea colegul de la Sănătate

Copiii sunt acum în vacanța prelungită de Paște - faimoasa “vacanță de o lună” decisă în contextul valului trei al pandemiei de coronavirus. Ce se va întâmpla după vacanță este destul de neclar. Dar ce este clar e că perspectivele celor doi miniștri care pot decide sunt radical diferite. Ministrul Educației militează constant pentru redeschiderea școlilor, ministrul Sănătății vede în școli posibile focare, deci le vrea închise în continuare. În acest context vine o nouă declarație a ministrului Cîmpeanu: noivom propunem redeschiderea școlilor cu prezența fizică.

Într-o intervenție la Digi24, Sorin Cîmpeanu a declarat că ministerul Educației va propune redeschiderea tuturor școlilor cu prezența fizică

Acest punct de vedere ferm vine la o zi după ce, cu o zi în urmă,  într-o conferință de presă, secretarul de stat de la Ministerul Sănătății, Andreea Moldovan, a spus că numărul de teste folosite până în prezent în școli este de 26-27.000, ceea ce „nu este neglijabil”. În privința testelor pe bază de salivă, atât ministrul Sănătății, Vlad Voiculescu, cât și mâna sa dreaptă, Andreea Moldovan au spus că „nu reprezintă un filtru atât e bun” și că „nu sunt suficient de bune”.

Invazie de replici pe marginea testelor non-invazive

Andreea Moldovan a declarat: „Practic, e un test care, deocamdată, nu e în metodologia de lucru a INSP, după care ne pliem toți. Când aceste teste vor fi de o calitate superioară, corespunzătoare, va fi un pas înainte pentru o testarea mai plăcută. Deocamdată, aceste teste nu sunt agreate de metodologie, pentru că nu sunt suficient de bune”

Testarea non-invazivă a copiilor – teste de salivă, nu testarea probelor cu colectare nazo-faringiană – era una dintre condițiile de îndeplinit în scenariul redeschiderii școlilor cu prezența fizică.

Cum ministerul Sănătății spune acum că testele de salivă “nu sunt atât de bune” și sunt “neconcludente”, ministrul Educației vine cu replica:

„Dacă Ministerul Sănătății care, repet, are deplină competență să se pronunțe, spune că (testele, nota red.) sunt neconcludente, atunci noi, la Ministerul Educației, luăm act de acest lucru și eliminăm această condiție, care este strict o condiție sanitară, nu ține de educație. Pentru educație este important să reluăm activitate în școli cu prezență fizică”, a declarat Sorin Cîmpeanu.

Conflictul deschis între Sorin Cîmpeanu și Vlad Voiculescu

Conflictul dintre cei doi miniștri a atins un nou vârf după ce Sorin Cîmpeanu a anunțat că reluarea orelor cu prezența fizică este posibilă, pentru toate școlile, fără scenarii diferențiate, doar cu teste rapide non-invazive și alte trei condiții îndeplinite. În același timp, a  făcut un apel public către Vlad Voiculescu să facă el licitația pentru aceste teste.

Responsabilitatea eventualei licitații pentru aceste teste non-invazive tot zboară de la un minister la altul de ceva vreme, mai ales după ce  premierul Florin Cîțu le-a spus miniștrilor să se gândească la întoarcerea copiilor la școală. “Să căutăm resurse ca să-i putem să-i testăm pe elevi după perioada de vacanță”,  a zis premierul, apoi a promis că va asigura resursele financiare necesare.

Copiii pandemiei. Impactul închiderii școlilor asupra elevilor

Concluzia unui sondaj realizat încă de anul trecut de organizația Salvați Copiii este destul de simpă: copiii din  România vor înapoi la școală.

Raportul  din vara 2020 realiat de Salvați Copiii spune că închiderea școlilor, în contextul pandemiei de COVID-19, a avut consecințe negative atât asupra progresului educațional, cât și asupra sănătății emoționale a copiilor, ba chiar și asupra siguranței online a lor. 

Salvați Copiii: Impactul închiderii școlilor asupra copiilor (sursa foto: salvaticopiii.ro)

Datele sondajului arată că, în primul an școlar pandemic, aproape jumătate dintre copii nu au avut acces la o tabletă sau la un computer, singurele dispozitive care pot permite o participare reală la lecțiile online. Un alt efect a fost  îngrădirea accesului la educație pentru copiii vulnerabili, copii fără acces la internet și/sau la dispozitive care să le permită participarea online.


Recomandarile noastre

Parteneri

Back to top button