Şoferii RATB, din ce în ce mai violenţi în trafic: care este explicația

de:
15 mai 2013
0 Afișari
Şoferii RATB, din ce în ce mai violenţi în trafic: care este explicația

Cel mai recent caz de violenţă în trafic a avut loc duminică seară, în jurul orei 22.30, la intersecţia DN1 cu Bd. Aerogării. În timp ce conducea autoturismul personal, Andrada Palade, fiica actorului Cornel Palade, l-a claxonat pe un şofer de RATB, care a virat la dreapta fără să semnalizeze. Nervos, şoferul de pe linia expres a coborât din maşină şi a început să o bată şi să o înjure pe fiica actorului, până a lăsat-o în stare de inconştienţă, după cum a precizat Andrada Palade. „Eu mergeam pe DN, iar el a făcut dreapta, fără semnalizare, fără avertizare. S-a dat jos din maşină. Nici nu ştiu de unde au aterizat două palme. Dădea cu pumnii, cu picioarele, a început să scuipe, să mă înjure, să mă ameninţe cu moartea. Din investigaţiile mai amănunţite s-a aflat că am lichid în burtă. Eu nici măcar nu ştiu ce înseamnă asta. Era o maşină plină de băieţi în dreapta mea, unul nu a mişcat un deget„, a declarat fiica actorului, pentru Antena 1, preluat de antena3.ro.

Omul a avut tupeu, i-a dat două palme, a lovit-o, fata şi-a pierdut cunoştinţa. Ce e curios e că numai două femei au sărit din maşină (n.r – autobuz), nu să îl oprească pe ăla, ci să o împingă pe fiică-mea. I-au zis: „pleacă, dragă, de aici, nu vezi că ăsta e nebun?”„, a povestit actorul Cornel Palade.

Fata a apucat, totuşi, să-i facă o fotografie și s-a dus cu ea direct la poliţie. Şoferul a fost audiat apoi de oamenii legii, care au deschis o anchetă în acest caz.

Potrivit reprezentanţilor Poliţiei Capitalei, din plângerea făcută rezultă că tânăra a fost lovită peste faţă de şoferul autobuzului care să retrăgea la autobază.

Întrebat de reporterii B365.ro de acest caz, directorul general al RATB, Adrian Mihai Câmpurean a precizat că a aflat de acest incident din mass-media. Şeful RATB a mai spus că, din câte ştie, şoferul implicat în incident ar fi unul dintre cei mai buni conducători auto ai Regiei. „În acest caz se va face o analiză disciplinară şi se vor lua măsurile care se impun conform Contractului Colectiv de Muncă. Îi vom lua dosarul, să vedem ce abateri mai are înregistrate. În funcţie de gravitatea situaţiei se poate ajunge până la desfacerea contractului de muncă. Am cerut acum înregistrările de pe camerele video amplasate pe autobuz, dacă există. Era o cursă expres care face legătura cu aeroportul Otopeni. Dacă se va dovedi că şoferul a coborât din autobuz e grav. În general, astfel de incidente ne sunt transmise imediat prin dispecerat. Este ciudat că nici evenimentul de duminică seară nu mi-a fost comunicat. Am aflat din presă despre acest incident. Probabil că şoferul n-a informat dispeceratul „, a declarat directorul Regiei Autonome de Transport Bucureşti, Adrian Mihai Câmpurean, pentru B365.ro. 

Cum a ajuns un biciclist sub roţile unui autobuz RATB

Pe 25 aprilie, un biciclist din Bucureşti a ajuns sub roţile autobuzului, după câteva şicane în trafic cu un şofer RATB. Incidentul a avut loc din cauza faptului că angajatul Regiei Autonome de Transport Bucureşti a fost deranjat de prezenţa biciclistului pe partea carosabilă.

Tudor Georgescu a povestit pe pagina sa de Facebook cum a ajuns sub roţile autobuzului de pe linia 226, după câteva şicane în trafic cu un şofer RATB, deranjat de prezenţa biciclistului pe partea carosabilă.

În urma anchetei făcute de poliţiştii de la Brigada Rutieră s-a constatat că şoferul de pe linia 226 era vinovat în acest caz. El a primit o amendă de 150 de lei şi 5 puncte pe carnet şi a fost trimis la o reevaluare a capacităţilor de a conduce.

Realizatorul Eliberadio, lovit cu bâta de un șofer de autobuz, în trafic

Pe 19 martie a avut loc un alt scandal în trafic, în care a fost implicat realizatorul emisiunii Eliberadio. Realizatorul Eliberadio a povestit pe pagina de Facebook a emisiunii cum, după câteva şicane în trafic, a fost lovit cu bâta de șoferul autobuzului de pe linia 205, în timp ce mergea cu bicicleta.

În replică, directorul general al RATB, Adrian Mihai Câmpurean, a declarat, pentru B365.ro, că în acest caz s-a exagerat şi, în urma analizei făcute în cadrul Regiei, s-a constatat că realizatorul emisiunii Eliberadio n-ar fi fost lovit cu bâta în cap de şoferul autobuzului de pe linia 205, ci doar ar fi existat un schimb dur de replici între cei doi.

Ștefan Bănică, la un pas să fie bătut de un vatman

După ce a blocat circulația tramvaiului, fiindcă voia să fie primul la semafor, Ștefan Bănică a intrat într-un conflict cu un vatman. Deși semaforul pentru tramvaie arăta verde, tramvaiul liniei 5 din spatele lui Bănică a trebuit să aștepte, pentru că semaforul pentru autovehicule arăta culoarea roșie. Înfuriat la culme de situaţie, bărbatul s-a postat lângă geamul lui Bănică şi a început să-l injure, potrivit Cancan.

Indiferenţa şi lipsa de reacţie a cântăreţului l-au enervat şi mai tare pe vatman, care, fără să stea pe gânduri, a început să care pumni maşinii lui Ştefan Bănică.

Șofer fără permis a condus autobuzele RATB pe linia 232

În octombrie 2011, un şofer de pe linia 232, poreclit „Mexicanul”, a rămas fără permis. El a primit apoi o dovadă, care i-a expirat în februarie 2012. Însă, şi după o lună de la expirarea dovezii, el a continuat să conducă şi a lovit o femeie cu maşina. „Mi-a expirat dovada. Mi-au suspendat permisul pentru alcoolemie la ţară, la Călugăreni”, a povestit şoferul.

În ciuda faptului că i se supendase permisul pentru că a condus în stare de ebrietate, şoferul de pe linia 232 duhnea a băutură şi când a vorbit cu jurnaliştii de la România TV.

Cum explică directorul RATB violenţa subordonaţilor săi

E posibil ca aceste situaţii să fie cauzate de stresul extraordinar la care sunt supuşi şoferii şi vatamanii. Până acum nici traficul nu era atât de aglomerat, iar oamenii ăştia lucrează non-stop în stradă şi nici ceilalţi participanţi la trafic nu sunt foarte amabili. De multe ori sunt provocaţi. Ei sunt instruiţi să nu răspundă la provocări, să nu deschidă uşa pentru că, în momentul în care deschid uşa, riscă să fie agresaţi. Nu au nicio justificare să deschidă uşa sau să coboare din vehicul, decât atunci când ajung în staţie. Li se spune foarte clar că nu au voie să riposteze şi să nu reacţioneze la astfel de situaţii. Ei sunt chemaţi periodic la pregătire profesională pentru că responsabilitatea este foarte mare, având în vedere faptul că transportă sute de oameni la fiecare cursă. Noi avem şi un serviciu psihologic, iar conducătorii de vehicule sunt testaţi periodic, cred că o dată pe an. Avem un control permanent. Sunt unii care au afecţiuni cardiace, diabetice sau de altă natură, care sunt testaţi mai des, chiar şi lunar„, a explicat Câmpurean.

De ce sunt şoferii agresivi în trafic

În trafic se conduce agresiv. Oamenii conduc precum trăiesc. Dacă avem o viaţă agresivă, bombardată de tot felul de ştiri cu conţinut negativ, ajungem să fim agresivi. E un context în care funcţionăm şi funcţionăm în funcţie de ce ne dă societatea, dar şi societatea, în mod paradoxal, tot noi o construim. Suntem într-un cerc vicios şi probabil că toate aceste elemente au legătură. Într-adevăr, traficul este destul de alert în Bucureşti şi participanţii la trafic sunt destul de agresivi. Probabil ceva din sistemul ăsta în care noi funcţionăm îi activează într-un fel sau altul„, a explicat psihologul Anca Boalcă comportamentul șoferilor RATB, pentru B365.ro.

Potrivit Ancăi Boalcă, psihologii specializaţi în segmentul transporturilor îi supun pe conducătorii auto la diferite testări pentru siguranţa circulaţiei, respectiv teste de personalitate, de atenţie şi reactivitate. „În funcţie de testele pe care te hotărăşti să le aplici pentru categoria profesională respectivă poţi obţine informaţii. Numai că testele îţi dau anumite tendinţe şi trebuie să aplici o baterie consistentă de teste şi să vezi comportamentul persoanei analizate, să faci o anamneză amănunţită, să vezi dacă a mai avut ceva evenimente sau a avut permisul suspendat şi de ce„, a explicat Anca Boalcă.

Şoferi şi vatmani RATB, agresaţi de alţi participanţi la trafic

Legea junglei se aplică, însă şi invers. Astfel, în ultima vreme a crescut şi numărul cazurilor în care şoferii şi vatmanii RATB ajung să fie agresaţi de alţi participanţi la trafic. „În majoritatea cazurilor a fost exact invers, şoferii şi vatmanii noştri fiind agresaţi de alţi conducători auto„, a precizat directorul RATB.

În urmă cu o lună, un şofer RATB a fost bătut de şoferul unui autoturism, în zona Mihai Kogălniceanu din Bucureşti. Şoferul a fost agresat de un conducător auto care staţiona neregulamentar. Angajatul Regiei l-a atenţionat pe şofer că nu are pe unde să treacă cu autobuzul din cauza lui. Deranjat de această observaţie, conducătorul auto a venit la geamul lateral al autobuzului să discute cu şoferul RATB şi l-a lovit pe acesta cu pumnul, spărgându-i arcada stângă. 

Un alt incident violent a avut loc anul trecut, pe 28 octombrie, când un vatman a fost înjunghiat în piciorul drept de un conducător auto.

Tot anul trecut, pe 7 iunie, un participant la trafic a tras două focuri de armă spre un şofer RATB, într-o staţie de autobuz din Sectorul 6. 11 zile mai târziu, în cartierul Rahova, un alt şofer RATB a fost bătut de un pieton care traversa neregulamentar. „Cetăţeanul a avut senzaţia că şoferul nu-i acordă prioritate şi s-a îndreptat către acesta„, a explicat atunci purtătorul de cuvânt al Regiei.

Cookies