“Socialistele Orașului” se adună la Aeroportul Băneasa în weekend. Expoziție de excepție la București cu limuzinele ștabilor, ARO-ul prezidențial al lui Ceaușescu și cel de vânătoare al lui Honecker

30 sept. 2022
675 Afișari
“Socialistele Orașului

Ediția a doua a expoziției-eveniment “Socialistele Orașului” ne propune o selecție unică de autovehicule, reprezentative pentru perioada 1948-1989, și care prezintă fenomenul automobilistic în comunism. Epoca inaugurată  cu venirea tancurile sovietice în anul 1944, va fi prezentată chiar așa cum s-a desfășurat, cronologic, în trei perioade distincte: Stalinismul (1947-1965), Destalinizarea- democratizarea automobilului (1965-1980) și Național Comunismul Ceaușist (1980-1989). Sâmbătă, 1 octombrie, 2022, între orele 10.00-16.00, la Aeroportul Băneasa, Retromobil Club România ne oferă o călătorie în timp. O poveste despre Putere, ipocrizie, mașini, oameni și călătorii spusă în trei acte: Privilegiații, Statul și Cetățenii Republicii. Unele exemplare vor fi expuse în premieră absolută. Mai jos, interviu cu Șerban Cornaciu, secretar al Retromobil Club Filiala București.

ceausescu, limuzina
1976,. In plin război rece, Leonid Ilici Brejnev a trecut pe sub Arcul de Triumf din Bucuresti intr-un Mercedes 300-600, masina dusmanilor capitalisti. Foto credit IICMER.
Peugeot 404. Masina a aparținut lui Chivu Stoica, prim-ministru al RSR  (1955-1961), găsit „sinucis” pe Bulevardul Primăverii, impuscat cu o armă de vânătoare. Foto credit Retromobil Club România.

Automobilul, martor al vieții românilor în socialism și declarație de putere pentru privilegiați

Mașinile de lux -paradoxal, americane-, cu care se plimbau tovarășii aparatciki ai puterii populare în anii ’50, limuzinele lui Nicolae Ceaușescu -de la Mercedesuri la patru exemplare de ARO personalizate-, Dacia 1300 în varianta sa sportivă, de curse, “ca pe vremuri”, automobilele privilegiaților achiziționate la comandă din Occident, dar și autospeciale ale Miliției, Pompierilor, Armatei și Securității vor străluci, de parcă ar fi noi, la expoziția “Socialistele Orașului”. Ne vom apropia de viața din România comunistă din unghiul frontal al parbrizului acestor mașini rare, istorice, care au înmagazinat în ele istoria recentă a României. Despre prima călătorie a Socialistelor la București citește aici:“Socialistele orașului” ies la agățat în București. Mașinile care-au purtat comunismul pe roate opresc la Casa Poporului, la MNAC, în week-end

Dacia 1300 Alpine. Foto credit Retromobil Club România.
ARO 10. Foto credit Horațiu Goanță.
ARO 304. Foto credit Retromobil Club România.
serban, cornaciu, retromobil
Șerban Cornaciu, secretar al Retromobil Club Filiala București. Foto credit Șerban Cornaciu.

“Vă invităm într-o călătorie imaginară. Automobilul va fi aparatul de filmat, care ne va purta înapoi în timp”

Șerban Cornaciu, secretar Retromobil Club, Filiala București: “Vă propunem un exercițiu de imaginație.Vom călători în timp cu automobilul și-l vom folosi ca pe un aparat de filmat, unul care înregistrează tot ceea ce se întâmplă în jurul său, în societate, în ceea ce privește viețile oamenilor, a celor care îl folosesc, îl ating sau îl repară. Cumva, prezentăm exponatele împreună cu ceea ce VEDE acest Automobil, care călătorește prin București din anii ’50 și până în 1989. Ediția a doua a expoziției “Socialistele Orașului” își propune să ilustreze istoria glorioasă a fenomenului automobilistic din România din perspectiva oamenilor, de aceea focusul evenimentului se reflectă în selecția pe care am realizat-o. Avem o direcție tematică, ce vorbește despre automobil ca status-simbol al Puterii sau ca manifestare a unui hobby”.

Opel Rekord. Foto credit Retromobil Club România.
Dacia 1310, Miliție. Foto credit Retromobil Club România.

Limuzinele Mercedes folosite de Ceaușescu în anii ’60 reprezintă adevărate declarații politice, statement pentru deschiderea spre Vest”

Șerban Cornaciu, secretar Retromobil Club, Filiala București: “Veți admira exponate care au fost folosite în misiuni oficiale de către înalții demnitari ai Statului. Vorbim despre două limuzine prezidențiale, una este un model similar cu cel folosit de Nicolae Ceaușescu în anii ’60, acel Mercedes 300, și un exemplar din cele doar patru limuzine ARO fabricate vreodată la Uzina Câmpulung Muscel. Sunt limuzine care evocă două perioade distincte din perioada lui Nicolae Ceaușescu. În fotografiile din acea epocă, în coloanele oficiale ale Președintelui, apar acele limuzine, care reprezintă veritabile declarații politice. Sunt momente statement pe care Președintele le face, în ceea ce privește orientarea lui în politica externă sau în cea economică. Limuzinele germane apar în anul 1965, tocmai pentru că în acea perioadă, România a fost printre primele țări din Blocul de Est care a recunoscut RFG și chiar a încheiat un tratat economic cu aceasta. Atunci, Statul român a cumpărat 30 de exemplare de Mercedes Benz din RFG”.

ceausescu, mercedes, cutremur
Ceausescu cu Mercedesul 300 la cutremurul din 5 martie, anul 1977. Foto credit Andrei Palade, „Imagini interzise”.
Credits Imago Images, Nicolae Ceausescu si Erich Honecker in ARO 304, la Bucuresti, anul 1980.
Leonid Ilici Brejnev a fot plimbat prin București într-un Mercedes Pulmann și nu într-un ZIL sovietic

Șerban Cornaciu, secretar Retromobil Club, Filiala București: “Achiziționarea limuzinelor și utilizarea lor în misiunile demnitarilor din aparatul de stat- inclusiv cele două Mercedesuri ale lui Nicolae Ceaușescu, mașini cu șase uși, decapotabile în partea din spate, cu care va primi numeroși șefi de stat-, reprezintă acea deschidere a României față de țările din Europa de Vest. România așa dorea să se prezinte în anul 1965, cu Mercedesuri de import. Leonid Ilici Brejnev, președintele Prezidiului Sovietului Suprem, este primit în anul 1976 și plimbat pe bulevardele Bucureștiului într-un Mercedes Pulman (2IInn); deci, nu a fost lăsat să vină cu ZIL-ul său sovietic, Zavod Imeni Lihaciova”.

Volga Gaz M24, Foto credit Retromobil Club România.
Packard 1948. Foto credit Horațiu Goanță. Retromobil Club România.
După raționalizarea benzinei, Ceaușescu uită de Mercedes și se prezintă în limuzina ARO

Șerban Cornaciu: ”Care este pasul făcut de la luxul limuzinei germane la luxul limuzinei românești ARO, fabricate la Câmpulung? În anul 1979 este emis acel decret de raționalizare a benzinei, iar lucrul acesta s-a reflectat în tot ce însemna componenta Parcului auto a întreprinderilor de stat și a instituțiilor. Decretul vine într-un context în care, global, se prefigura o criză a petrolului. Au fost interzise toate mașinile care consumau mai mult de 11 litri. Ceaușescu dă un exemplu și astfel, în anul 1979, apare limuzina ARO 304/306, care reprezintă o introducere a modelelor de limuzine de inspirațtie capitalistă la Fabrica din Câmpulung. Sunt produse patru exemplare, care definesc perioada de naționalism ceaușist, o afirmare a României ca stat neostalinist, total izolat de Europa de Vest. Aceste două perioade diferite le ilustrăm cu două exponate puse față în față, tocmai pentru că ele vin cu dovezi de substanță și profunzime extraordinare ale istoriei recente”.

Mercedes 280, anul 1970. Foto credit Retromobil Club România.
ARO 304, 1979, Credit foto Retromobil Club România.
Din modelul de limuzină ARO 304 s-au fabricat numai patru exemplare extraordinare; unul vine la Socialistele Orașului

Șerban Cornaciu: “ARO 304 este o realizare de excepție. Gândiți-vă că România era pregătită să producă automobile pentru cetățeanul de rând, nicidecum pentru instituția prezidențială. A fost un proiect ambițios pentru un grup de ingineri de la Institutul de Proiectare și Dezvoltare pentru automobile, care a găsit soluții inovative ca să dezvolte ARO 304, o limuzină de paradă, nu de transport, cu trapă, cu mânere, cu scaune din piele, cu bar pentru răcoritoare, cu instalație de încălzire și cu acces facil în ea, pentru că este foarte înaltă. A fost o transformare fabuloasă a modelului ARO 244, un fel de customizare. S-au produs numai patru exemplare impresionante și este o mașină pe care, dacă o vezi pe stradă, o asociezi imediat cu toate fotografiile epocii Ceaușescu, Două dintre limuzine au fost făcute cadou unor președinți de care Nicolae Ceaușescu era atașat, de Todor Jivkov și Erich Honecker. Cel dăruit lui Jivkov se află acum într-o colecție privată din Sofia. La expoziția noastră de sâmbătă va veni un exemplar din cele patru existente, pentru prima dată într-o expoziție din București”.

ARO 304, 1979, Credit IICMER.
Fiat 1800B, cea mai scumpă masină vândută cetățenilor in socialism, 89.000 de lei, 1967. Foto credit Retromobil Club România.
Autobuz TV 51 f, Foto credit Retromobil Club România.
După ce au luat puterea, tovarășii s-au plimbat cu mașinile Regelui Mihai: Packard, Buick, Rolls-Royce, Cadillac, Chevrolet

Șerban Cornaciu: “Ne îndreptăm atenția și spre demnitarii care au circulat cu mașinile Regelui Mihai, în anii ’50. Comunismul venise cu șenilele tancurilor sovietice și nu prea mergea ca pe roate, România  s-a schimbat peste noapte dintr-o monarhie într-o republică populară, iar instituțiile Statului nu prea aveau mașini cu care să funcționeze. Încă din decembrie 1947 sunt date câteva Decrete ale Consiliului de Miniștri, prin care o parte din parcul de automobile al Regelui Mihai este naționalizată, mașinile fiind confiscate. Toate se duc către Gheorghiu-Dej, Ana Pauker, Groza, etc. Nu a fost suficient lucrul acesta. În anul 1948 sunt importate câteva sute de exemplare de automobile capitaliste, americane, Buickuri, care au masca aceea în față, cu “rânjetul dolarului” cum se spunea la Moscova. Buick-urile aveau masca lor tipică, ca un fel de zâmbet, căruia comuniștii îi spuneau batjocoritor “rânjetul dolarului”. Cu tot rânjetul, limuzinele imperialiștilor au fost folosite până în anii ’60. Toți demnitarii comuniști s-au plimbat cu limuzine americane. Noi vom avea în expoziție un exemplar, pe care nu ai cum să-l ignori; are o silueta fluidă, inconfundabilă, care nu prea aducea bucurie la vedere în acele vremuri”.

Packard, masini cumpărate din SUA de Burghezia Rosie in față la sediul Mării Adunări Naționale, anul 1950. Foto credits Volga Neagră blogspot.
Packard 1948, Foto credit Horațiu Goanță.
Încă din decembrie 1947 sunt date câteva Decrete ale Consiliului de Miniștri, prin care o parte din parcul de automobile al Regelui Mihai este naționalizată, mașinile fiind confiscate. Foto credit Volga Neagră blogspot.
Erich Honecker mergea la vânătoare cu ARO 241, fabricat în RSR; modelul va fi expus în premieră la București

Șerban Cornaciu: “Trecem la automobilele de uz privat ale demnitarilor, la hobby-urile lor, care presupuneau automobile customizate, făcute pe comandă. Vorbim de două mașini ARO 241, care au fost cumpărate de Erich Honecker, prin Armata RDG. Mașinile au ajuns în Berlinul de Est pentru a fi utilizate la partidele de vânătoare ale liderului est german. Cum zidul Berlinului nu exista pentru Honecker, mașinile au fost trimise în Berlinul de Vest pentru a fi transformate pentru vânătoare. Au suport de armă, suport pentru strângerea prăzii, au grătare montate în spate, pe care se puneau porcii și căprioarele omorâte. Au până și acele reflectoare pentru căprioara speriată. Mașina a rămas în Berlinul de Vest până când a fost achiziționată de un colecționar român inimos. O vom vedea sâmbătă, în premieră”.

ARO 241, Erich Honecker und Gunter Mittang.
ARO 241, 1980. „Mașina a rămas în Berlinul de Vest până când a fost achiziționată de un colecționar român, inimos. O vom vedea sâmbătă, în premieră”. Foto credit Retromobil Club România.
Aro_241 Erich Honecker with his comrades in front of the lodge in 1981.
Mașina lui Chivu Stoica, expusă în premieră; Stoica a avut parte de o „sinucidere” misterioasă, a fost găsit împușcat în cap pe Bulevardul Primăverii

Șerban Cornaciu: “Avem și Renault-ul lui Zoe Ceaușescu, despre care am mai vorbit, și o mașină surprinzătoare care a aparținut lui Chivu Stoica. Stoica a avut privilegiul să își achizioneze un model extraordinar de frumos de Peugeot 404, pe care noi îl vom expune, și care a fost rulat doar 27.000 de km. Chivu Stoica a făcut parte din acel triumvirat, care urma să conducă România, împreună cu Ceaușescu și Gheorghe Maurer. Maurer, din câte știu, a avut un accident de circulație, care l-a tras pe dreapta în anul 1972, iar Chivu Stoica a avut parte de o sinucidere misterioasă pe Bulevardul Primăverii. A fost găsit împușcat în cap cu o armă de vânătoare, în anul 1975. Mașina este o premieră. O să admirați și autobuzul Roman Diesel, care i-a transportat pe bunicii noștri în oraș, acea RATA care apropia satul de oraș și făcea posibil ca piețele să fie pline, pentru că oamenii cu papornițe mai aduceau căte un pătrunjel cu RATA. Ne bucurăm să îl avem din nou în expoziție. Îi invităm pe toți cei care vor să admire de foarte de aproape Socialistele Orașului să vină să le vadă la Aeroportul Băneasa. Vor avea o imagine completă a ceea ce a însemnat istoria automobilului în perioada comunistă”.

Autobuz Roman Diesel. Foto credit Retromobil Club România.
Skoda s100, Foto credit Retromobil Club România.

Retromobil Club România este cea mai importantă asociație de profil din România, fapt ce se datorează pasionaților săi membri, care fac eforturi considerabile să restaureze și să întrețină vehicule istorice, ce se înscriu în patrimoniul tehnic și cultural național și mondial.

 

Cookies