ARHIVA B365

Sistem inteligent de monitorizare pentru stoparea furturilor de combustibil la RATB

Într-un interviu acordat B365.ro, fostul director general al RATB, Vincenţiu Daniel Antonescu, demis din funcţia de director general interimar în urma unei decizii luate recent de Consiliul de Administraţie, a declarat că Regia a achiziţionat recent un sistem de monitorizare, care previne furturile şi pierderile de combustibil. „Am achiziţionat un sistem foarte inteligent, care chiar de la începutul lunii august a fost implementat în trei autobaze. Acest sistem ne oferă în mod real situaţia oricărui autobuz din acea autobază, exact, pe coordonate GPS, cu ce viteză merge acel autovehicul, locul unde se află, dacă staţionează de mai mult timp, dacă în perioada staţionării a avut loc o scurgere de combustibil nejustificată, urmând ca la întoarcerea în autobază autovehiculul să fie verificat pentru a se stabili cauzele scăderii bruşte de combustibil din rezervor. Sistemul e funcţional pe aproape trei autobaze şi face parte din contractul pe care l-am avut cu furnizorul de combustibil”, a spus Antonescu.

Fostul şef al RATB spune că acest sistem este mult mai eficient faţă de metodele utilizate anterior. „Au fost mai multe metode de prevenire a furturilor, inele şi site montate pe rezervoarele autobuzelor şi apoi s-a venit şi cu acest sistem de monitorizare care ne pune la dispoziţie grafice şi analize, care ne oferă pârghiile necesare să putem trage concluziile care se cuvin, iar împreună cu tehnicienii să vedem ce măsuri trebuie întreprinse mai departe tocmai pentru a nu mai avea probleme în trafic sau în timpul staţionării”, a spus fostul şef al RATB.

Până în prezent, spune Antonescu, s-au depistat patru – cinci autobuze cu probleme, care au fost retrase din trafic pentru a fi verificate şi a se stabili dacă au un defect tehnic, urmând ca după ce se va face analiza, să se decidă ce măsuri se vor lua.

Întrebat dacă au fost prinşi angajaţi RATB furând combustibil, Antonescu a declarat: „Au fost şi situaţii în care au fost prinşi colegi de-ai noştri pe la capete de linii, iar aceştia au fost sancţionaţi. În funcţie de situaţie, dacă s-a dovedit furtul, s-a mers până la desfacerea contractului de muncă. Au fost colegi care au fost prinşi cu bidonul de motorină şi alţii care nu au fost prinşi, iar în asemenea situaţii nu ai cum să demonstrezi”. Fostul şef al RATB nu a precizat însă şi câţi angajaţi ai Regiei au fost prinşi furând combustibil.

Antonescu a mai precizat că, de când a preluat mandatul, Regia a înregistrat un profit de 46,9 milioane lei, în contextul în care RATB nu a mai înregistrat profit în ultimii ani. Evoluţia, spune el, se datorează măsurilor aplicate în timpul mandatului său. „Profitul a fost obţinut prin acoperirea anumitor pierderi din anii precedenţi. S-a ajuns la acest rezultat printr-o atenţie mai strictă pe tot ce înseamnă achiziţii, printr-o perioadă în care nu s-au făcut majorări salariale şi nici promovări. S-a încercat pe toate căile posibile, s-au găsit alte variante de furnizori, mult mai economice pentru Regie. Şi, foarte important, am declanşat un control foarte strict al consumului de motorină”, a explicat fostul şef al RATB.

Antonescu a recunoscut că Regia încă se confruntă cu pierderi de combustibil, dar spune că acestea s-au redus din 2014 şi până acum. „Aveam şi încă mai avem anumite pierderi sau consumuri nejustificate, care s-au redus foarte mult în perioada 2014 – 2015, atât prin controalele noastre interne, cât şi prin parteneriatul cu Jandarmeria Română, dar şi prin şedinţe cu şefii de autobaze şi cu şefii de staţii, prin care am transmis oamenilor să aibă grijă la modul în care conduc autovehiculul şi să se ocupe de întreţinerea lui, iar fiecare să fie un bun gestionar pe mijlocul lui de transport. Au fost probleme venite din trecut şi am încercat să le stopăm spunându-le oamenilor că trebuie să-şi vadă de treabă, că au un loc de muncă sigur şi că maşina şi combustibilul sunt din bani publici”, a declarat fostul director general al RATB.

Cum monitoriza RATB consumul de combustibil

În septembrie 2012, RATB a introdus un sistem de alimentare cu combustibil a autobuzelor, capabil să monitorizeze şi să gestioneze traseul carburantului, de la furnizor până la consumul efectiv al acestuia.

Sistemul de management al combustibilului, introdus în toate cele opt autobaze RATB, este format dintr-o componentă tehnologică, ce constă în pompe de alimentare, rezervoare şi instalaţii aferente, precum şi una informatică, prin care se asigură monitorizarea şi alimentarea cu carburanţi, după cum a anunţat anterior Regia, într-un comunicat de presă remis B365.ro.

Reprezentanţii Regiei au precizat că întregul sistem, cuprinzând pompele de alimentare şi programul informatic pentru monitorizare, a fost implementat gratuit de Rompetrol, compania care a câştigat licitaţia publică pentru furnizarea carburanţilor necesari mijloacelor de transport din parcul auto al RATB.

Fiecare autobază are pompe de alimentare şi sistem de monitorizare a carburanţilor. Prin intermediul acestui program, autobazele au fost dotate, pe lângă echipamentele de alimentare, şi cu sistem de supraveghere video şi alarmare anti-incendiu.

La fiecare alimentare, conducătorii auto sunt identificaţi pe baza cardului propriu de acces în sistem şi a camerelor video, iar autobuzele, pe baza unui dispozitiv special montat pe rezervor.

Alimentarea efectivă este posibilă numai dacă sistemul îl recunoaşte pe conducătorul auto înregistrat, precum şi vehiculul alocat acestuia. Prin intermediul acestui sistem de monitorizare, atunci când se face alimentarea, fiecare şofer RATB trebuie să îşi confirme identitatea, cu ajutorul cardului, şi apoi se identifică autoturismul, prin intermediul unui dispozitiv, cu formă inelară. Acest instrument, dotat cu cip, transmite sistemului de monitorizare informaţii despre maşină, în vederea aprobării alimentării cu carburanţi.

Oficialii RATB au precizat că acest sistem de monitorizare a carburanţilor nu le mai permite şoferilor să fure motorină cu canistra pentru că aceasta nu are dispozitivul cu cip, care să aprobe alimentarea cu combustibili fosili. 

De asemenea, sistemul de monitorizare asigură controlul şi confirmarea cantităţii de carburant existente în rezervoarele staţiilor de alimentare, cât şi a cantităţii de carburant distribuit pentru fiecare vehicul, facilitând astfel urmărirea, în timp real, a stocurilor de carburant, a consumurilor, precum şi a calităţii combustibilului, de la temperatură şi până la densitate.

Chiar şi după implementarea acestui sistem, mai mulţi angajaţi ai RATB, de la şoferi la şefi de autobaze, au fost prinşi cu bidoane de motorină, combustibilul fiind furat direct din rezervoarele autobuzelor. Cel mai recent caz de acest gen s-a înregistrat la finele lunii iunie, când polițiștii au efecutat peste 30 de percheziții în București, Ilfov și Ialomița, într-un dosar ce viza o reţea de furt de motorină din depozitele RATB. Printre suspecţi se numărau şoferi, mecanici, dar şi directorul de achiziţii de la RATB. Perchezițiile s-au desfășurat şi la autobaza Titan din Capitală. Vezi aici: Cum furau șoferii RATB combustibil la Autobaza Titan VIDEO

Totul s-a întâmplat la circa şase luni după ce 20 de persoane au fost reţinute într-un dosar de furt de combustibil la RATB. Prejudiciul în acest caz depăşea 12.000 de lei, în contextul în care s-ar fi furat circa 3.000 de litri de combustibil.

Vezi şi: Șoferi RATB, prinşi cu motorina în sac FOTOGALERIE 


Recomandarile noastre


Parteneri

Știri – Gândul

Știri – CanCan.ro

Back to top button