Sindicaliști RATB: Situația Regiei e dezastruoasă. Șoferii cumpară piese din banii lor

de:
19 feb. 2015
0 Afișari
Sindicaliști RATB: Situația Regiei e dezastruoasă. Șoferii cumpară piese din banii lor

Sindicaliștii RATB au susținut joi o conferință de presă, însă nu la sediul RATB motivând prin faptul că accesul jurnaliștilor nu ar fi fost permis acolo. Liderii Sindicatului Transportatorilor din București au vorbit despre situația dezastruoasă în care a ajuns Regia Autonomă de Transport București din cauza unui management susținut politic fără vreo competență reală în gestionarea transportului public.

Mircea Ionescu, președintele STB, a atras atenția asupra consecințelor pe care le poate avea subfinanțarea RATB atât asupra salariaților, cât și asupra publicului călător în ceea ce privește siguranța persoanelor.

La rândul său, președintele executiv STB, Vasile Petrariu, a prezentat principalele probleme la nivelul Regiei și le-a cerut membrilor Consiliului de Administrație RATB să „înceteze experimentele la RATB” denunțând și faptul că până în prezent nu a existat nicio strategie de relansare a serviciului public de transport în comun.

Management defectuos

„În ultimii patru ani de zile noi am avut 5 directori generali, iar din iunie 2014 actualul director este încă interimar. Ieri în cadrul CGMB au reușit, la solicitarea noastră, să pună în legalitate Consiliul de Administrație, adică a fost revocat, renumit și completat cu doi alți doi membri, această instabilitate managerială este întreținută ca urmare a jocurilor politice din cadrul CGMB.

Solicităm autorităților să înceteze cu experimentele manageriale la RATB, să numească oameni competenți care să cunoască specificul activității de transport public local și să relanseze activitatea RATB, dacă nu cumva se dorește falimentarea Regiei”, a declarat Vasile Petrariu în cadrul conferinței de presă.

Reamintim că miercuri CGMB a decis schimbarea a doi membri din Consiliul de Administrație al RATB, este vorba despre Anca Alexandrescu și Claudiu Ștefan Leonida Adam. La RATB au rămas în Consiliul de Administrație Radu Dumitru, Popescu Marin, Macovei Dorel, Pârvuţ Ovidiu şi au fost numiţi ca noi membri Tudor Tănăsescu şi Radu Orzaţă. Mai multe detalii AICI.

Sindicalist: 400 de autobuze sunt DEFECTE

Vasile Petrariu a declarat că în continuare există problema subfinanțării RATB. „În ultimii patru ani, în speță primarul general nu a respectat absolut deloc legea pentru că bugetul RATB nu a fost aprobat decât o singură dată în 2013. Subvenția este în fiecare an cu 100 de milioane de lei mai puțin față de necesarul ca această regie să funcționeze. Acest lucru afectează programul de achiziții care se realizează numai în proporție de 52-68%, lucru resimțit în activitatea Regiei.

Subfinanțarea mai are ca efecte și menținerea prestației la standarde inferioare de calitate, pentru că în mod sistematic parcul de vehicule a fost redus. Noi avem zilnic în jur de 80-100 vehicule pe care nu le putem scoate pe traseu din motive tehnice. Astăzi spre exemplu avem vehicule restrase din traseu: 119 autobuze, 13 troleibuze și 15 tramvaie cu defecte tehnice.

Avem 1000 de autobuze Mercedes relativ noi, dar nu putem scoate la program decât 600, restul stând în autobaze cu defecte de toate categoriile (acumulatori, geamuri, ulei de motor, discuri de frână, anvelope uzate etc.). La tramvaie ,spre exemplu, nu putem scoate mai mult de 276, iar troleibuze – 182″, a mai adăugat Vasile Petrariu.

Un alt element de siguranță este legat de infrastructură, conform directorului execitiv STB, Vasile Petrariu. Astfel, există magistrale de tramvai care sunt la limită din punct de vedere al siguranței circulației, existâng aproape 900 rupturi în linie, rupturi cu cădere de aprox. 10 cm – acest aspect se răsfrânge și asupra publicului călător.

Uzura parcului RATB

„Uzura parcului la tramvaie este de peste 83%, avem tramvaie cu o vechime de peste 40 de ani. Uzina de reparații nu este folosită”, a spus Petrariu. Mai mult, potrivit sindicalistului, la troleibuze situația este și mai gravă, uzura parcului de troleibuze fiind de peste 93%. Autobuzele sunt relativ noi, însă durata de viață a ajuns la 6 ani.

„Aceste probleme se răsfrâng asupra publicului călător și asupra noastră, a celor care le exploatăm, pentru că avem mari probleme din acest punct de vedere. Stăm pe un butoi de pulbere, vom ajunge în situația să nu mai ieșim la traseu nu pentru că se încalcă drepturile, ci pentru că nu mai avem cu ce să ieșim în traseu”, a afirmat Vasile Petrariu.

Nerespectarea drepturilor din contractul colectiv de muncă

O problemă sensibilă pentru salariații RATB ține și de respectarea contractului colectiv de muncă. Potrivit sindicaliștilor RATB, aici există probleme în ceea ce privește condițiile și siguranța muncii.

„Din punct de vedere al sănătății și securității în muncă, nu se acordă antidotul și echipamentele de protecție necesare. Vara șoferii au suportat canicula, nu li s-a dat apă așa cum prevede legea, au adus apa abia acum iarna și nici acum n-au reușit să o distribuie”, a declarat Vasile Petrariu.

Sindicaliștii RATB susțin că nu sunt respectate normele și recomandările de igienă sau repaus: nu sunt asigurate condițiile de mediu specifice locului de muncă; nu sunt amenajate anexe sociale necesare la locurile de muncă (băi, vestiare, săli de repaus sau bufete). Controlorii de la capetele de linie sunt nevoiți să stea în frig, șoferii nu au posibilitatea să se odihnească 3-4 minute după un traseu de de o oră – o oră și jumătate.

Legat de echipamentul de protecție, în prezent șoferii troleibuzelor duc lipsă de mănuși electroizolante și sunt în pericol de electrocutare. 

O altă problemă sesizată de Sindicatul Transportatorilor din București se referă la orele lucrate suplimentar care nu sunt plătite, salariile fiind înghețate din 2010.

„Acestă stare de spirit tensionată poate, în cel mai scurt timp, ajunge la un conflict de muncă. Toate aceste probleme noi le-am sesizat autorităților cmpetente”, susține Vasile Petrariu.

Piese de schimb cumpărate de șoferi

Președintele STB, Mircea Ionescu, a declarat că 40% dintre elementele de siguranță în circulație sunt achiziționate de către conducătorii auto, informație confirmată de șoferii prezenți în sală.

„Șoferii cumpără piese începând de la becuri, capete de bară, până la discuri de frână”, a spus Ionescu. Mai mult, sindicalistul a atras atenția asupra consecințelor uzurii parcului RATB. „Numai în această săptămână am avut două începuturi de incendii la tramvaie, stresul este imens, responsabilitatea este foarte mare, sunt îndeplinite toate condițiile ca în orice clipă la RATB să se întâmple un dezastru și nu mai suntem dispuși să tolerăm astfel de lucruri”, a declarat Mircea Ionescu.

CITEȘTE ȘI: Unii șoferi RATB acuză: „Autobuzele RATB trec prin revizii superficiale”. Reacția RATB 

Reamintim că sindicaliștii RATB au mai acuzat de-a lungul timpului probleme la parcul RATB, precizând că vehiculele Regiei sunt un pericol public. Mai mult, RAR a amendat RATB în urma unor verificări. Sindicaliștii au spus că amenda a fost dată din cauza sistemelor de frânare legate cu sârma. În replică, Regia a declarat atunci, pentru B365.ro: ” Referitor la controlul efectuat de reprezentanții RAR la RATB, s-au concluzionat următoarele:

– Toate punctele de lucru verificate au Autorizatii tehnice eliberate de RAR si in termen de valabilitate, acestea avand dotari si personal calificat pentru desfasurarea activitatilor pentru care au fost autorizati.

– Au fost evidentiate unele cazuri in care nu s-au inregistrat rezultatele inspectiilor finale care sa demonstreze conformitatea activitatilor executate cu conditiile tehnice si de calitate pentru reparatiile accidentale.

– S-a constat existenta in depozite a unor piese care nu sunt omologate sau certificate conform reglementarilor in vigoare din Romania.

Pentru aceste aspecte constatate, RATB a fost amendata si a platit suma de 3.000 lei.” Detalii aici.

Cookies