Sfinții Constantin și Elena 2014 – cine au fost sf. Constantin și Elena

de:
20 mai 2014
0 Afișari
Sfinții Constantin și Elena 2014 - cine au fost sf. Constantin și Elena

Sfinții Constantin și Elena 2014 – Sarbatoarea Sfintilor Constantin si Elena este strans legata de taina si puterea Sfintei Cruci – semnul central al religiei crestine. Sfantului Constantin i s-a aratat pe cerul amiezii semnul Crucii spre biruinta (In hoc signo vinces – „Intru acest semn vei invinge”), in pragul infruntarii cu paganul Maxentiu, iar Sfinta Elena, mama sa, a descoperit la Ierusalim Crucea pe care Mantuitorul a fost rastignit. Sfanta Imparateasa Elena a trecut la Domnul la anul 327, putin dupa intoarcerea de la Ierusalim, iar Sfantul Imparat Constantin in 337, dupa 31 de ani de domnie, informează crestinortodox.ro.

Sfinții Constantin și Elena 2014  – De-a lungul timpului, multi cercetatori au studiat relatia dintre Biserica si stat in prima jumatate a secolului al IV-lea, in special rolul imparatului Constantin in legiferarea si raspandirea crestinismului. Biserica Ortodoxa il cinsteste ca Sfant imparat intocmai ca Apostolii pentru intreaga sa lucrare misionara comparativa cu cea a ucenicilor Mantuitorului, iar mediile neortodoxe si putini cercetatori profani au vazut in el doar un insemnat om politic, condus de interese personale si de stat, care a servit Biserica doar pentru a o folosi mai apoi. Insa, majoritatea istoricilor, dintre cei mai obiectivi, au apreciat si sustinut cu tarie ca imparatul Constantin cel Mare a fost intr-adevar un om de convingere religioasa, un slujitor al lui Dumnezeu, al Mantuitorului nostru Iisus Hristos.

Sfinții Constantin și Elena 2014  – In iconografia ortodoxa, Sfintii Imparati Constantin si Elena au intre ei asezata Sfanta Cruce, pentru ca Sfantul Constantin a descoperit Crucea pe cer, iar Sfanta Elena in pamant. Icoana lor transmite astfel un sens duhovnicesc, intelegand ca Sfanta Cruce, semnul iubirii jertfelnice a Fiului lui Dumnezeu intrupat, uneste tainic cerul si pamantul, lumea nevazuta si cea vazuta, cele inteligibile si cele sensibile, in iubirea infinita si eterna a Preasfintei Treimi. In lumina acestui tip de intelepciune divina, Sfintii Imparati Constantin si Elena au inteles ca, dupa modelul si cu puterea lui Hristos, iubirea jertfelnica pentru binele celor multi este flacara si puterea misiunii crestine in lume. Din pozitia politica inalta pe care o ocupa, acestia sunt slujitori misionari ai lui Hristos spre binele Bisericii Sale, eliberandu-i pe crestini de persecutii, aparand dreapta credinta si unitatea Bisericii, construind locasuri de cult crestine in diferite parti ale Imperiului: trei biserici in Roma, una in Trier (Germania), mai multe biserici in Constantinopol, una in Nicomidia, doua in Ierusalim (a Invierii si a Inaltarii), una in Bethleem (a Nasterii Domnului), precum si una octogonala in Antiohia.

Sfinții Constantin și Elena 2014  –Sf. Elena a gasit lemnul Sf. Cruci pe care a fost Rastignit Domnul (de aceea a fost supranumita si Elena Crucii) si a initiat constructia catorva biserici in locurile de importanta maxima: Mormantul de la Ierusalim, Bethleem, Muntele Maslinilor (locul unde Hristos ne-a invatat „Tatal nostru”) etc. Dar ea a fost si sfetnicul crestin al fiului ei, Imparatul Constantin, supranumit cel Mare.

La randul sau, acesta a pus bazele unei relatii de dialog intre Biserica si autoritatile lumesti, la vremea aceea imperiale. Astfel, adoptand o pozitie de toleranta religioasa, contrara mentalitatilor vremii, a dat celebrul Edict de la Milan (313) prin care crestinismul era scos din randul religiilor ilegale. Apoi s-a preocupat indeaproape de lucrarile Sinodului I Ecumenic, care a stabilit calitatea divino-umana a Mantuitorului. Dincolo de evlavia sa, Imparatul avea si un motiv administrativ: nevoia de pace sociala si armonie, intrucat polemicile dintre taberele adverse ajunsesera la cote problematice.

Sfinții Constantin și Elena 2014  –Prin toate acestea si multe altele, cei doi Sfinti Imparati au pus, practic, bazele dezvoltarii ulterioare a civilizatiei crestine. Dar si atunci, ca si acum, s-au gasit destule voci care sa critice activitatea si importanta acordata. Motivul este unul simplu: crestinismul, prin valorile propovaduite, deseori deranjeaza. Insa multe dintre acuze (daca nu cumva toate) au consistenta unei gauri de covrig, deoarece nu poti acuza binele ca doreste raul.

Cookies