Angajatii cu contract de munca pot lucra si de acasa

de:
14 feb. 2012
0 afișări
Angajatii cu contract de munca pot lucra si de acasa

Astazi va prezentam cazul unui cititor, care ne-a scris despre problemele cu care se confrunta la locul de munca si care ne-a rugat sa ii pastram anonimatul. „Lucrez intr-o companie care implementeaza proiecte cu finantare din fondurile structurale, mai exact din Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane, de 1 an si 4 luni. Sunt in acest moment implicata in 3 proiecte, cu cate un contract de munca pe fiecare proiect, fiecare cu cate 2 ore/ zi. In total cumulez 6 ore de munca pe zi.  Mi s-a impus de la inceput un program de 8 ore, in ciuda faptului ca numarul orelor platite este mai mic, fara sa mi se plateasca orele suplimentare. Situatia in care ma aflu in prezent a fost generata de concedii medicale. In ultimele 12 luni am beneficiat de 10 zile de CM, problema directoarei fiind faptul ca in momentul in care intram in CM era obligata sa ma scoata din FP si sa-mi plateasca concediul pe cele doua contracte in care sunt fara plata. Pe 3 februarie 2012, juristul companiei m-a anuntat ca se doreste incetarea contractelor de munca cu mine pe motiv ca intarzii la birou, calitatea muncii mele nu se ridica la standardele impuse de companie si nerespectarea deciziilor superiorilor.

Am ajuns la o intelegere pentru ca nu imi doresc sa ajung sa ma judec cine stie cati ani si anume eu renunt la cele doua contracte ale proiectelor care nu functioneaza, raman cu un singur contract de munca cu 2 ore/ zi si lucrez de acasa.”

Raspunsul la cazul prezentat este oferit de specialistul in Dreptul Muncii, Diana Dina:

„Din pacate, necunoasterea legislatiei sau aplicarea acesteia la mica intelegere face sa se ajunga in astfel de cazuri.  Cazuri ca acesta sunt frecvente, datorate necunoasterii sau lipsei de interes a angajatilor atunci cand semneaza un contract de munca.

Punctual,  ar fi trebuit cunoscute urmatoarele prevederi:

1)      „In total cumulez 6 ore de munca pe zi. Mi s-a impus de la inceput un program de 8 ore, in ciuda faptului ca numarul orelor platite este mai mic, fara sa mi se plateasca orele suplimentare”

Art.105, alin.1, lit.c) prevede: Contractul individual de munca cu timp partial cuprinde, in afara elementelor prevazute la art.17, alin (3), urmatoarele:

„interdictia de a efectua ore suplimentare , cu exeptia cazurilor de forta majora sau pentru alte lucrari urgente destinate prevenirii producerii unor accidente ori inlaturarii consecintelor acestora.

1)      „ juristul companiei m-a anuntat ca se doreste incetarea contractelor de munca cu mine pe motiv ca intarzii la birou, calitatea muncii mele nu se ridica la standardele impuse de companie si nerespectarea deciziilor superiorilor”

–          Incetarea contractului de munca din motive imputabile salariatului  pe motiv de necorespundere profesionala poate fi dispusa numai dupa evaluarea prealabila a salariatului, conform procedurii de evaluare stabilite prin contractul colectiv de munca sau prin regulamentul intern.

–          Angajatorul are obligatia de a-i propune salariatului alte locuri de munca vacante in unitate, compatibile cu pregatirea profesionala sau, dupa caz, cu capacitatea de munca stabilita de medicul de medicina muncii

2)      „Raman cu un singur contract de munca cu 2 ore/ zi si lucrez de acasa”

Modificarea contractului de munca initial se face prin act aditional care, in cazul de fata, trebuie sa cuprinda, pe langa elementele prevazute la art.17 alin 3) urmatoarele:

–          Precizarea expresa ca salariatul lucreaza la domiciliu

–          Programul in cadrul caruia angajatorul este in drept sa controleze activitatea salariatului si modalitatea concreta de realizare a controlului

–          Obligatia angajatorului de a asigura transportul la si de la domiciliul salariatului, dupa caz, al materiilor prime si materialelor pe care le utilizeza in activitate, precum si al produselor finite pe care le realizeaza.

3)      „Am ajuns la o intelegere pentru ca nu imi doresc sa ajung sa ma judec cine stie cati ani si anume eu renunt la cele doua contracte ale proiectelor care nu functioneaza”.

Incetarea contractului de munca, ca urmare a acordului partilor, la data convenita de acestea  reprezinta o exprimare a vointei nealterate atat a angajatorului cat si a salariatului de a incheia raporturile de munca.

Ce e bine de stiut, pentru altii care se afla intr-o situatie similara:

1)       Inspectoratul  Teritorial de Munca  ar trebui sesizat pe perioada desfasurarii contractului de munca asupra oricaror aspecte ce tin de aplicarea reglementarilor legale, generale şi speciale, cu privire la incheierea, executarea, modificarea, suspendarea şi incetarea contractelor individuale de munca,  respectarea principiului egalitatii de tratament,  utilizarea de catre angajatori a muncii nedeclarate autoritatilor publice

2)      In cazul in care juristul companiei v-ar fi notificat intentia de incetare a raporturilor de munca pe motiv de necorespundere profesionala in scris, acesta ar fi trebuit ca inainte de aceasta sa efectueze o procedura de evaluare, asa cum este ( sau ar trebui) prevazuta in cuprinsul contractului colectiv de munca sau in regulamentul intern. Banuiala mea, deoarece nu am toate informatiile necesare in acest moment, este ca pur si simplu ati fost anuntata verbal, acest anunt fiind pur si simplu o metoda de intimidare.

3)      Intelegerea referitoare la incetarea raporturilor de munca pentru doua din cele trei contracte de munca in care sunteti parte nu va aduce decat eventual un beneficiu de imagine, deoarece din punct de vedere al legislatiei muncii  nu puteti beneficia in acest moment  de nici una din facilitatile sistemului de asigurari sociale si de sanatate (somaj si sanatate).

In  ceea ce priveste atitudinea discriminatorie a directorului de proiect, pe care o mentionati in sesizare, pentru a o putea dovedi, cred ca ar fi fost util sa  luati legatura cu un avocat specializat pe dreptul muncii.

„Din punctul meu de vedere, exceptand solicitarea referitoare la certificatul medical in care sa se precizeze faptul ca sunteti apta de munca (solicitare ce poate fi justificata extrem de usor prin nevoia de completare a dosarului personal), faptele sale nu pot fi calificate ca si discriminare”, spune specialistul Diana Dina.

Consultantul tau: Diana Dina

Din iunie 2011, Diana Dina este administrator al firmei de consultanta HR Workbee din Bucuresti. Anterior, timp de patru ani, a lucrat ca sef birou executari silite la departamentul “Recuperare creanţe si derularea procedurilor de insolvenţa” al Inspectoratului Teritorial de Munca Bucuresti, Ministerul Muncii, Familiei si Protecţiei Sociale. Este licentiata in stiinte juridice a Academiei de Poliţie “Alexandru Ioan Cuza” Bucuresti.

Citeste si

Cum sa obtii pensia pe care o meriti cu adevarat

Care sunt clauzele specifice dintr-un contract de munca

Ți-a platit angajatorul cursurile? Ce obligaţii si ce drepturi ai

Ce cuprind clauzele speciale din contractele de munca

Salariul minim pe economie pune presiune mai mare pe firme şi favorizeaza doar bugetul statului

Ce opţiuni ai cand intri in conflict cu angajatorul tau

Cum poate fi rezolvat un conflict colectiv de munca

Cookies