ARHIVA B365

Se montează noua „cârtiţă” care va săpa tunelul la Magistrala 4 de metrou. GALERIE FOTO

Utilajul care va săpa tunelul Magistralei 4, Tunnel Boring Machine (TBM), produs de francezii de la NFM Technologies, a ajuns pe şantier, la staţia Străuleşti, în urmă cu mai bine de o lună, iar acum se lucrează de zor la pregătirea „cârtiţei” uriaşe pentru începerea săpăturilor la tunelurile de metrou. În urma acestor lucrări, Magistrala 4 de metrou va fi extinsă cu două staţii, Laminorului şi Străuleşti şi se va construi şi un depou.

Imaginile cu montajul TBM-ului de la Magistrala 4 au fost postate de utilizatorul laur_visan pe forummetrouusor.com.

„TBM-ul a fost depozitat la Călăraşi, unde s-a executat deja un premontaj. Odată adus TBM-ul pe şantier va începe montajul acestuia, iar prin aprilie vor începe săpăturile”, a declarat anterior, pentru B365.ro, Aurel Radu, directorul general al Metrorex.

Potrivit lui Cătălin Homor, director Investiţii şi Achiziţii Publice în cadrul Metrorex, săpăturile la Magistrala 4 de metrou vor fi mai greu de efectuat decât cele la Magistrala 5. „Nu e aşa de simplu de efectuat tunelul, chiar dacă nu are o lungime foarte mare, din cauza etapelor ce trebuie parcurse. Pentru că este un singur scut, acesta pleacă de la staţia Străuleşti, ajunge la staţia Laminorului, se scoate, se aduce înapoi, pleacă pe firul 2, apoi se scoate şi se bagă pe capătul celălalt, iar se scoate, iar se bagă în subteran. Toate etapele astea de montat, introdus în subteran şi scos la suprafaţă, durează mult mai mult decât săparea efectivă a tunelului. La săpat este mai simplu pentru că TBM-ul se autodeplasează cu pistoanele, dar în staţie, având vreo 400 şi ceva de tone, e mult mai greu de manipulat”, a explicat Homor, pentru B365.ro.

Potrivit unui comunicat de presă remis de NFM Technologies, TBM-ul care va demara săpăturile la Magistrala 4 are un diametru de 6,6 metri şi va săpa 4 tuneluri de 500 de metri lungime fiecare.

Ministrul Transporturilor Ioan Rus a efectuat, în ianuarie, o vizită pe şantierele magistralelor 4 şi 5 de metrou, unde i s-au expus şi problemele cu care se confruntă în prezent Metrorex. Potrivit lui Homor, suma minimă ce trebuie asigurată de la bugetul de stat pentru menţinerea ritmului actual de construcţie la depoul Străuleşti este de 150 milioane lei.

„Domnul ministru ne-a anunţat că vrea să facem o vizită de lucru la cele două magistrale de metrou aflate în construcţie, M5 şi M4, pentru că până acum nu a fost la noi pe şantier. A luat legătura cu directorul de şantier, care a expus toate problemele şi dânsul şi-a manifestat deja dorinţa de a ne ajuta cu bani, pentru că la Magistrala 4 aveam probleme, fiindcă nu aveam alocaţi bani de la bugetul de stat pentru depou şi parcare, care nu beneficiază de finanţare din fonduri europene. Pentru acest an era o propunere de la buget în valoare de 3 milioane lei pentru depou şi parcare, dar anul acesta am avea nevoie de un buget de 150 milioane lei pentru depou şi parcare pe Magistrala 4, ca să putem continua lucrul fără probleme. Pentru cele două staţii nu avem probleme pentru că acestea sunt pe fonduri europene. Şi dacă ne dau 100 – 120 milioane lei, tot e bine. Domnul ministru a promis că va face rost de bani ca să nu stagneze lucrările la depoul Magistralei 4, pentru că acolo sunt probleme dacă stagnează lucrările, atât din cauza costurilor de conservare care ar apărea în cazul sistării lucrărilor, cât şi din cauza faptului că există riscul să apară infiltraţii în structura depoului, din cauza vremii”, a mai spus anterior, Aurel Radu, pentru B365.ro.

Pe Magistrala 4, Secţiunea Parc Bazilescu – Lac Străuleşti, de la momentul admiterii spre finanţare a celor două staţii – septembrie 2014 – a fost realizată structura de rezistenţă în proporţie de 80% creându-se astfel posibilitatea demarării execuţiei tunelelor în primăvara acestui an.

Conform constructorului care lucrează la extinderea Magistralei 4 de metrou, lucrările vor fi finalizate abia în 2016, cu o întârziere de un an, şi nu în 2015, termenul anunţat iniţial şi afişat şi pe panoul informativ de pe şantier. Termenul anunţat de Astaldi avansează astfel o nouă dată de finalizare, după ce auto­rităţile române spuneau că extinderea Magistralei 4 de metrou va fi gata în 30 luni de la data semnării contractului, respectiv pe 11 aprilie 2015, termen meţionat şi pe panoul de pe şantier.

Valoarea totală a proiectului de extindere a Magistralei 4 de metrou se ridică la suma de 1,115 miliarde lei, contractul de execuţie a lucrărilor fiind semnat încă din iulie 2012 cu o asociere de patru firme. Astaldi lucrează la acest proiect, ca lider de asociere, alături de firmele SC Somet SA, SC Tiab S.A. şi SC UTI Construction & Facility Management SA. 

Lucrările la Magistrala 4 au început pe 18 octombrie 2012 şi, potrivit Metrorex, durata asumată prin contract pentru execuţia şi finalizarea lucrărilor de extindere a Magistralei 4 de metrou cu două noi staţii, Parc Bazilescu şi Lac Străuleşti, este de 30 luni.

„Lucrările la Magistrala 4 au început la data de 18 octombrie 2012. Se vor executa lucrări la staţile de metrou Laminorului şi Străuleşti. Se vor executa lucrări de structură, arhitectură, instalaţii electrice, sanitare, ventilaţie şi curenţi slabi. Costul lucrărilor este de 1.115 mil. lei, finanţarea fiind asigurată din două componente, în cadrul POS-T 2007 – 2013 şi de la bugetul de stat”, a declarat anterior, într-un răspuns formulat la solicitarea B365.RO, directorul general al Metrorex, Aurel Radu

Magistrala 4 de metrou modifică Nordul Capitalei: Lac de agrement, artere noi și linii de tramvai 

Proiectul de construcție a liniei înglobează totalitatea lucrărilor necesare pentru extinderea reţelei de metrou, respectiv a Racordului 2 al Magistralei 4, cu două noi staţii, fiind prevăzute în acest sens lucrările de structură tunel (1,3 km), structura aferentă celor 2 staţii (Laminorului şi Lac Străuleşti), depou de metrou, terminal multimodal şi Park & Ride, precum şi principalele dotări cu instalaţiile şi echipamentele necesare pentru punerea în funcţiune cu călători a obiectivului. 

În zona staţiei Străuleşti, vor fi construite şi o autogară, un peron subteran pentru autobuze, amenajat chiar în staţia de metrou, plus o parcare pe trei niveluri, cu spaţii verzi pe acoperiş. Un lucru nemaiîntâlnit pentru o staţie de metrou din Bucureşti îl reprezintă parcările de pe laturile staţiei-depou, de tip park&ride.

Pe lângă proiectul propriu-zis de prelungire a linei de metrou, documentația de urbanism „pregătește terenul” pentru mai multe viitoare posibile investiții publice în transportul în comun, inclusiv introducerea unei linii de tramvai pe Bulevardul Laminorului. Mai multe detalii aici.

Potrivit reprezentanţilor Metrorex, prin construirea extensiei Magistralei 4 de metrou se va oferi o cale de transport de mare capacitate, sigură, confortabilă, fiabilă, accesibilă, rapidă şi directă între zona de Nord-Est şi primul nod de transport intermodal de tip Park&Ride Străuleşti.

Proiectul extinderii Magistralei 4 de metrou cu două staţii, exceptând depoul, este finanţat din fonduri structurale nerambursabile în cadrul Programului Operational Sectorial –”Transport”.


Recomandarile noastre


Parteneri

Știri – Gândul

Știri – CanCan.ro

Back to top button