Luna septembrie pare să fie una plină de tensiuni în România. După debutul crizei politice din Guvern, transportatorii rutieri au anunțat recent că urmează să organizeze în zilele următoare la Bucureşti un amplu protest pe tema situaţiei impozitării diurnei şoferilor. Aceștia acuză că situaţie încă nu a fost rezolvată de Guvern, cu toate că ministrul Finanţelor a promis acest lucru.
Se anunță proteste majore în București în luna septembrie, anunațat de Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) într-o informare. Astfel, organizaţia patronală transmite că transportatorii rutieri din România au ajuns într-o situaţie disperată în contextul impozitării diurnei de către stat.
Sindicaliștii cer acum intervenţia de urgenţă a Guvernului pentru clarificarea controalelor fiscale pe diurnă. Se pare că verificările recente la firmele de transport rutier le-au pus mari probleme, mai ales că au fost emise procese verbale care au vizat reîncadrarea diurnei ca venit salarial şi plata impozitelor şi contribuţiilor aferente retroactiv pe 5 ani.
„Pentru menţinerea competitivităţii celui mai mare contribuitor la exportul de servicii al României din ultimii ani este nevoie de o rezolvare urgentă şi favorabilă a situaţiei din partea autorităţilor.
Transportatorii rutieri vor continua protestele pe tema impozitării diurnei, urmând ca în luna septembrie 2021 să fie organizat un protest amplu în Bucureşti. (…) Tensiunea creată prin reîncadrarea diurnelor ca venit salarial este maximă şi este total contraproductivă pentru Guvern şi industria de transport rutier”, se arată în comunicatului UNTRR.
Organizaţia patronală UNTRR mai spune că ministrul Finanţelor a transmis în august că la începutul lunii septembrie va fi publicat un proiect de lege pentru anularea unor obligaţii fiscale ale transportatorilor rutieri, iar acest lucru nu s-a întâmplat până în prezent.
„Deşi ministrul finanţelor a precizat în cadrul conferinţei de presă din data de 24.08.2021 că proiectul de LEGE pentru anularea unor obligaţii fiscale şi pentru modificarea şi completarea Legii nr.16/2017 privind detaşarea salariaţilor în cadrul prestării de servicii transnaţionale va fi publicat odată cu reluarea activităţii parlamentare de la 01.09.2021, acest lucru nu s-a întâmplat, ceea ce duce la continuarea stării de incertitudine la nivelul industriei de transport rutier”, mai spun aceștia.
Transportatorii se mai plâng că orice creştere unilaterală a costurilor în domeniul transporturilor rutiere de către autorităţile din România, în urma controalelor şi deciziilor de impunere transmise de ANAF pe tema diurnei, ameninţă cu extincţia acest sector important al economiei româneşti.
„Operatorii de transport rutier sunt puşi într-o situaţie disperată, iar protestele sunt inevitabile, întrucât firmele ajung să nu mai aibă nimic de pierdut. Prin proteste se trage încă un semnal de alarmă în speranţa clarificării favorabile”, mai anunță transportatorii care promit un protest de amploare în Capitală.
UNTRR spune că transportul rutier este unul dintre cele mai competitive şi mai importante sectoare economice ale României. Mai mult, doar în ultimii 4 ani a avut o contribuţie la exportul de servicii de peste 22,3 miliarde euro.
De asemenea, la nivel european, România este a opta piaţă de transport rutier din Uniunea Europeană şi se poziţionează pe locul 3 în UE la operaţiunile de transport rutier internaţional de tip cross-trade (10,5%) şi cabotaj (8.2%), după Polonia şi Lituania, în contextul în care România este a 15-a economie ca mărime din UE.
Calculele arată că transportul rutier generează circa 5% din PIB al României, iar în acest domeniu lucrează peste 350.000 de persoane.