ȘTIRI

Scandal pe RCA-uri: Şoferii acuză că sunt jefuiţi la bonus-malus. Cum să te ferești de păcăleală

Astfel, Federaţia Operatorilor Români de Transport (FORT) susţine că şoferii care nu au avut accidente, dar îşi cumpără maşini second hand, implicate în incidente auto, nu beneficiază de reducerile oferite de sistemul bonus-malus la încheierea unei asigurări obligatorii de răspundere civilă auto (RCA). 

Într-o sesizare scrisă remisă B365.ro, Federaţia reclamă faptul că daunele de pe un autoturism second hand s-ar „transfera” noului proprietar al maşinii, chiar dacă cel de-al doilea şofer nu a fost implicat în accidente auto. Prin urmare, şoferii de maşini second hand ar plăti mai mulţi bani pentru poliţa RCA. 

„Societăţile de asigurări jefuiesc prin orice mijloace clienţii. În mod surprinzător, la achiziţia unei maşini aplicarea legală a malus-bonus-ului se face prin păcălirea asiguratului. Astfel, chiar dacă un asigurat are un istoric curat din punct de vedere al evenimentelor rutiere nu primeşte reducerea aferentă bonusului, indiferent căreia dintre societăţile de asigurări se adresează, argumentul stupefiant fiind legat de evenimentele în care a fost implicată maşina (în cazul maşinilor second hand) şi nicidecum conducătorul auto al acesteia. În aceste condiţii, un proprietar de autovehicul rutier ce nu a provocat şi nu a fost implicat în evenimente rutiere ajunge să nu primească reducerea îndreptăţită la încheierea unei poliţe de asigurare în cazul unei înmatriculări noi”, acuză şoferii din Federaţia Operatorilor Români de Transport în sesizarea remisă la redacţie.  

În replică, Comisia de Supraveghere a Asigurărilor (CSA) precizează, la solicitarea B365.ro că, potrivit legislaţiei actuale, după vânzarea-cumpărarea unei maşini, şoferul beneficiază de istoricul de daune deţinute anterior tranzacţiei

„Conform prevederilor legale, în cazul înstrăinării/radierii vehiculului asigurat, stabilirea noii clase de bonus-malus pentru un vehicul nou-dobândit se face pornind de la clasa bonus-malus de care asiguratul a beneficiat anterior. Cu alte cuvinte, clasa de bonus-malus este atribuită asiguratului pentru vehiculul pe care îl deţine, iar în cazul în care vehiculul este înstrăinat, asiguratorul (n.r. – firma de asigurări) transferă clasa de bonus-malus pe vehiculul nou dobândit”, a explicat CSA pentru B365.ro precizând că în cazul în care un asigurat deţine mai multe vehicule, sistemul bonus-malus se aplică distinct pentru fiecare vehicul în parte.

În plus, instituţia susţine că, la încheierea unei poliţe obligatorii pentru maşină, şoferii trebuie să ceară să li se transfere istoricul daunelor auto. 

„În situaţia în care o persoană fizică sau juridică procedează la achiziţionarea unui autovehicul, la încheierea asigurării RCA, aceasta trebuie să solicite asigurătorului transferul clasei bonus-malus de la vehiculul deţinut anterior, pe baza documentelor ce dovedesc vânzarea/radierea acestuia. În cazul în care asiguratul nu face dovada înstrăinării vehiculului deţinut anterior, clasa de bonus-malus aplicabilă poliţei RCA va fi cea corespunzătoare cuplului de informaţii asigurat-autovehicul pentru care nu există un istoric de daunalitate, respectiv clasa B0″, informează CSA. 

Sistemul bonus-malus: 14 trepte de reducere – 8 trepte de penalizări

Sistemul bonus-malus cuprinde 14 clase de reducere şi 8 clase de penalizări. Coeficienţii aferenţi claselor de bonus-malus şi modul de aplicare a sistemului bonus-malus în funcţie de numărul de daune pot fi descărcate de aici

Informațiile privind istoricul daunelor proprii ale unui şofer pot fi verificate pe internet la adresa cedam.csa-isc.ro.

Pentru accidentele produse în 2012, limitele maxime de despăgubire sunt de 1 milion de euro (echivalent în lei la cursul BNR din ziua respectivă) pentru pagubele materiale produse în unul şi acelaşi accident, indiferent de numărul persoanelor prejudiciate, respectiv 5 milioane de euro pentru vătămări corporale şi decese. 

Proiect: RCA ar putea să funcţioneze ca o asigurare CASCO, din 2013

Începând de anul viitor, ar urma să fie făcute modificări semnificative pe piaţa poliţelor obligatorii pentru maşini. Astfel, CSA intenţionează să introducă un sistem de decontare directă pentru RCA ceea ce înseamnă că plata de la firma de asigurare către păgubit urmând să fie făcută în termen de 60 de zile, în loc de 90 de zile. Mai mult, RCA ar urma să funcţioneze ca o poliţă CASCO. Adică, dacă sunteţi implicaţi într-un accident în care aveţi calitatea de păgubit, nu mai trebuie să luaţi poliţa RCA a vinovatului pentru a vă repara maşina, ci vă veţi putea adresa direct societăţii de unde aveţi propria poliţă RCA. Toate aceste modificări ar aduce şi scumpiri ale poliţelor RCA chiar şi cu 50%, după cum susţin companiile de profil. Detalii despre proiect găsiţi aici


Recomandarile noastre


Parteneri

Back to top button