ȘTIRI

Sarmaua: pe cât de gustoasă, pe atât de periculoasă

Masa tradiţională autohtonă de Crăciun, aşa cum a fost ea transmisă peste secole de la o generaţie la alta, este o bombă calorică, care de multe ori depăşeşte necesarul energetic al unei persoane pentru o zi întreagă. În consecinţă, ea poate fi uneori dăunătoare, după cum se poate vedea la fiecare sfârşit de an, când zeci de persoane îşi încheie chiolhanurile pe paturile spitalelor de urgenţă.

”Tradiţional, masa de Crăciun este un festin, pentru că trebuie să dea impresia de abundenţă, de sărbătoare. Toate preparatele tradiţionale sunt destul de concentrate din punct de vedere caloric, iar combinaţia finală a tuturor preparatelor puse pe masă ne aduce o cantitate mare de carbohidraţi şi grăsimi. La toate acestea se adaugă în cele mai multe cazuri, alcoolul. Este deci o masă dificil de digerat”, spune nutriţionistul sportiv Șerban Damian, de la Centrul de nutriţie Superfit.

Aşadar, principalele preparate de Crăciun prezintă anumite riscuri pentru sănătate, însă există unele soluţii de compromis pentru a le face mai tolerabile pentru organism. Un exemplu este salata de boeuf, care devine un preparat foarte bogat în calorii şi relativ indigest prin adăugarea de maioneză. ”Soluţia ar fi să folosim cât mai puţină maioneză, iar aceasta să fie light. Se poate merge şi pe o variantă ultra-light, în care nu se foloseşte deloc maioneză, ci suc de lămânie. Atenţia şi la cantitatea de cartofi: mai bine punem mai mult morcov sau castravete murat”, recomandă nutriţionistul.

În cazul sarmalelor, principala problemă este legată de grăsimea din compoziţia lor, atât cea din carnea folosită, cât şi din cea adăugată (slănina, eventual smântână peste ele). ”Preparatul final este bogat în calorii şi greu de digerat, astfel că ar trebui să ne limităm la două, trei”, spune Damian, adăugând că persoanele care vor să stea departe de grăsime ar trebui să folosească la prepararea sarmalelor carne slabă, din pui sau din curcan.

Piftia din carne de porc nu e nici ea lipsită de pericole. Deşi nu este un preparat foarte gras, ba din contră, unul preponderent proteic, adaosul de usturoi îl face mai greu de digerat pentru cei cu probleme de digestie. La fel şi celelalte preparate din carne de porc, friptura, cârnaţii, lebărul, toba, despre care Șerban Damian spune că ar trebui să fie consumate în cantităţi limitate şi în combinaţie cu legume proaspete: ”Legumele, în special salatele, ne salvează. Dacă pe lângă fripturi, piftie şi cârnaţi pui pe masă şi salate şi începi prin a-ţi umple jumătate de farfurie cu salată, atunci îţi va rămâne mai puţin loc pentru preparatele foarte concentrate caloric şi în plus te vei sătura mai repede, consumând o cantitate mai redusă de calorii”.

Cozonacul este preparatul tradiţional de Crăciun care conţine cele mai multe calorii la suta de grame, ceea ce îl face să fie o adevărată bombă calorică. ”Cozonacul reprezintă o combinaţie de zahăr şi grăsimi, aşa că ar fi de preferat să-l consumăm cu măsură, de ordinul 1-2 felii pe zi”, recomandă nutriţionistul.

O zi întreagă de excese culinare determinate de sărbătoarea Crăciunului poate duce la indigestie sau, mai grav, la pancreatită acută. Dacă aceste afecţiuni nu apar şi destrăbălarea gastronomică continuă preţ de câteva zile bune, pofticioşii se pot alege lejer cu câteva kilograme în plus.


Recomandarile noastre

Parteneri

Back to top button