Românii lasă anual 2,7 miliarde euro în malluri, cât pentru 450 km de autostradă. Topul mallurilor

de:
08 iul. 2015
0 Afișari
Românii lasă anual 2,7 miliarde euro în malluri, cât pentru 450 km de autostradă. Topul mallurilor

Mai bine de un sfert (26%) din banii pe care românii îi rezervă consumului ajung sub formă de cumpărături în malluri, parcuri de retail sau galerii comerciale. Retailerii prezenţi în România cu magazine tradiţionale au încasat circa 27 miliarde de euro în 2014, conform unui studiu GfK. Chiar dacă o mare parte din aceşti bani sunt direcţionaţi către consumul alimentar şi ajung la marile lanţuri de hipermarketuri, aproximativ 10% din bani sunt lăsaţi în malluri, potrivit Capital. Cu aceşti bani s-ar putea construi anual câte 450 km de autostradă, dacă se ia în calcul un cost mediu de 6 mil. euro/kilometru.

Retailerii nu sunt singurii care profită de pe urma apetitului românilor pentru cumpătături. Circa 15% din cei 2,7 mld. euro cheltuiţi în centrele comerciale din ţară ajung în buzunarele proprietarilor de malluri sub formă de chirii.

Interesant este faptul că peste 44% din cei 402 mil. euro, generaţi anul trecut din închirierea a 6.000 de magazine amplasate în centrele comerciale din ţară, au ajuns la proprietarii celor 15 malluri din Bucureşti. Suprafaţa totală de vânzare a mallurilor din Bucureşti are o pondere de 32% în stocul total de centre comerciale din ţară, Capitala având o densitate de 534 mp de spaţiu de retail la mia de locuitori, de peste trei ori media naţională.

Antreprenorul ieşean Iulian Dascălu, deşi a pierdut postura de lider în topul proprietarilor de malluri din România, locul său fiind acum ocupat de sud-africanii de la NEPI, încă mai reuşeşte să încaseze cu cele cinci centre comerciale ale sale cu aproape 10% peste cele zece malluri gestionate de NEPI. Proprietăţile lui Dascălu au generat anul trecut venituri de 60,6 mil. euro, în timp ce proiectele sud-africanilor, care deţin cea mai mare suprafaţă de spaţii comerciale moderne din ţară, au adus afaceri de 59,8 mil. euro.

Băneasa Investments, firmă controlată de omul de afaceri Gabriel Popoviciu, a realizat cu cele două proiecte de retail ale sale: Zona Comercială Băneasa (care cuprinde Băneasa Shopping City) şi Shopping City Oradea, o cifră de afaceri de 45,9 mil. euro, care îl poziţionează pe locul trei în top. Încasările sunt susţinute în principal de proiectul din Băneasa care, cu afaceri de 44,7 mil. euro şi un profit de 12,3 mil. euro, se clasează pe primul loc în topul mallurilor cu cele mai mari afaceri din ţară. Gabriel Popoviciu este urmat în topul proprietarilor de AFI Europe care a obţinut afaceri cumulate de 37 mil. euro în Bucureşti şi Ploieşti. Cele patru malluri ale Immofinanz din Cluj, Constanţa, Baia Mare şi Piteşti au generat 29,7 mil. euro, iar parcurile de retail ale Argo Real Estate au adus venituri totale de 17,4 mil. euro. Afacerile rulate anul trecut de cei mai mari şase proprietari au o pondere de peste 62% în veniturile încasate de toate mallurile din ţară.

Ierarhia mallurilor cu cele mai mari afaceri în 2014 este dominată de proprietăţile din Bucureşti. Zona Comercială Băneasa este urmată în clasament de AFI Palace Cotroceni, care a avut anul trecut venituri din chirii de 31,8 mil. euro. Iulius Mall Timişoara, cu 18,9 mil. euro, ocupă locul trei, iar afacerile cumulate ale Unirea Shopping Center din Bucureşti şi Braşov îl plasează pe proprietarul lor, Dan Adamescu, pe poziţia a patra în top. Locul cinci este ocupat de mallul din Cluj al lui Iulian Dascălu, care a generat venituri de 16,4 mil. euro în 2014. Proprietarii Sun Plaza, mallul cu cea mai mare suprafaţă închiriabilă din ţară, au încasat anul trecut 16,1 mil. euro, în timp ce primul an complet de funcţionare i-a adus Promenada Mall locul şapte în clasamentul naţional, cu afaceri de 14,5 mil. euro.

Doar 21 din cele 59 de malluri din România au înregistrat profit anul trecut. Rezultatul cumulat al acestora a fost de 49,1 mil. euro, un sfert din această sumă reprezentând profitul Proiectului Băneasa. Pierderile cumulate ale celorlalte 38 de centre comerciale au fost anul trecut de 121 mil. euro, cu Plaza România şi Liberty Center pe primele locuri cu pierderi de 18,8 mil. euro, respectiv 16,1 mil. euro.

La capitolul datorii, AFI Palace Cotroceni figurează cu circa 225 mil. euro şi este pe primul loc, asta după ce anul trecut AFI Europe a refinanţat mallul cu 220 mil. euro. Locul doi este ocupat de Plaza România cu datorii de 164,7 mil. euro, urmat de Maritimo Shopping Center din Constanţa – aflat în portofoliul Immofinanz, care a raporat datorii de 141,6 mil. euro în 2014. Pe locul patru apare Iulius Mall Timişoara cu o datorie de 132,8 mil. euro, iar poziţia a cincea este luată de Promenada Mall din Bucureşti cu 114 mil. euro.

Mai mult pe Capital.

Cookies