ESENTIAL

Certificatul de garanţie la electrocasnice, maculatură nefolositoare

Valul de cumpărături de aparate electrocasnice, făcute cu buletinul în urmă cu trei-patru ani, îşi arată acum reversul medaliei. Reclamaţiile privind defectarea lor înainte de a fi puse în funcţiune sau faptul că s-au stricat încă din perioada de garanţie îngroaşă acum rândurile petiţiilor făcute de bucureşteni la Protecţia Consumatorului.

Reclamaţii pe bandă rulantă din cauza defecţiunilor

Printre cele mai frecvente probleme sesizate comisarilor de la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) se află faptul că maşinile de spălat vase la 1.500 lei, aragazurile sau storcătoarele de fructe la 220 lei s-au defectat înainte de a expira durata standard de viaţă recomandată de producător sau că s-au defectat de mai multe ori în perioada de garanţie. Bătăi de cap le-au dat unora dintre clienţi şi robotul de bucătărie la preţul de 870 de lei care era defect, iremediabil, din fabrică. Potrivit raportului de control întocmit de ANPC, în majoritatea cazurilor acestor reclamaţii, clienţii şi-au putut recupera banii pe produs abia după intervenţia comisarilor, chiar dacă anterior aceştia solicitaseră schimbarea aparatului electrocasnic sau restituirea contravalorii lor, fără succes însă.

Din acest motiv, cumpărătorii susţin în reclamaţiile înregistrate la ANPC că certificatele de garanţie acordate de vânzător nu au prea mare valoare ţinând cont de fatul că unele nici măcar nu precizează adresa comerciantului, iar în alte situaţii clienţii au fost direcţionaţi către un service de tip căsuţă poştală, situat la mare distanţă de domiciliul clientului. „În anul 2010, la nivelul municipiului Bucureşti au fost efectuate controale tematice în domeniul comercializării produselor electrocasnice sub aspectul cerinţelor de etichetare şi securitate. Astfel, au fost controlaţi 82 de operatori economici, la 58 dintre aceştia constatându-se abateri. Au fost oprite temporar de la comercializare 48 de produse electrocasnice şi au fost aplicate 46 de amenzi contravenţionale în valoare totală de 137.500 lei şi 22 de avertismente”, se precizează în documentul ANPC solicitat de B365.ro.

Atenţie şi la cumpărăturile făcute de pe internet

Un alt bucureştean s-a plâns la Protecţia Consumatorului că a cumpărat de pe un site de specialitate o cască bluetooth la preţul de 63 de lei. Numai că, atunci când a primit coletul, a constatat cu stupoare că produsul nu prezintă caracteristicile menţionate pe internet. De asemenea, o altă persoană din Capitală, care a făcut comandă pe internet pentru o combină frigorifică în valoare de 3.299 lei, susţine că a fost contactată de un angajat al firmei pentru a i se preciza faptul că produsul costă de fapt 3.800 de lei. Pentru majorarea preţului, în mod unilateral, magazinul a fost amendat cu 1.000 de lei.

Garanţia se pierde dacă montajul este efectuat de o altă firmă

Un alt bucureştean susţine că a fost „taxat” cu pierderea garanţiei unui aparat de aer condiţionat pentru că a aplecat urechea la recomandarea făcută de un angajat al firmei vânzătoare, neagreată de comerciant. „Petentul reclama că un salariat din magazin l-a îndrumat să monteze aparatul de aer condiţionat cu o firmă trimisă de acesta şi, astfel, a pierdut garanţia produsului. Totodată, cu ocazia controlului, au fost depistate şi alte abateri privind etichetarea produselor, sancţiunea fiind cu amendă contravenţională de 7.000 lei”, se menţionează în raportul ANPC.

Defecţiunile trebuie sesizate la vânzător

Potrivit prevederilor legale în vigoare (Legea 449/2003 privind vânzarea produselor şi garanţiile asociate acestora), în cazul în care obiectul electrocasnic se strică înainte de termen, cumpărătorul se poate adresa magazinului de unde a fost cumpărat, fie pentru a i se schimba produsul, fie pentru a-şi primi banii înapoi. Returnarea se poate face în maximum 48 de ore, iar în cazul magazinelor online perioada este extinsă până la zece zile. Pentru a face dovada achiziţionării, clientul trebuie să prezinte bonul fiscal şi certificatul de garanţie. Procedura durează însă destul de mult, astfel că, de multe ori, cumpărătorii se adresează direct service-ului autorizat. Asta în cazul în care, în dreptul unităţii service, nu este menţionată doar o adresă poştală. „Există şi posibilitatea de a prezenta laptop-ul la service-ul indicat în certificatul de garanţie, pentru rapiditatea intervenţiei. La o instalaţie de aer condiţionat, datorită gabaritului, este necesară intervenţia service-ului”, au precizat reprezentanţii ANPC.

Costurile de reparaţii nu sunt plătite de cumpărător în perioada de garanţie

După cum susţin oficialii ANPC, certificatul de garanţie autentic trebuie să prezinte mai multe date. Astfel, dacă în perioada de garanţie se dovedeşte că produsul este defect, centrele service autorizate vor repara produsul sau vor înlocui părţile defecte, fără a solicita plata manoperei sau a pieselor. Termenul de efectuare a reparaţiei trebuie menţionat în document. În plus, produsul stricat trebuie returnat însoţit de toate accesoriile cu care s-a livrat, precum şi cu ambalajul original, astfel că ar trebui păstrate cutiile. ANPC atrage atenţia asupra faptului că garanţia se pierde în situatia în care însemnele care atestă modelul sau seria produsului au fost modificate, şterse, îndepărtate sau au devenit ilizibile. Reparaţia nu poate dura mai mult de 10% din termenul de garanţie acordat, astfel că, de cele mai multe ori, electrocasnicele de folosinţă îndelungată ar trebui să ajungă din nou la cumpărător în aproximativ trei luni. Dacă este depăşită această perioadă, clientul poate solicita contravaloarea produsului cumpărat sau înlocuirea produsului cu unul similar.


Recomandarile noastre


Parteneri

Back to top button