ÎN ȚARĂȘTIRI

TIMSS 2019. Rezultate îngrijorătoare pentru elevii români de clasa a VIII-a

Rezultatele TIMSS 2019 au arătat că elevii români de clasa a VIII-a sunt mai puțin competitivi la matematică și științe decât colegii lor europeni, obținând un scor de 479 de puncte la matematică și 470 la științe, pe când media internațională a fost de 500 de puncte.

În 1995, elevii de clasa a opta obțineau 474 puncte la matematică și 471 la științe. Minimul istoric a fost înregistrat în 2007, când elevii români obțineau 458 de puncte la științe și apoi în 2011, an în care au obținut 458 de puncte la matematică.

Specialiștii în științele educației și testare educațională de la Universitatea din București s-au implicat direct în realizarea cercetării studiului „Tendințe în domeniul Studiilor Matematice și Științifice Internaționale” – TIMSS 2019 (clasa a VIII-a). Conferința de presă în cadrul căreia s-au prezentat rezultatele poate fi urmărită atât pe pagina de Facebook a Universității din București, cât și pe canalul de YouTube UniBuc.

„O chestiune complexă, cum e performanța elevilor, are o cauzalitate complexă. Dar dacă noi vom face acest model cauzal și vom arăta care sunt variabilele care influențează performanța și care e ponderea de influență a fiecărei variabile, pentru fiecare dintre ele se vor putea gândi politici educaționale focalizate, țintite, care să ne scoată din înghețarea în care ne aflăm de mai bine de 20 de ani. (…) M-aș bucura să renunțăm la tentația de a veni cu remedii rapide și facile, pe o singură dimensiune, și să gândim că o realitate complexă se schimbă printr-o intervenție complexă”, a remarcat prof. univ. dr. Lucian Ciolan, unul dintre coordonatorii echipei care a implementat studiul în România, într-un comunicat de presă al Universității din București.

Elevi analfabeți funcțional

Îngrijorător este faptul că 22% dintre elevi sunt analfabeți funcțional la matematică și științe, în comparație cu media internațională de 13%. În cazul elevilor care fac performanță, România înregistrează un procent de 6% la matematică și 4% la științe, în comparație cu media internațională de 5%.

„Educația e gratuită în statul nostru pentru că este marele egalizator. (…) Copiii pleacă în viață cu egalitate de șanse. Dar pentru a avea egalitate de șanse trebuie să ai un start similar în viață. Și dacă statul nu asigură această șansă, face un deserviciu masiv unei părți importante a populației, pe care o condamnă de fapt la insucces, nu doar în școală, ci și ulterior, în profesie și în viață. Iar acest lucru înseamnă că nu se achită de una din funcțiile fundamentale pe care le are. De aceea e o problemă atât de mare inechitatea din sistemul educațional, iar rezultatele arată o distribuție inechitabilă a performanței elevilor”, a precizat prof. univ. dr. Dragoș Iliescu, coordonatorul național al proiectului TIMSS 2019.

România ocupă un loc fruntaș, al patrulea, la scorul obținut de fete în comparație cu cel obținut de băieți, 487 față de 471. În contextul în care pe plan internațional rezultatele băieților sunt mai bune decât ale fetelor în aceste domenii, rezultatul din România se înscrie în eforturile internaționale de realizare a unor sisteme echitabile de educație și instrucție.

Concluzii preliminare TIMSS 2019

Alte concluzii preliminare ale rezultatelor la evaluarea TIMSS 2019 vorbesc despre distribuția inegală a performanței în rândul elevilor români (aproape un sfert dintre elevii noștri nu ating criteriile minime de performanță, atât la matematică, cât și la științe), despre încrederea de sine a elevilor, care este o variabilă importantă a studiului, dar cu procente dezavantajoase pentru România, precum și despre sărăcie: aproape jumătate dintre elevii români ajung flămânzi la școală.

Studiul TIMSS are loc o dată la patru ani, fiind coordonat de Asociația Internațională pentru Evaluarea Performanței Educaționale (IEA). Acesta analizează comparativ competențele de matematică și științe (biologie, fizică, chimie) în rândul elevilor. TIMSS 2019 a măsurat competențele elevilor de 14 ani din peste 60 de țări din toată lumea. Au participat  la cercetare peste 580.000 de elevi, 310.000 părinți, 19.000 directori de școli și 52.000 de profesori din toată lumea. În România testul a implicat 4.485 de elevi, 196 de directori și 623 de profesori din 199 școli.

Specialiști implicați în studiul TIMSS 2019

Pentru România, studiul a fost elaborat și implementat în 2019 de specialiști în științele educației și testare educațională de la Universitatea din București, prin UB Learning Centre – Laboratorul de Testare Educațională. Echipa a fost coordonată de prof. univ. dr. Lucian Ciolan, Prorector UB și reprezentant al României în Consiliul Asociației Internaționale pentru Evaluarea Performanțelor în Educație (IEA), precum și de prof. univ. dr. Dragoș Iliescu, cadru didactic la Facultatea de Psihologie și Științele Educației a Universității din București, președinte al Diviziei de Testare și Evaluare Psihologică al Asociației Internaționale de Psihologie Aplicată și coordonatorul național al proiectului TIMSS 2019.

Prezentarea completă a rezultatelor pentru România ale studiului „Tendințe în domeniul Studiilor Matematice și Științifice Internaționale” – TIMSS 2019 (clasa a VIII-a) poate fi accesată aici, iar de aici pot fi descărcate highlights-urile cercetării pentru România.

În cursul lunii aprilie, specialiștii Universității din București vor oferi noi date, aprofundate, referitoare la rezultatele evaluării TIMSS 2019 pentru România.


Recomandarile noastre

Parteneri

Back to top button