Retroparada Toamnei 2023 încheie calendarul evenimentelor organizate de Filiala București a Retromobil Club România în acest an. În ziua de 21.10. 2023, între orele 10.00 și 13.30, la rotonda din parcul Lumea Copiilor sunt așteptate peste 200 de vehicule istorice, reunite într-o ediție aniversară a Retromobil Club România, 25 de ani de excelență pe 4 roți. Ne așteaptă o selecție unică de exponate, va fi cea mai mare reuniune de autovehicule istorice din țară. Mai jos, interviu cu Șerban Cornaciu, secretar Filiala București a Retromobil Club România.
La Retroparada Toamnei din București vor fi prezentate autoturisme atestate istoric după standardele FIVA, fabricate între anii ‘20 și ‘90, aflate în colecția membrilor Retromobil Club România filiala București. Ediția din primăvara acestui an a Retroparadei a reunit la București o selecție de 215 autovehicule istorice a cărei valoare a depășit suma de 3,8 milioane de Euro. Retroparada Toamnei este realizată cu sprijinul Primăriei Sectorului 4.
Retroparadele constituie o ocazie unică de a descoperi istoria fenomenului automobilistic mondial din ultimul secol, având o mare putere de atracție pentru publicul de toate vârstele și din cele mai diferite generații. De la copil la bunic, autoturismele de colecție trezesc curiozitatea sau nostalgia retrăirii unor momente importante din viață. Retroparadele organizate de Retromobil Club România au o tradiție de 25 de ani și formează an de an, primăvara și toamna, cel mai mare muzeu pe roți din România.
Șerban Cornaciu, secretar Retromobil Club Filiala București: 2023 a fost anul în care Retromobil Club România a reluat organizarea Concursului de Eleganță de la Sinaia, după o pauză de trei ani cauzată de pandemie. Am fost uimiți de forța cu care a revenit acest concurs de eleganță, unic în România și estul Europei. Este singurul concurs din Europa care are loc în curtea unui palat regal. Primirea publicului a fost impresionantă, oamenii ne-au ținut minte și au așteptat cu ardoare să vină să ne revadă. Am avut și un moment de cumpăna în acest an. Dintr-o neînțelegere, dintr-o ordonanță care ulterior a devenit o asumare a răspunderii guvernamentale pe Legea Bugetului, era prevăzută introducerea taxării vehiculelor istorice drept vehicule de transport persoane sau transport marfă. Noi am reacționat și am depus un memoriu la Guvern și ne bucurăm că a fost acceptat. A fost și un semn că Guvernul trebuie să fie atent la ceea ce se întâmplă cu un unic și valoros patrimoniu național. Printr-o astfel de măsură, tot ceea ce membrii Retromobil au strâns și au realizat în ultimii 25 de ani, (constituirea unui patrimoniu de 11.000 de mașini atestate istoric, datate 1924-1990), s-ar fi pulverizat într-o singură zi.
Șerban Cornaciu, secretar Retromobil Club Filiala București: A mai apărut în această toamnă un alt moment de cumpănă, ar putea să fie introdusă vinieta pentru vehiculele istorice care până acum fuseseră scutite de această taxă de drum. Măsură va produce o triere a selecției de mașini pe care le admirați în expozițiile noastre. De exemplu, autocamioanele militare salvate de la gunoi, cele pe care le-a aruncat Armata română la gunoi, ar putea să nu mai fie prezente la evenimente. Taxarea lor ar urma să se facă în funcție de tonaj și, astfel, vehicule care ies de doar 3-4 ori pe an la evenimente vor fi taxate de fiecare dată. Mai mult decât atât, vor fi afectate parcurile mari de mașini care se află în proprietatea colecționarilor noștri. Colecții de camioane sau de vehicule militare nu sunt parcate în centrele orașelor, ci la marginea lor. Ca să participăm la evenimente, ar urma să plătim taxa de vinieta, ceea ce la mașinile de mare tonaj poate să ajungă la suma de 500 de euro pe an.
Șerban Cornaciu, secretar Retromobil Club Filiala București: De exemplu, autobuzul lui Alex Constantinescu este ținut undeva lângă oraș, iar dacă ar dori să vină la evenimente în București, ar trebui să plătească 500 de euro pe an. Autobuzul este încadrat ca mijloc de transport persoane cu peste 40 de locuri. Am depus un memoriu în atenția Ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, și sperăm să avem parte de o legiferare pozitivă, în sensul menținerii scutirii de plata vinietei, așa cum se întâmplă și în celelalte țări din UE. Practic, prin această decizie am ajunge în afara directivelor UE. Ar urma să fie taxată circulația pe drumurile publice, care oricum este restrânsă și se limitează la un calendar de evenimente sau la ceea ce face fiecare membru Retromobil Club România, o plimbare de plăcere și atât. Din punctul acesta de vedere, dacă nu reușim să avem o deschidere din partea Guvernului, urmarea va fi limitarea diversității la expoziții, vehiculele de tonaj mare, autobuze sau autocamioane, nu vor mai fi prezente la evenimente. Vor veni doar mașini mici pentru care taxa de drum este simbolică.
21 octombrie: ARAD – Piața Avram Iancu (10.00-13.00) BRAȘOV – Piața Sfatului (11.00-15.00)
CONSTANȚA – Piața Ovidiu (10.00-17.00) GIURGIU – Str. Mircea Cel Bătrân (10.00-13.00) OCNELE MARI – Ștrandul fără fund (10.00-14.00) TIMIȘOARA – Piața Unirii 10.00-14.00 22 octombrie SĂLIȘTE (SB) – 10.00-13.00.
În 25 de ani de activitate Retromobil Club România a reușit certificarea a peste 11.000 de vehicule istorice și a format o comunitate de 3.700 de membri colecționari organizată în 41 de filiale județ̦ene care derulează anual un program de peste 160 de evenimente. La 25 de ani de la înființarea sa de către 21 de pasionați de vehicule istorice, Retromobil Club România constitui cea mai importantă asociație de profil din țară, fapt ce se datorează celor peste 3.700 de membri și eforturilor considerabile prin care restaurează și întrețin vehicule istorice ce se înscriu în patrimoniul tehnic și cultural național și mondial.
Retromobil Club România are misiunea de a cultiva pasiunea pentru fenomenul automobilistic, realizând prin fiecare din evenimentele sale un demers cultural-educativ prin care încurajează păstrarea în stare optimă a vehiculelor istorice de pe teritoriul României, colecționarea și restaurarea acestora, constituind totodată singura organizație de colecționari care poate oferi sprijinul tuturor celor care doresc să̆ inițieze un proiect de prezervare a unui autovehicul istoric. Construit după principiile grupărilor similare din țările cu tradiție în domeniu, Retromobil Club România a devenit o prezență obișnuită pe scena automobilismului românesc fiind, păstrătorul unei tradiții naționale automobilistice care a început în urmă cu peste 120 de ani, când România s-a înscris în topul primelor 10 țări din Europa ce au introdus automobilul, fiind, totodată, cea de-a șasea țară din lume în care s-au organizat primele curse de automobile (anul 1904).