RECHIZITORIU „GALA BUTE”. Mecanismul șpăgilor de 10% din contracte. Decizia aparținea Elenei Udrea

de:
21 apr. 2015
1 afișări
RECHIZITORIU

Taierile drastice de fonduri din 2010 a dus la rezilierea multor contracte, iar platile in contul celor ramase erau vitale pentru supravietuirea firmelor care executau lucarile prin credite bancare. Procurorii noteaza in rechizitoriu ca „decizia de efectuare a platilor sau de reziliere a contractelor apartinea in toate situatiile personal ministrului”, arată hotnews.ro.

Din rechizitoriul DNA:

„In perioada 2010 – 2012, Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului finanta lucrari publice derulate in cadrul mai multor programe, dintre care cele mai importante erau (gestionat de Directia de Dezvoltare in Turism1), lucrarile publice in infrastructura (gestionate de Directia Generala Lucrari Publice) si investitiile cu caracter social (derulate de Compania Nationala de Investitii – CNI).

Din (…) rezulta ca toate aceste programe aveau mai multe trasaturi comune, respectiv:

– societatile comerciale carora le erau atribuite contracte executau lucrarile din surse proprii, dupa care emiteau facturi insotite de situatiile de lucrari catre beneficiari (fie unitati administrativ teritoriale, fie CNI);

– unitatile administrativ teritoriale formulau solicitari de finantare catre minister, respectiv CNI solicita ministerului deschiderea de finantare;

– functionarii din cadrul ministerului verificau legalitatea fiecarei solicitari, dupa care ministrul decidea platile care urmau sa fie efectuate;

– bugetul acopereau doar o parte (aproximativ 20 – 30%) din solicitari, in conditiile in care criza financiara limitase resursele publice disponibile pentru investitii;

– lipsa resurselor a determinat rezilierea unor contracte incheiate sau emiterea de ordine de sistare a lucrarilor;

– decizia de efectuare a platilor sau de reziliere a contractelor apartinea in toate situatiile personal ministrului;
nu existau reguli scrise, general aplicabile, care sa stabileasca criterii de prioritizare a platilor, printre elementele avute in vedere fiind si afinitatile politice ale administratorilor societatilor comerciale;

– unele solicitari erau admise asa cum fusesera formulate, pentru altele erau reduse sumele aprobate, iar alte solicitari erau respinse;

– existau diferente semnificative intre finantarea unor proiecte similare – unele plati erau finantate la cateva zile de la transmiterea solicitarii, iar altele dupa mai multi ani de la executarea lucrarilor.

CITEȘTE ȘI: Udrea a cumpărat cu bani cash o geantă ce costa între 50.000 și 100.000 de dolari. FOTO

In acest context, companiile care executau lucrari depindeau de deciziile inculpatei Udrea Elena Gabriela pentru a recupera cheltuielile efectuate. Intarzierile la decontare puteau atrage incapacitatea de plata a operatorilor economici, in conditiile in care sumele avansate proveneau din credite bancare, iar facturile emise atrageau obligatia de plata a taxei pe valoare adaugata, ceea ce reprezenta un stimulent puternic ca administratorii sa obtina o garantie ca platile se vor efectua la termen.

Astfel, a luat nastere o cutuma in baza careia societatile comerciale care primeau finantari de la Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului sau de la companii subordonate acestuia transmiteau prin diferiti intermediari apropiati ministrului un procent de 10% din platile incasate pentru a determina aprobarea in termen util a finantarilor. (…)

(…) Compania Nationala de Investitii este organizata sub forma unei societati comerciale cu capital de stat in subordinea Ministerului Dezvoltarii Regionale si Turismului. Directorul companiei este numit prin ordin al ministrului, iar bugetul este constituit din bugetul ministerului.

Astfel, fiecare program de investitii derulat de CNI avea la baza o lista sinteza, in care erau cuprinse totalitatea solicitarilor de la beneficiari (autoritati publice locale sau centrale). O parte a acestor solicitari era inclusa in lista obiectivelor de investitii, aprobata de catre ordonatorul principal de credite.

Decizia cu privire la obiectivele din lista sinteza care vor fi promovate la finantare apartinea conducerii ministerului, in colaborare cu conducerea CNI, iar in perioada savarsirii faptelor nu exista un cadru normativ care sa prevada criterii de prioritizare a obiectivelor incluse pe lista sinteza.

Datorita restrictiilor bugetare pe fondul crizei economice, in cursul anului 2010 bugetul companiei a fost redus in mod semnificativ comparativ cu anul anterior si s-a dispus rezilierea mai multor contracte, precum si incetarea lucrarilor deja incepute la alte obiective.

CITEȘTE ȘI: Cătălin Tolontan: Elena Udrea intervenea în redacții pentru scoaterea sau promovarea articolelor

Intermediarii prin care erau transmise foloasele materiale catre inculpata Udrea Elena Gabriela

Toate infractiunile de coruptie dare / luare de mita care formeaza obiectul prezentei cauze au fost savarsite prin intermediul colaboratorilor cei mai apropiati de Udrea Elena Gabriela, pe care aceasta ii numise in functii si carora le delegase, formal sau informal, atributia sa o reprezinte in relatia cu tertii.

Aceste persoane, cu o singura exceptie, au indicat-o pe inculpata ca beneficiar final al faptelor de coruptie, sustineri care se coroboreaza cu cele ale inculpatului Gardean Adrian, careia inculpata i-a cerut in mod nemijlocit remiterea unor foloase materiale, precum si cu circuitele financiare care atesta ca o parte din sumele platite intermediarilor ca mita au fost transmise inculpatei direct sau indirect.”

Cookies