ESENTIAL

RATB-ul va pleca de la Oprescu la Boagiu

Intrarea RATB sub umbrela unei autorităţi metropolitane este prevăzută chiar în discuţiile cu FMI, iar autoritatea ar putea fi înfiinţată chiar luna aceasta.

Ideea înfiinţării unei autorităţi metropolitate de transport în Capitală datează de ani buni.Chiar dacă legea privind ariile metropolitane sau legea metropolei nu au fost încă adoptate, şi există la nivelul Parlamentului o dezabatere extrem de aprinsă din foarte multe puncte de vedere, noi (n.r.- Ministerul Transporturilor) considerăm că este absolut necesară înfiinţarea unei Autorităţi Metropolitane de Transport Bucureşti„, declara în martie 2008 Ludovic Orban, pe atunci ministru al transporturilor.

La vremea respectivă Autoritatea Metropolitană de Transport Bucureşti trebuia să fie înfiinţată ca o instituţie publică cu patrimoniu propriu. Aria geografică a AMT trebuia să includă municipiul Bucureşti, judeţul Ilfov şi localităţile limitrofe aparţinând altor judeţe, cu posibilitate de extindere.
De atunci proiectul pare că a fost uitat în sertarele ministerului. Cu o mică excepţie: actualul ministru al transporturilor, Anca Boagiu a vorbit acum două luni despre acest proiect în termeni care sugerau o idee proprie: ”Autoritatea Metropolitană de Transport va fi creată în subordinea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii şi luăm în calcul unificarea sistemelor de taxare. Ministerul Transporturilor va investi în partea de infrastructură metrou, iar primăria rămâne pe partea de RATB”, afirma la începutul lunii martie, Anca Boagiu.

Într-o scrisoare de intenţie transmisă Guvernului de FMI anul trecut, se sublinia că activitatea de transport public a RATB şi Metrorex trebuie să fie gestionată de o singură autoritate metropolitană de transport, astfel încât bucureştenii şi locuitorii din comunele limitrofe să poată utiliza acelaşi bilet, la acelaşi tarif, indiferent dacă utilizează metroul, trenul, autobuzul sau tramvaiul.Biletul unic este foarte fezabil. El este unul din scopurile înfiinţării unei Autorităţi Metropolitatene de Transport care să gestioneze întreg transportul public din oraş şi din zolele periurbane. Proiectul de act normativ prin care să se înfiinţeze o Autoritatea urmează să fie promovat chiar în perioada următoare”, a declarat pentru B365.ro directorul general al Metrorex, Gheorghe Udrişte, care a fost şi co-preşedinte al Comitetului director ce a coordonat proiectul de elaborare a strategiei de înfiinţare a autorităţii metropolitane. „Sunt mai multe discuţii aici: în funcţie de zonă, de durata de deplasare. O tarifare unitară în funcţie de timp ar fi utilă”, adaugă şeful metroului bucureştean.

Înfiinţarea AMT nu va însemna numai utilizarea unui singur bilet, ci şi adoptarea unor soluţii de management al traficului, astfel încât, de exemplu, să nu se mai suprapună rutele.

Optimizarea constă în faptul de a nu avea o linie de metrou pe dedesubt şi la suprafaţă linii de troleibuz şi autobuz pe aceeşi rută chiar dacă vorbim de o distanţă medie mai mare. În acest context metroul trebuie să devină principalul mijloc de transport public în Bucureşti astfel încat reţeaua de transport de suprafaţă să acopere deficienţele reţelei din subteran”, continuă Udrişte.

AMT va include şi operatorii privati

Pentru un management al traficului cât mai bun, Autoritatea va include şi operatorii de maxi-taxi, care în prezent acoperă localităţile limitrofe Capitalei.Nu-i putem spune autoritatea publică pentru că vor veni şi privaţii lângă noi(n.r. – operatorii maxi-taxi). Autoritatea va avea ca obiect, între altele, şi stabilirea politicii tarifare la nivelul întregului oraş, astfel încât călătorul să poată să circule cu un singur bilet pe toate mijloacele de transport, cu un preţ adecvat”, explică directorul.

La prima vedere Autoritatea pare să ridice probleme de ordin birocratic însă cadru de reglematare va presupune ca operatorii să rămână în continuare persoane juridice, cu patrimoniu propriu.

Această autoritate va avea, într-o primă fază, statutul de reglementator de activităţi. Dacă în cursul acestui an va fi aprobat actul normativ din 2012 este posibil ca Autoritatea Metropolitană de Transport să funcţioneze”, concluzionează directorul Metrorex, Gheorghe Udrişte.


Recomandarile noastre


Parteneri

Back to top button