Răsturnare de situație! S-a anulat licitația de tramvaie a STB. Producători de autobuze ar face lobby

13 ian. 2021
21 Afișari
Răsturnare de situație! S-a anulat licitația de tramvaie a STB. Producători de autobuze ar face lobby

Surpriză mare în București la STB, după ce, pe 31 decembrie, când toată lumea se pregătea de revelion, s-a luat o decizie în detrimentul locuitorilor Capitalei și a fost anulată licitația de tramvaie a STB, care fusese câștigată de o firmă românească. Motivul invocat de conducerea Societății de Transport București este lipsa banilor, însă surse politice vorbesc despre un puternic lobby făcut de producătorii de autobuze.

Decizia STB ar fi fost contestată de câștigătorul licitației. Mai mult, anularea licitației nu apare în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP), unde procedura figurează în continuare ca fiind ”în desfășurare”, scrie clubferoviar.ro.

Anulare a licitației STB cu iz de scandal

În schimb, pe site-ul Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) este postată o informație privind o contestație depusă pe 12 ianuarie 2021 (marți) de către câștigătorii licitației, în contradictoriu cu Societatea de Transport București STB SA.

Noul director general al STBDirectorul general al STB, Mihai Petcu, a confirmat pentru Club Feroviar faptul că licitația a fost anulată. ”A fost anulată din lipsă de fonduri. Noi, STB nu avem bani, dacă nu suntem prinși pe lista de investiții de la Primărie. Această achiziție nu a fost prinsă deloc anul trecut”, a declarat el.

Întrebat de unde știe dacă în acest an investiția nu va fi inclusă pe lista obiectivelor finanțabile de Primăria Municipiului București, din moment ce bugetul Capitalei nu a fost aprobat, nefiind gata nici cel național, Mihai Petcu a evitat să răspundă.

Licitația de tramvaie a STB, disputată de producători români

Pe 31 iulie 2020, Electroputere VFU asociată cu Reloc SA a câștigat licitația de furnizare a 40 de tramvaie, cu posibilitatea de achiziție a încă 60 de tramvaie de 18 metri, organizată de STB SA.

Licitația, lansată în 2019, avea o valoare estimată cuprinsă între 307,6 milioane de lei (corespunzător unui număr de 40 de tramvaie) și 769 milioane de lei (100 de tramvaie). Desemnarea asocierii drept câștigătoare a avut loc imediat după ce Autoritatea Națională de Achiziții Publice (ANAP) și-a dat acceptul pe procedura de evaluare și desemnare a câștigătorilor. Elecroputere VFU a concurat la licitație cu asocierea Astra Vagoane Călători – Atelierele CFR Grivița – CRRC China.

Finanțarea ar putea fi asigurată prin PNRR

Licitația STB nu ar fi trebuit anulată atât timp cât – așa cum am menționat mai sus – bugetul pe acest an al Bucureștiului nu este încă aprobat și nu au fost căutate alte surse de finanțare.

Una dintre acestea, cea mai la îndemână, de altfel, este Mecanismul European de Redresare și Reziliență, care a fost adoptat în urmă cu două zile de comisiile de specialitate ale Parlamentului European. La București, Planul Național de Redresare și Reziliență, care trebuie să precizeze obiectivele de investiții pentru care se cere finanțare europeană, a fost adoptat pe vremea când la Palatul Victoria se afla Guvernul condus de Ludovic Orban și, în plus, era și campanie electorală. Cum în campanie românul este de fiecare dată momit cu kilometri de autostradă, în PNRR au fost incluse și mai multe proiecte rutiere, alături de cele feroviare sau de metrou.

Acum, Planul trebuie refăcut, după cum a semnalat săptămâna trecută noul ministru al Fondurilor Europene, Cristian Ghinea. Întrebat dacă există şansa ca planurile României să fie acceptate la Bruxelles aşa cum sunt ele formulate acum, Cristian Ghinea a răspuns negativ: ”În acest moment nu, pentru că nu respectă aceste… Comisia ar fi în imposibilitate tehnică să le accepte. O să se uite: Ia, din ce aţi pus voi acolo, 37% este verde? Nu! Nu putem să acceptăm, pentru că e ilegal, e un regulament european care trebuie respectat (…) Autostrăzi nu e verde, dar CFR-ul e verde”.

Lobby din partea producătorilor de autobuze, pentru a fi anulată licitația de tramvaie a STB

Mai mult, surse din cadrul majorității PNL-USR PLUS-PMP din Consiliului General al Municipiului București, care au dorit să-și păstreze anonimatul, au dezvăluit pentru Club Feroviar că anularea licitației de tramvaie a STB s-a făcut la presiunea grupurilor de lobby ale producătorilor internaționali de autobuze.

Primarul general Nicușor Dan a refuzat să comenteze această speță. Contactat de Club Feroviar, Stelian Bujduveanu (PNL), viceprimarul responsabil de Transport, a spus într-o primă fază că trebuie să se intereseze la STB și că va reveni cu o declarație. Apoi, nu a mai fost de găsit.

Răsturnare de situație! S-a anulat licitația de tramvaie a STB. Producători de autobuze ar face lobby

Cookies