Raportul oficial privind accidentul aviatic: Cine sunt vinovații pentru eșecul misiunii de căutare

de:
22 ian. 2014
0 Afișari
Raportul oficial privind accidentul aviatic: Cine sunt vinovații pentru eșecul misiunii de căutare

„Comandantul intervenţiei – Prim-adjunct al ISU Alba – a dispus organizarea sectoarelor de căutare-salvare, pe direcţii şi formaţiuni de intervenţie:
Sud – ISU Alba;
Nord – ISU Cluj;
Est-Vest – personal Ocol Silvic (pădurari);
Vest-Est – ISU Bihor.” – arată raportul.

Colonelul Cornel Oprișa este adjunctul ISU Alba.

„ROMATSA Bucureşti NU a manifestat un rol activ în conformitate cu competențele prevăzute de lege, NU a luat măsurile necesare în vederea stabilirii zonei de căutare a aeronavei dispărute şi NU a declanşat operaţiunile de căutare, conform Regulamentului aprobat prin HG 471/2008.

În materialul transmis a apreciat că:
‚În cazul acestui tip de incident, în care prin sistemul 112, o persoană de la bordul aeronavei aterizate forţat a comunicat o poziţie a locului incidentului, nu se mai procedează la o planificare a căutării, iar ISU alertate declanşează operaţiunile de deplasare a forţelor şi mijloacelor către locul incidentului în vederea salvării’.
De asemenea, ROMATSA nu a solicitat, potrivit competențelor, sprijinul Centrului de Operații Aeriene din cadrul Ministerului Apărării Naţionale în vederea furnizării unor date şi informaţii relevante identificării coordonatelor de localizare a epavei aeronavei.”

Directorul ROMATSA şi-a dat demisia. Avea salariu de 10.000 de euro pe lună 

 Citește și Victor Ponta, primele declarații după accidentul de avion: Intervenția a fost un eșec 

VEZI AICI RAPORTUL COMPLET REMIS DE VICEPREMIERUL OPREA

Lucian Mândruță, cu experiență în aviație, decriptează raportul în termeni „laici”, pe pagina de Facebook – „Iovan a trecut prin doua momente de givraj, primul peste Fagaras. Putea ramane la Sibiu, dar a ales sa continue peste munti. E un lucru nou pe care il aduce primul raport oficial al accidentului.

Lucian Mândruță continuă explicațiile pe blog: 

I s-a repartizat un culoar de zbor care trecea peste Sibiu, la o altitudine de 11.000 picioare. Adica 3350 metri. Nimic neobisnuit, procedura standard la avioanele nepresurizate.

Decoleaza la 13:38 din Bucuresti pe vreme acceptabila, insa la aproximativ o ora de zbor (14:35) pilotul semnaleaza givraj, adica gheata depusa pe aripi (posibil si elice) si cere sa coboare 300 de metri. Asta in speranta ca mai jos era mai putina umiditate si mai cald.

Insa Romatsa ii comunica ca asta ar fi prea jos: inaltimea de siguranta acolo era de 3200 de metri. Dedesubt sunt piscuri care ajung si la 2500 de metri inaltime si curenti. Iovan zbura intre ei si gheata egal de periculoasa de deasupra. Dupa cum arata lucrurile, in acel moment trecea Carpatii spre Sibiu.

Dupa inca cateva minute, la 14:42, Iovan cere sa coboare si mai mult, pana la 2450 de metri, fara indoiala din cauza aceleiasi probleme cu gheata.

In acelasi timp, din punct de vedere al regulamentelor, iese de pe traseul IFR controlat de Romatsa si intra in ceea ce se numeste zbor la vedere (VFR), care nu mai e reglementat in acelasi mod. Practic, trebuie sa schimbe controlorii de zbor, pentru ca unii se ocupa de IFR si altii de VFR. Incearca sa ia legatura cu acestia din urma, la centrul de informare a zborurilor de la Bucuresti. Nu reuseste si pana la urma prinde Centrul zonal din Cluj.

La 15:18 trece cu bine de Sibiu. Aici e punctul in care totul putea fi salvat: stia deja de la trecerea Carpatilor ca la inaltime e givraj. Si mai stia ca Apusenii, chiar daca nu sunt la fel de inalti, aveau sa vina cu aceeasi problema. S-a gandit Iovan ca daca a trecut Fagarasul, sigur trece si spre Oradea? Nu putem sti acum ce-a fost in mintea lui.

Cităm în continuare din Raport:

„Ca urmare a analizei efectuate în conformitate cu procedurile standard reglementate de actele normative în vigoare şi având în vedere modul efectiv în care au acţionat instituţiile cu responsabilităţi, putem afirma că se impune instituirea unei coordonări ferme în situaţii similare, revizuirea procedurilor operaţionale din perspectiva respectării acestora, precum şi implementarea unor sisteme noi care să asigure în sistem de urgenţă stabilirea cu acurateţe a locaţiilor în care se petrec evenimente aviatice, după cum urmează:

A. Sistem de localizare a terminalelor mobile în reţelele operatorilor de telecomunicaţii (pe cheltuiala operatorilor) asemănător obligaţiilor prevăzute de lege de implementare a funcţiei legale de interceptare.

B. Implementarea unui sistem cu staţii automate meteo şi camere WEB pe infrastructura operatorilor de telecomunicaţii şi STS, în zonele neacoperite de staţiile meteo ale Administraţiei Naţionale de Meteorologie, de regulă în zonele montane.

C. Procedură operaţională în baza căreia structurile responsabile să solicite date şi informaţii, iar instituţiile cu atribuţii să le furnizeze în format integrat.

D. Exerciţii de alarmare periodice în scopul verificării modului de acţiune a structurilor cu responsabilităţi în situaţia producerii unor accidente aviatice în zone dificile”, sunt propunerile prezentate premierului Victor Ponta de către vicepremierul Gabriel Oprea.

Premierul Victor Ponta a anunţat anterior că secretarul de stat din Ministerul de Interne Constantin Chiper (PNL) va fi demis şi va cere înlocuirea directorului general şi a directorului de operaţiuni ROMATSA, dar şi a şefului STS, pentru deficienţe inacceptabile în cazul accidentului din Cluj, arătând că, la nivelul Ministerului de Interne, ROMATSA şi STS, lucrurile au funcţionat inacceptabil de încet şi fără asumarea autorităţii şi a responsabilităţii, iar intervenţia de luni a fost un eşec.

Pilotul Adrian Iovan şi o studentă şi-au pierdut viaţa după ce un avion de mici dimensiuni de tip BN2 la bordul căruia se afla un echipaj medical a aterizat forţat, luni după-amiază, într-o zonă muntoasă accidentată, la peste 1.400 de metri altitudine, la graniţa judeţelor Cluj şi Alba. Unul dintre medicii din aeronavă a reuşi să sune la 112, la ora 16.16, anunţând incidentul.

La bord se aflau patru medici – Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Elias, Cătălin Pivniceru de la Spitalul „Sf. Maria” şi Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beiuş, judeţul Bihor -, o studentă şi doi membri ai echipajului de zbor – pilotul Adrian Iovan şi copilotul Răzvan Petrescu.

Pilotul Adrian Iovan a fost găsit încarcerat, iar studenta era în stop cardio-respirator, cu hipotermie severă, nemaiputând fi salvată.

Toate cele cinci persoane rănite în accidentul aviatic, care au suferit multiple fracturi şi traumatisme, sunt conştiente şi au fost internate la secţia de terapie intensivă a Spitalului Judeţean de Urgenţă, ultimii doi răniţi fiind aduşi la UPU Cluj marţi dimineaţă, în jurul orei 4.30.

Cookies